Stockholmsdebatt

Förlåt oss, en sjuksköterska är varken snygg eller ful

Vi är ledsna om vi har sårat människor och skapat en skev bild av Södersjukhuset och vill därför säga att vi ber om ursäkt för detta. Vår bild av en sjuksköterska är varken man eller kvinna, snygg eller ful, skriver chefssjuksköterskorna på Södersjukhuset.

Vi gjorde inte som vi brukade, skrev inte som det förväntades. Men inte kunde vi väl föreställa oss att vår annons för att rekrytera sjuksköterskor till akutmottagningen och akutvårdsavdelningen på Södersjukhuset sommaren 2012 skulle bli en internationell nyhet.

Vi är en arbetsplats som sticker ut i många sammanhang: vi har många patienter, vilket vi gillar, vi har professionella och kompetenta medarbetare som har några av samhällets viktigaste yrken, vi har en värdegrund, kultur och anda som vi är stolta över. Vi trivs på vårt arbete och vi har ett kul och ett meningsfullt arbete, varje dag. Och vi ville ha en rekryteringsannons som syntes bland de många annonser som söker semestervikarierande sjuksköterskor i Stockholm.

Det som var en hedersbetygelse, med en skämtsam knorr, till våra duktiga och hårt arbetande medarbetare, ett citat från en nöjd kund och känd bloggare i ett twitterinlägg, har nu vänts till en sexistisk fördomsfull bild av hur och vad sjuksköterskor är, bland annat av en branschorganisation.

Med intresse kan vi notera att synen på hur samhället och media ser på sjuksköterskor är förlegad och inte alls rumsren. Hur kommer detta sig har vi frågat oss? Den stereotypa bilden av sjuksköterskeyrket ligger under ytan, redo att poppa upp.

Våra medarbetare speglar hur storstaden Stockholm ser ut i dag. Det finns yngre och det finns äldre medarbetare, det finns medarbetare med olika religiös bakgrund liksom det finns medarbetare med olika kulturell bakgrund. Det finns också medarbetare med olika sexuell läggning. Precis så som Stockholm ser ut i dag.

Vår bild av sjuksköterskan, man eller kvinna, speglas av den mångfald och rikedom som medarbetarna i verksamheten på Södersjukhuset representerar. Den har ingenting med den sexistiska och omoderna bild som flera medier och en branschorganisation har kopplat till annonsen. Vi tar starkt avstånd från denna bild.

På vårt verksamhetsområde ”Akut” jobbar vi, liksom övriga sjukhuset, aktivt med vår värdegrund i allt vi gör. Den säger kort och gott ”För patienten - med patienten”. Värdegrunden handlar också om att ta ansvar för varandra men även för samhället och våra resurser. Det tycker vi att vi strävar efter tillsammans varje dag. Patienten i centrum är ett av ledorden för Södersjukhuset.

I vår annons stod en patients citat i centrum men debatten har inte handlat om arbetsförhållanden, resurser, löner, rekrytering eller att patienter känner sig väl omhändertagna.

Vi har många och kommer att få fler patienter till SÖS. På akutmottagningen och runt om på SÖS görs underverk varje dag. Personal som med befintliga resurser, krav om högre och smidigare flöde, mätbara mål, sätter patienten i centrum och optimerar den värdeskapande tiden för patienterna. I bland med sin ork och inspiration som pris.

Därför är vår bild av sjuksköterskan en helt annan, än den som har förmedlats av medierna den senaste tiden. Vår bild är varken man eller kvinna, snygg eller ful, lång eller kort. Vår bild är professionell, kompetent, ansvarsfull och välutbildad.

Vi är ledsna om vi har sårat människor och skapat en skev bild av verksamheter vid Södersjukhuset och vill därför säga att vi ber om ursäkt för detta. Vi vill verkligen betona att vi har världens bästa jobb och vi tror att många andra skulle gilla att arbeta med det vi gör. Ett arbete som gör skillnad.

Nasim Farrokhnia, verksamhetschef

Mats Glaser, chefsjuksköterska

Sirpa Tampio Wallebom, chefsjuksköterska

Jörgen Andersson, chefsjuksköterska

Elisabeth Gauffin, chefsjuksköterska

Sara Alsterlund, chefsjuksköterska

Pähr Larsson, chefsjuksköterska

Lise-Lotte Jirebeck, chefsjuksköterska