Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

DN Debatt

”Så vill C göra Sverige fritt från fossilbränslen i fordon”

Nytt idéprogram. Inom en generation ska Sverige vara helt fritt från fossil energi. Bonus för låga utsläpp, mer förnybara drivmedel och sänkt skatt på gröna förmånsbilar är några av förslagen i Centerpartiets mest ambitiösa målsättning någonsin på miljöområdet, skriver partiets ledare Annie Lööf.

I dag går Centerpartiet in i de sista dagarna i arbetet med att anta ett nytt idéprogram, som ska utgöra grunden för vår politik det närmsta decenniet. Det är ett ambitiöst program, som definierar oss som ett liberalt, grönt och decentralistiskt parti. Vi vill se ett mer företagsamt samhälle där alla har möjlighet att försörja sig genom eget arbete och kan leva på sin lön.

I programmet antar vi också målet att Sverige, inom en generation, ska vara helt fritt från fossil energi. Det är Centerpartiets mest ambitiösa målsättning någonsin på miljöområdet.

Inom såväl el- som värmeproduktion har redan fossila bränslen till stor del fasats ut. Tack vare Centerpartiet i alliansregeringen har den förnybara energin slagit rekord. Elen från biobränslen har ökat med femtio procent och elen från vindkraften sju gånger. Vi kommer snart att ha nått målet om att hälften av all vår energi ska vara förnybar.

Den största utmaningen i att fasa ut fossilbränslen utgörs i dag av bilar och lastbilar.

Utsläppen från transportsektorn står för en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser. Bränslena är till 90 procent fossila och transportbehoven ökar. Precis som i övriga världen ökar dessutom transporternas klimatutsläpp för varje år som går. Ingenstans är utmaningen större för att nå ett hållbart och förnybart energisystem större än just här.

Tillgången till konkurrenskraftiga och goda transporter är avgörande för jobben i Sverige. Såväl för skogs- som livsmedelsindustri, från den enskilda näringsidkaren till det stora företaget, som finns spridda över hela landet. Tågrälsen går inte ända fram till skogsbrynet eller affären. Alla bor inte vid en tunnelbanestation, järnvägen eller med cykelavstånd till jobbet.

För dem som är helt beroende av bilen och lastbilen behövs en realistisk väg framåt till fossilfritt. Vi är övertygade om att det går att ställa om till förnybara bränslen och effektivare transporter genom smarta styrmedel utan att straffa bilisten eller hota jobben.

Målet enligt EU är att tio procent av energin i transportsektorn ska vara förnybar energi till år 2020. I dag är vi i Sverige så gott som redan där, men det räcker inte. Centerpartiet har varit drivande för att regeringen ska prioritera en fossiloberoende fordonsflotta. Regeringen har tillsatt en utredning för att få fram alla handlingsalternativ för att uppnå detta. Men vi får inte tappa tempot i väntan på en utredning, omställningsarbetet måste pågå ständigt.

I dag presenterar Centerpartiet fem förslag för gröna transporter:

1. Bonus för låga utsläpp. Genom miljöbilspremier har vi skapat ett genombrott för miljöbilarna. 2006 såldes 37 000 miljöbilar, förra året såldes 127 000. Men vi måste driva på utvecklingen så att alla bilar släpper ut mindre – inte bara miljöbilar.

Därför vill vi införa ett självfinansierande system likt det som kallas Bonus-Malus i Frankrike. Den som registrerar en ny bil får en större bonus ju lägre utsläpp bilen har och en motsvarande ”malus”, avgift, om den har större utsläpp än snittet. På så vis lönar det sig för alla biltillverkare och bilköpare att fokusera på låga utsläpp.

2. Mer förnybara drivmedel. Genom att blanda i mer förnybara drivmedel i den vanliga bensinen och dieseln får vi mindre utsläpp per liter vi tankar. Vi föreslår ett höjt krav för att bränslebolagen ska öka denna inblandning i bensin och diesel. Vi vill också främja de rena och höginblandade biodrivmedlen såsom biogas och E85.

Den skattebefrielse som har drivit på utvecklingen fram till nu vill vi ska fortsätta.

3. Sänkt skatt på gröna förmånsbilar. Det ska alltid löna sig att välja gröna alternativ. Den nedsatta förmånsbeskattningen har funnits sedan lång tid tillbaka och är ofta en avgörande faktor när man väljer tjänstebil, och bidrar till att främja de bästa bilarna.

Den tillfälliga sänkningen löper ut redan 2013 och vi menar att detta är ett fortsatt viktigt styrmedel för att ställa om till en grönare bilpark. Vi vill förlänga den sänkta förmånsbeskattningen som i dag finns för miljövänliga tjänstebilar.

4. Slopad förmånsskatt på kollektivtrafik. Varje dag görs närmare fyra miljoner resor i kollektivtrafiken. Detta är ett effektivt sätt att minska utsläppen. Vi vill göra det mer förmånligt att resa kollektivt till jobbet för dem som kan. Ett månadskort eller ett årskort för kollektivtrafik som utnyttjas av en anställd och bekostas av en arbetsgivare utgör en skattepliktig förmån för den anställde.

I framtiden vill vi att arbetsgivare ska kunna köpa kollektivtrafikkort åt sina anställda utan att betala sociala avgifter och sänka den anställdes förmånsbeskattning så att detta blir ett prisvärt alternativ till bilen.

5. Miljöpremie för lastbilar. Utsläppen från tunga transporter har ökat med nära 40 procent sedan 1990. Med världsledande lastbilstillverkare borde Sverige ha världens bästa lastbilar ur miljösynpunkt. Precis som miljöbilspremien bidragit till en omställning av personbilsflottan, behövs styrmedel för att fasa in miljövänligare lastbilar; en premie för de mest miljövänliga lastbilarna kombinerat med incitament att tanka förnybart.

Vår vision om ett helt fossilfritt energisystem är ingen utopi. Vi har kunskapen, vi har råvarorna och vi har tekniken. Utmaningen ligger i att skala upp produktionen av miljövänliga alternativ. Gröna alternativ måste bli konkurrenskraftiga och det ska vara enkelt och lönsamt för oss konsumenter att välja gröna alternativ.

Vårt land har alla möjligheter att både ta ledningen i miljöarbetet och samtidigt skapa nya jobb och stärka konkurrenskraften. Men det kräver att det finns ett parti i Sverige och inom alliansen som tar det arbetet på allvar.

Med det nya idéprogrammet som bas tänker Centerpartiet möta väljarna 2014 med konkreta politiska förslag för att driva på denna utveckling. Arbetet med att genomföra denna politik driver vi i regeringen och kommer att få extra fart av den alliansarbetsgrupp för grön tillväxt som kommer att ledas av Lena Ek.

Annie Lööf, partiledare för Centerpartiet