”Staten löser inte skolans utmaningar”

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

"replik" Skolor och elever som har skickliga lärare samt skolchefer och politiker med ett tydligt ledarskap, lyckas och når kunskapsmålen. Detta är inget som statlig styrning skulle ordna bättre, skriver SKL:s Maria Stockhaus i en replik.

Skolor och elever som har skickliga lärare samt skolchefer och politiker med ett tydligt ledarskap, lyckas och når kunskapsmålen. Detta är inget som statlig styrning skulle ordna bättre, skriver SKL:s Maria Stockhaus i en replik.

Precis som Lärarnas Riksförbund är också SKL oroade över att många elever inte får den undervisning som de behöver och har rätt till. Svensk skola behöver förändras men inte genom att ansvaret för skolan läggs över på staten.

För att analysera problemen i svensk skola och vidta åtgärder måste man ha hela bilden klar för sig. I LR:s artikel på DN Debatt 3/5 stannar jämförelsen av skolresultat vid att betygspoängen kan skilja mellan olika kommuner. Men sett till resultaten i stort kan det i större grad skilja mellan skolor inom samma kommun och till och med mellan olika klassrum på samma skola.

Annons:

Det går att bevisa nästan vad som helst genom att använda sig av den statistik som bäst passar de egna argumenten. Det är sant att en del kommuner med sämre resultat satsar mindre resurser på skolan. Men det är också sant att av de kommuner som lyckas bäst är det flera som har socioekonomiskt svårare förutsättningar.

Statistiken visar också att lärartätheten kan vara lika i kommuner som presterar goda kunskapsresultat som i kommuner med låga kunskapsresultat. Sambandet mellan resultat och resurser är alltså komplext – kvalitet är inte alltid synonymt med resurser.

Vår slutsats från mängder av data, inte minst aktuell forskning, är att skolor och elever som har skickliga lärare samt skolchefer och politiker med ett tydligt ledarskap, lyckas och når kunskapsmålen.

Detta är inget som statlig styrning skulle ordna bättre, tvärtom finns en risk att besluten då fattas längre ifrån dem som verkligen känner till vad som krävs på de enskilda skolorna.

Självfallet måste det finnas grundläggande förutsättningar för att skolor ska klara sitt uppdrag. LR:s förslag till extra statligt stöd för skolor i utsatta områden är positivt. Det behöver i så fall genomföras parallellt med att varje skola och kommun ser till att lärares kompetens och arbetstid används på bästa sätt.

Alla måste ta ansvar för resultaten i skolan. SKL bidrar till det genom stora satsningar på matematik, ledarskap, skolforskning och skolutveckling. Vi vill samarbeta med alla parter för att vi ska få världens bästa skola.

Maria Stockhaus, ordförande i utbildningsberedningen, Sveriges Kommuner och Landsting

Läs mer:

”Skillnaderna mellan svaga och starka ökar i skolan”

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

regn_500
Foto:Lars Lindqvist

 SMHI varnar för kraftiga vindar. Ovädret stoppar Gotlandsfärjorna. 29  6 tweets  22 rekommendationer  1 rekommendationer

 Prognosen enligt Weatherpal. Så blir vädret den kommande veckan.

Styrelse vägrar dela ut pengar till behövande barn.  Vill först ha ut ett omstritt arvode. 96  13 tweets  79 rekommendationer  4 rekommendationer

pengar_144102
Foto:TT
Annons:
atombomb_500
Foto:AP, TT

 Ökar tempot i moderniseringen. Har i nuläget 1 800 stridsspetsar. 131  13 tweets  118 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:

 Kritisk. Medlem i Fifas exekutiva kommitté vill att fotbolls-VM 2022 arrangeras någon annanstans.

qatar-puff
Foto:AP
Rostning144
Foto:TT

 Rekordhögt valdeltagande? När 3.000 personer röstat i Munkfors skulle valsedlarna räknas. 782  44 tweets  735 rekommendationer  3 rekommendationer

 Mysteriet är löst. ”Kommer att bli rätt när alla röster är räknade.”

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: