Stockholmsdebatt

Färre dubbdäck inte enda sättet att få renare luft

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Dubbdäcken räddar liv, men partiklarna de river upp dödar. Men det finns andra sätt att minska partiklarna i luften än att införa avgifter på eller förbud mot dubbdäck, skriver Mattias Palmgren, produktchef på däcktillverkaren Continental.

Dubbdäcken räddar liv, men partiklarna de river upp dödar. Men det finns andra sätt att minska partiklarna i luften än att införa avgifter på eller förbud mot dubbdäck, skriver Mattias Palmgren, produktchef på däcktillverkaren Continental.

Dubbdäck räddar liv partiklar dödar. Politiker i Stockholms stad (DN den 17 april) vill införa avgift på dubbdäck. Orsaken är – återigen – att man vill sänka partikelhalten på vissa gator i Stockholms innerstad.

Den springande punkten är i dag om dubbdäck är farligare än odubbade däck. Den cyniska frågan är helt enkelt om de räddar fler liv i form av minskat antal olyckor än de dödar genom att de river upp partiklar på torra stadsgator.

Annons:

Det är frågor som vi måste vara ödmjuka inför. Jag jobbar för Continental, som tillverkar och säljer däck. Stockholms stads tjänstemän och politiker försöker leva upp till ett EU-direktiv om partikelhalt i luften.

Continental har inga ekonomiska intressen i att stoppa dubbdäcksförbud eller avgifter för dubbdäck. Vi säljer alla sorters däck och våra dubbfria vinterdäck har höga betyg i många däcktester.

Men vi som jobbar här är besjälade av trafiksäkerhet. Vi vill att bilisterna ska köra på de säkraste däcken. Och på ishalka är det alltid dubbdäck. Det finns det många undersökningar som visar.

Bland annat undersökte vi själva tillsammans med Falck saken förra vintern och resultatet var klasklart: bilar med dubbfria däck var klart överrepresenterat vid avåkningar på vinterväglag. En undersökning som Trafikverket genomfört visar att vi kan rädda många liv genom att använda dubbdäck. Risken för dödsolyckor vid vinterväglag minskar med 42 procent med dubbdäck, jämfört med friktionsdäck.

Om det tog ett par minuter att byta däck och alla hade plats för en uppsättning i bagageutrymmet så skulle det inte vara något stort problem. Bara att byta så fort väglaget tillät. Tyvärr är det inte så. Vi får nog leva med att ha sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern och hoppas att bilisterna väljer dubbat eller odubbat efter omdöme, inte efter kommunpolitikernas infall.

Bakgrunden till politikernas iver är en dom i EU-domstolen som avkunnades i maj 2011. Luften på vissa gator i Stockholm och Göteborg var för smutsig. Problemet är bara att politikerna vill kasta ut barnet med badvattnet. För att få ned partikelhalten på några gator i Stockholm och Göteborg ska vi köra på farliga däck på hala vintervägar i kranskommunerna.

De flesta har ju inte en särskild stadsbil som de kan ta när de ska åka innanför tullarna och även om det vore bra för affärerna så håller jag inte för sannolikt att bilisterna kommer att ha två uppsättningar vinterdäck att byta mellan.

Det finns många sätt att sänka partikelhalten i Stockholmsluften. Man kan spola och sopa gatorna oftare. Man kan sänka hastigheten, så att det rivs upp mindre damm. Det finns vägbeläggningar som dammar mindre.

Problemet är att sådana åtgärder kostar pengar. Men vare sig vi tillverkar däck eller styr en stad så måste vi ibland gå ut ur vår egen låda och tänka på allas bästa.

Och inse att det är lika illa att dö i en trafik­olycka på Ingarö som att dö av luftföroreningar på Södermalm. Att man genom att spola och sopa gator kan rädda liv både på Södermalm och Ingarö.

Mattias Palmgren, produktchef Continental Sverige

Kommentarer (5)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

sdtoppar
Foto:TT, Lars Lindqvist

 Live-tv: ”Släppt fram extrema krafter.” Utesluter sju personer från partiet. 1  0 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

 Karlsson föreslås få en halv årslön extra. Har vikarierat för Åkesson. 27  10 tweets  17 rekommendationer  0 rekommendationer

071017_sverker3
Foto:Niklas Larsson/DN

 Om petningen av Nyrén. ”Kampanj som ska störa Industrivärden”. 13  5 tweets  8 rekommendationer  0 rekommendationer

 Bekräftat: Nyrén petas. Skulle ha blivit ordförande i Industrivärden. 36  17 tweets  19 rekommendationer  0 rekommendationer

Fredrik-Lundberg018
Foto:DN

 Industrivärdens storägare. Därför sparkas Anders Nyrén ut från maktbolaget. 3  3 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

 Birgitta Forsberg: Tålmodigt har Lundberg byggt sin maktposition. 7  6 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

 Nyrén petas – då jublar börsen. Bolagets aktiekurs tar ett glädjeskutt. 5  4 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

 Ingen vanlig middag. ”Berget” väger nästan 200 kilo. 5  1 tweets  4 rekommendationer  0 rekommendationer

björnsson
Foto:Alamy
Annons:

 Men det gäller att se upp. Så säger psykologen. 28  8 tweets  20 rekommendationer  0 rekommendationer

skvaller
Foto:Alamy
nepalnepal
Foto:AP

 Svenske äventyraren om kraftiga jordskalvet. ”Varit flera efterskalv.”

 Även Google deltar. Professor: "Sociala nätverk får en allt viktigare roll i räddningsinsatser." 8  3 tweets  5 rekommendationer  0 rekommendationer

facebook
Foto:Alamy

 Jordskalvet har krävt 3 700 liv. Dödssiffran kan stiga ytterligare.

puffsmal
Foto:AFP, AP

 Bildspecial från Nepal. Se bilder från det drabbade området.

Annons:
Annons:

Så får du DN:s flash

 Missa inga nyheter. DN:s app ger dig senaste nytt.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: