”Staten löser inte skolans utmaningar”

Publicerad 2012-05-04 23:12

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

"replik" Skolor och elever som har skickliga lärare samt skolchefer och politiker med ett tydligt ledarskap, lyckas och når kunskapsmålen. Detta är inget som statlig styrning skulle ordna bättre, skriver SKL:s Maria Stockhaus i en replik.

Skolor och elever som har skickliga lärare samt skolchefer och politiker med ett tydligt ledarskap, lyckas och når kunskapsmålen. Detta är inget som statlig styrning skulle ordna bättre, skriver SKL:s Maria Stockhaus i en replik.

Precis som Lärarnas Riksförbund är också SKL oroade över att många elever inte får den undervisning som de behöver och har rätt till. Svensk skola behöver förändras men inte genom att ansvaret för skolan läggs över på staten.

För att analysera problemen i svensk skola och vidta åtgärder måste man ha hela bilden klar för sig. I LR:s artikel på DN Debatt 3/5 stannar jämförelsen av skolresultat vid att betygspoängen kan skilja mellan olika kommuner. Men sett till resultaten i stort kan det i större grad skilja mellan skolor inom samma kommun och till och med mellan olika klassrum på samma skola.

Det går att bevisa nästan vad som helst genom att använda sig av den statistik som bäst passar de egna argumenten. Det är sant att en del kommuner med sämre resultat satsar mindre resurser på skolan. Men det är också sant att av de kommuner som lyckas bäst är det flera som har socioekonomiskt svårare förutsättningar.

Statistiken visar också att lärartätheten kan vara lika i kommuner som presterar goda kunskapsresultat som i kommuner med låga kunskapsresultat. Sambandet mellan resultat och resurser är alltså komplext – kvalitet är inte alltid synonymt med resurser.

Vår slutsats från mängder av data, inte minst aktuell forskning, är att skolor och elever som har skickliga lärare samt skolchefer och politiker med ett tydligt ledarskap, lyckas och når kunskapsmålen.

Detta är inget som statlig styrning skulle ordna bättre, tvärtom finns en risk att besluten då fattas längre ifrån dem som verkligen känner till vad som krävs på de enskilda skolorna.

Självfallet måste det finnas grundläggande förutsättningar för att skolor ska klara sitt uppdrag. LR:s förslag till extra statligt stöd för skolor i utsatta områden är positivt. Det behöver i så fall genomföras parallellt med att varje skola och kommun ser till att lärares kompetens och arbetstid används på bästa sätt.

Alla måste ta ansvar för resultaten i skolan. SKL bidrar till det genom stora satsningar på matematik, ledarskap, skolforskning och skolutveckling. Vi vill samarbeta med alla parter för att vi ska få världens bästa skola.

Maria Stockhaus, ordförande i utbildningsberedningen, Sveriges Kommuner och Landsting

Läs mer:

”Skillnaderna mellan svaga och starka ökar i skolan”

Tipsa via e-post

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

”Är avskräckande.” Regeringen vill utrusta den nya generationen Gripenplan med kryssningsrobotar. 12  6 tweets  6 rekommendationer  0 rekommendationer

Karin-Enstrom-144
Foto:TT

Hade glömt sin engelska. Arbetade som tennistränare i Uddevalla. 34  0 tweets  34 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Madeleine-Mccann-144
Foto:AP

Försvunna Medeleine McCann. 18 fall där en man tagit sig in i semesterhem i trakten där den brittiska familjen bodde i Portugal. 24  4 tweets  20 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!

Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: