Stockholmsdebatt

Färre dubbdäck inte enda sättet att få renare luft

Publicerad 2012-05-05 00:50

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Dubbdäcken räddar liv, men partiklarna de river upp dödar. Men det finns andra sätt att minska partiklarna i luften än att införa avgifter på eller förbud mot dubbdäck, skriver Mattias Palmgren, produktchef på däcktillverkaren Continental.

Dubbdäcken räddar liv, men partiklarna de river upp dödar. Men det finns andra sätt att minska partiklarna i luften än att införa avgifter på eller förbud mot dubbdäck, skriver Mattias Palmgren, produktchef på däcktillverkaren Continental.

Dubbdäck räddar liv partiklar dödar. Politiker i Stockholms stad (DN den 17 april) vill införa avgift på dubbdäck. Orsaken är – återigen – att man vill sänka partikelhalten på vissa gator i Stockholms innerstad.

Den springande punkten är i dag om dubbdäck är farligare än odubbade däck. Den cyniska frågan är helt enkelt om de räddar fler liv i form av minskat antal olyckor än de dödar genom att de river upp partiklar på torra stadsgator.

Det är frågor som vi måste vara ödmjuka inför. Jag jobbar för Continental, som tillverkar och säljer däck. Stockholms stads tjänstemän och politiker försöker leva upp till ett EU-direktiv om partikelhalt i luften.

Continental har inga ekonomiska intressen i att stoppa dubbdäcksförbud eller avgifter för dubbdäck. Vi säljer alla sorters däck och våra dubbfria vinterdäck har höga betyg i många däcktester.

Men vi som jobbar här är besjälade av trafiksäkerhet. Vi vill att bilisterna ska köra på de säkraste däcken. Och på ishalka är det alltid dubbdäck. Det finns det många undersökningar som visar.

Bland annat undersökte vi själva tillsammans med Falck saken förra vintern och resultatet var klasklart: bilar med dubbfria däck var klart överrepresenterat vid avåkningar på vinterväglag. En undersökning som Trafikverket genomfört visar att vi kan rädda många liv genom att använda dubbdäck. Risken för dödsolyckor vid vinterväglag minskar med 42 procent med dubbdäck, jämfört med friktionsdäck.

Om det tog ett par minuter att byta däck och alla hade plats för en uppsättning i bagageutrymmet så skulle det inte vara något stort problem. Bara att byta så fort väglaget tillät. Tyvärr är det inte så. Vi får nog leva med att ha sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern och hoppas att bilisterna väljer dubbat eller odubbat efter omdöme, inte efter kommunpolitikernas infall.

Bakgrunden till politikernas iver är en dom i EU-domstolen som avkunnades i maj 2011. Luften på vissa gator i Stockholm och Göteborg var för smutsig. Problemet är bara att politikerna vill kasta ut barnet med badvattnet. För att få ned partikelhalten på några gator i Stockholm och Göteborg ska vi köra på farliga däck på hala vintervägar i kranskommunerna.

De flesta har ju inte en särskild stadsbil som de kan ta när de ska åka innanför tullarna och även om det vore bra för affärerna så håller jag inte för sannolikt att bilisterna kommer att ha två uppsättningar vinterdäck att byta mellan.

Det finns många sätt att sänka partikelhalten i Stockholmsluften. Man kan spola och sopa gatorna oftare. Man kan sänka hastigheten, så att det rivs upp mindre damm. Det finns vägbeläggningar som dammar mindre.

Problemet är att sådana åtgärder kostar pengar. Men vare sig vi tillverkar däck eller styr en stad så måste vi ibland gå ut ur vår egen låda och tänka på allas bästa.

Och inse att det är lika illa att dö i en trafik­olycka på Ingarö som att dö av luftföroreningar på Södermalm. Att man genom att spola och sopa gator kan rädda liv både på Södermalm och Ingarö.

Mattias Palmgren, produktchef Continental Sverige

Tipsa via e-post

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

malaria_500
Foto:Erik Esbjörnsson

Dödstalen har halverats sedan millennieskiftet. Nu väntar vaccin. 6  3 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

premium DN:s vetenskapsredaktör: Någonting har hänt i kampen mot malaria det senaste decenniet.

krucifix_144102
Foto:TT

Vid firandet av påven Johannes Paulus II. Mannen krossades till döds av jättelikt träkrucifix. 6  2 tweets  3 rekommendationer  1 rekommendationer

Annons:
Webb-TV
Hör Martin och Felicia sjunga sina bidrag till European Song Festival!

Snart avgörs European Song Festival. DN har träffat Sveriges hopp. 3  0 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons: