Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

DN Debatt

”Svensk Energi har fundamentalt fel”

Slutreplik. Elbolagens branschorganisation Svensk Energi vägrar inse att en effektivare och minskad elanvändning är en viktig pusselbit för att reducera vår klimatpåverkan. De anser att vår debattartikel ”Branschen vill stoppa råd om minskad elanvändning” (DN Debatt 14/5), ”är ett märkligt försök att skapa en konflikt som inte finns”. De har fel, konflikten är glasklar, skriver företrädare för miljö- och bostadsintressen.

Svensk Energi och elbolagen borde hjälpa hushållen och företagen att minska sin elförbrukning. På så sätt skulle bolagen kunna hjälpa alla sina elkunder att både göra en stor klimatnytta och reducera sin elräkning. Istället vill Svensk Energi, enligt sin kommunikationsstrategi, få elbolagen att sluta ”uppmana elanvändarna att minska elanvändningen”.

Svensk Energi påpekar
i sin replik att ”svensk elproduktion till 97 procent har mycket låga koldioxidutsläpp”. Men de fortsätter att förtiga att en minskning av onödig svensk elanvändning ökar möjligheterna till elexport, vilket skapar förutsättningar att minska koldioxidutsläppen i kolkraftverk i andra länder. Det är därför Svensk Energi har så fundamentalt fel när de i sin strategi påstår att ”tips om att släcka lampan ger varken någon effekt på klimatet eller i hushållskassan”.

Det är riktigt att el kan ersätta fossila bränslen på olika områden. Elmotorer med hög verkningsgrad drar exempelvis mycket mindre energi än traditionella motorer med låg verkningsgrad. Samtidigt är det viktigt att den el som de nya fordonen använder är förnybar. Lika viktigt är att vi använder elen på allra mest effektiva sätt, och det finns en mycket stor potential att reducera den nuvarande elförbrukningen.

Naturskyddsföreningen
presenterar de energibästa produkterna på den svenska marknaden inom en rad olika områden. Det gäller exempelvis vid val av tvättmaskiner, fönster, torktumlare, tv-apparater, kylskåp, frysar, belysning och cirkulationspumpar. Och Energimyndigheten ger en rad konkreta tips på hur man kan ändra sitt beteende i syfte att minska sin elanvändning, tips som även används i Allmännyttans landsomfattande energisparkampanj. Det är en självklarhet att också varje seriöst elbolag måste informera sina kunder om hur dessa kan reducera sin elanvändning.

Slöseriet är omfattande. Vi har exempelvis en alltför hög elanvändning i rum med dålig belysning, i elmotorer med dålig verkningsgrad och i läckande tryckluftssystem som ibland bara står och pyser utan att något uträttas.

Det är viktigt att kunderna får bra information, men ännu viktigare att de får bra valmöjligheter. Effektivare elanvändning är tekniskt sett inte svårt, men det är komplicerat för lekmän att välja och kombinera rätt tekniska lösningar.

I många, många fall
betalar användaren i onödan för el som inte behövs och el som skulle kunna ha exporterats och minskat behovet av kolanvändning i övriga Europa.

Kanske håller Svensk Energi på att backa från sin kampanjstrategi? Svensk Energi skriver nu att de vill hjälpa elkunderna att göra medvetna och energieffektiva val, exempelvis när det gäller LED-lampor, val av platt-tv och kylskåp. Det är bra, men detta måste genomsyra elbolagens kommunikation. Elbolagen måste informera sina kunder om hur de genom klimatsmarta val kan minska sin nuvarande elanvändning.

All energiomvandling påverkar miljön. Den kilowattimme som aldrig produceras är både den billigaste och mest miljövänligaste kilowattimmen. En effektivare elanvändning är därför grundbulten för att klara omställningen till ett hållbart samhälle, samtidigt som en sådan satsning kan skapa tusentals nya svenska jobb.

Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen

Hans Nilsson, ordförande Energieffektiviseringsföretagen

Conny Pettersson, vd Swedisol

Johnny Kellner, Teknik- och miljöchef Veidekke i Sverige

Kurt Eliasson, vd SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.