Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

DN Debatt

”Ställ supermiljökrav på nya förmånsbilar”

Presenteras i dag. Förslagen från utredningen om en fossilfri fordonsflotta når tyvärr bara en bit på vägen. Vi föreslår att man tar ett steg till och bara skattesubventionerar förmånsbilar om de uppfyller kraven för supermiljöbilar, skriver Naturskyddsföreningens generalsekreterare Svante Axelsson.

Vår generations största utmaning är utan tvekan att ställa om till ett fossilfritt samhälle. Om vi ska kunna klara av den utmaningen behöver vi kraftsamla här och nu, över blockgränserna och nationsgränser. Alla pusselbitar behövs om vi ska kunna nå våra klimatmål och bli ett internationellt föredöme.

En central pusselbit är transportpolitiken. Därför presenteras i dag regeringens utredning för hur vi ska få en fossilbränsleoberoende fordonsflotta till år 2030 där jag suttit med som Naturskyddsföreningens representant. Flera av förslagen är sådana som vi har drivit länge, men utredningen kommer dessvärre bara en bit på vägen.

Varje år säljs det cirka 300 000 nya personbilar. Av dessa är 50 000 så kallade förmånsbilar. En förmånsbil är en tjänstebil som får utnyttjas privat som en löneförmån. Kostnaden för företaget är i snitt dubbelt så stor som värdet som förmånstagaren betalar skatt för. Det är alltså en obeskattad förmån, på ren svenska en subvention av bilar med drygt tre miljarder kronor per år.

På vägarna rullar det i dag 230 000 förmånsbilar, cirka 5 procent av fordonsflottan, men eftersom de snabbt säljs vidare så är en stor andel av våra bilar begagnade förmånsbilar.
De bilar som privatpersoner köpte släppte i snitt ut 137 g koldioxid per km. Bilarna som juridiska personer köpte är i snitt något litet törstigare på 139 g/km. Men med tanke på att kommunerna lyckades nå ett nybilssnitt på 129 g/km betyder det att näringslivet köpte mycket törstiga bilar, något som också skapar en törstig andrahandsmarknad.

Om snittet för en ny förmånsbil på 139 g/km sänktes till supermiljöbilsnivån på 50 g/km innebär det 1,2 ton koldioxid per år och bil. Över bilens livstid fram till 2030 innebär det över 20 ton per bil. Beräknat på dagens försäljningsnivåer om 50 000 förmånsbilar per år så motsvarar det en minskning på över 60 000 ton koldioxid redan det första året.

Naturskyddsföreningen föreslår därför att bara supermiljöbilar ska tillåtas som nya förmånsbilar från 2016.

Supermiljöbilarna släpper ut mindre än 50 g koldioxid per km, vilket innebär att de antingen är elbilar eller laddhybrider. Framtidens bilar helt enkelt. 2012 fanns det bara 600 rena elbilar och 24 000 elhybrider/laddhybrider. Under samma år nyregistrerades bara 928 supermiljöbilar. De behöver alltså en kraftig stimulans för att snabbare ta en större del av på marknaden.

Om antalet sålda förmånsbilar ligger kvar på samma nivå som i dag, men bara vore supermiljöbilar, så skulle utsläppen minska med över 60 000 ton koldioxid extra för varje år. Efter åtta år är det 500 000 ton koldioxid mindre per år.

Utsläppen från personbilarna stod 2012 för nästan 20 procent av koldioxidutsläppen i Sverige, motsvarande 11,3 miljoner ton. Sedan 1990 har bilarnas totala utsläpp bara minskat med 13 procent. Det är alldeles för långsamt, särskilt om man tar i beaktande att den totala biltrafiken ökar hela tiden. Om hela fordonsflottan redan i dag skulle vara supermiljöbilar skulle utsläppen minska från 11,3 miljoner ton till bara drygt 3 miljoner ton. Den teoretiska potentialen är alltså mycket stor.

En viktig effekt av vårt förslag är att stärka andrahandsmarknaden för supermiljöbilar.
I dag är dessutom utbudet på supermiljöbilar begränsat till 13 modeller och snittpriset är högt, 390 000 kronor om sportbilen Tesla undantas. Första åren kommer därför sannolikt antalet förmånsbilar att sjunka. Förslaget kommer samtidigt att öka efterfrågan på supermiljöbilar och därmed öka utbudet, sänka priset och kraftigt öka andrahandsmarknaden för de konsumenter som inte har samma ekonomiska marginaler.

Den svenska politiker som vill hitta inspiration behöver bara titta över gränsen till Norge. Där har en rad olika styrmedel gjort att olika elbilar turas om att vara på förstaplatsen över nysålda personbilar. Runt om i världen talar man redan i dag om Norge som en förebild.

Det tar tid att byta ut fordonsflottan. Det är därför viktigt att de nya bilarna snabbt får så låga utsläpp som möjligt. Det finns ett brett folkligt stöd för att staten ska ta offensiva steg på vägen mot ett klimatsmart samhälle, men om politikerna vill få stöd så behöver man sopa rent framför egen dörr och avveckla samhällets subventioner till törstiga fossilbilar.

Genom modiga beslut kan Sverige visa världen att det är fullt möjligt att på femton år gå från att ha den törstigaste fordonsflottan inom EU till att ha en fossilfri fordonsflotta.