Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

DN Debatt

”Svenska kyrkan talar med kluven tunga om judar”

Mitri Raheb menar att palestinier som han har en dna-gemenskap med de bibliska förfäderna, något judarna inte har, skriver artikelförfattarna.
Mitri Raheb menar att palestinier som han har en dna-gemenskap med de bibliska förfäderna, något judarna inte har, skriver artikelförfattarna. Foto: Friedrich Stark / Alamy

Teologifestivalen. I morgon, söndag, predikar Mitri Raheb i Uppsala domkyrka. Han missionerar för att judendomen inte längre har ett existensberättigande. Svenska kyrkans ledning fortsätter att prångla ut hans hatpropaganda, trots att man säger sig ha gjort upp med de idéer han har, skriver prästerna Annika Borg och Johanna Andersson.

Denna helg går Svenska kyrkans ambitiösa konferens Teologifestivalen av stapeln i Uppsala. Vid ett heldagseminarium under lördagen står Palestina i fokus, med inbjudna palestinska gäster från Ramallah, Betlehem och Jerusalem. Temat är Israels ockupation och vikten av att ge tron politiska dimensioner.

Svenska kyrkan har storsatsat på prästen Mitri Raheb från Betlehem. Förutom att Raheb är en av de medverkande i lördagens panel, har han fått förtroendet att predika i Uppsala domkyrka, där festivalens högtidsgudstjänst hålls under ledning av ärkebiskop Antje Jackelén. Svenska kyrkans bokförlag Verbum, med biskop Ragnar Persenius i styrelsen, lanserar även Rahebs bok ”Tro under ockupation. Palestinsk bibeltolkning” och säljer den till kraftigt rabatterat pris under festivalen.

Förordet till boken är skrivet av biskop Jan-Olof Johansson och innehåller ett slags brasklapp, där läsaren förmanas: ”Om man i läsningen av denna bok lyckas att inte ramla ner i traditionella schabloner och kritik kommer man att i bokens senare och sista del få se en vision.”

Och en sådan kan nog behövas, för i själva verket är boken bitvis hatpropaganda mot Israel. Den är också ett övertydligt och skrämmande exempel på så kallad ersättningsteologi, en teologi som proklamerar att judendomen är obsolet och har ersatts av kristendomen. Denna teologi utmålar att judendomen inte längre har ett existensberättigande. Det är kristendomen som är arvtagare till Guds löften om utvaldhet, beskydd och landet. Gamla testamentets och Nya testamentets skrifter används mot judarna. Efter Jesus finns inget mer att tillägga och judarna som väntar på Messias omfattar därför föreställningar som är meningslösa. Genom historien har denna teologi skapat en skala från fientlighet mot judar till ren antisemitism.

Det här är dock en teologi som Svenska kyrkan säger sig ha gjort upp med. Att så är fallet sa biskoparna i ett uttalande så sent som i januari, efter de islamistiska terrorattentaten i Paris och i samband med Förintelsens minnesdag: ”I vår kyrka vill vi arbeta för att få bort allt som kan tolkas som antisemitism eller förakt för det judiska folket och försvara dess rätt till sin historia, sin tro och sina seder.”

 

Vi anser att Svenska kyrkans aggressiva propalestinska aktivism nu nått sin topp, eller sin bottennotering.

Under höstens kyrkomöte underströk också flera motionärer, däribland biskop Åke Bonnier, vikten av att motverka all form av ersättningsteologi.

Men Svenska kyrkans ledning talar med kluven tunga, eftersom man nu som hedersgäst bjudit in en teolog som står för precis det man själv menar sig ha tagit avstånd ifrån.

Mitri Raheb driver i sin bok tesen att Israel, ”imperiet”, är en rasistisk apartheid- och terrorstat, arvtagare till såväl den romerska ockupationen av området som korsfararna. Med samma metoder och motiv som dessa imperier terroriserar israelerna den palestinska befolkningen. Det är Israel som skapar palestinsk terrorism, eller ”frihetskämpar”, som Raheb kallar det. Han drar därifrån paralleller till Jesus, som han menar var en palestinsk jude och frihetskämpe mot imperiet.

Raheb skriver att ”dagens Israel kan ses som det sista kapitlet av den västerländska kolonisationen” och han ifrågasätter starkt den judiska kopplingen till landet och för fram tankar om att föreställningen om en judisk-kristen tradition egentligen är en uppfinning av kolonisatörerna. ”Israel” har inga historiska eller teologiska rötter utan planterades i regionen av det brittiska imperiet. Detta är en grov teologisk/politisk variant av den ersättningsteologi vi skisserade ovan.

I en föreläsning från 2010, under konferensen Christ at the checkpoint i Betlehem, går Mitri Raheb ännu längre och menar att palestinier som han har en dna-gemenskap med de bibliska förfäderna, något judarna/israelerna inte har:

”Jag är säker på att om vi gjorde ett dna-test på David, som var från Betlehem, och Jesus, född i Betlehem, och Mitri, född tvärs över gatan från den plats Jesus föddes, så är jag säker på att dna skulle visa att det finns ett spår. Medan om du tar kung David, Jesus och Netanyahu så skulle du inte få något, eftersom Netanyahu kommer från en östeuropeisk stam som konverterade till judendomen på medeltiden.”

I boken finns resonemang som brukar prägla hatets retorik mot judar: israeliska tjänstemän på flygplatsen liknas vid kung Herodes, som slaktade gossebarn när Jesus hade fötts. Att judar dödar barn är en tankefigur med skrämmande historiska rötter.

Även en variant på föreställningen om den judiska världskonspirationen dyker upp: ”israelisk statsterror begränsas inte enbart till Palestina och palestinier”, utan starka judiska lobbygrupper påverkar hela världsopinionen och har makt att ge oliktänkande repressalier, menar Raheb. Att stå emot imperiet har ett pris, för Jesus var det korsfästelsen.

Mitri Rahebs teologiska och extrema politiska uppfattningar har väckt kritik när han reser runt i världen och missionerar för sin sak. Då han för några år sedan mottog ett mediepris i Tyskland protesterade bland många andra Simon Wiesenthal center mot utnämningen.

Så sent som förra året protesterade såväl kristna som judiska företrädare när Raheb skulle föreläsa i Boston.

Den Evangeliska tyska kyrkan (EKD) har kritiserat liknande teologiska och politiska uppfattningar i ett dokument Raheb är medförfattare till, det så kallade Kairosdokumentet. Dokumentet är skrivet av palestinska kyrkoledare för att lyfta palestiniernas svåra situation, men innehåller politiska och ersättningsteologiska ställningstaganden som starkt ifrågasatts. Kairosdokumentet har givits legitimitet och spridits i Svenska kyrkan genom ett kyrkomötesbeslut 2012.

Trots att diskussioner senare förts, bland annat i kyrkomötet, om att göra upp med de tankegångar Kairosdokumentet ger uttryck för, har ingenting hänt. Svenska kyrkans ledning fortsätter i stället att prångla ut ett synsätt som strider mot vad man själv förbundit sig till: att försvara det judiska folkets rätt till sin historia och tradition.

Vi anser att Svenska kyrkans aggressiva propalestinska aktivism nu nått sin topp, eller sin bottennotering, och kan inte som medlemmar i kyrkan och som ämbetsbärare längre acceptera att hatpropagandan mot Israel får fortsätta och att den farliga ersättningsteologin tar fart och får spridning.

Kan man inte se skillnaden på kritik av Israels politik och hatpropaganda, känner man inte igen demonisering och kan man inte teologiskt avgöra när det är ersättningsteologi som blossar, har man ett stort upplysnings- och utbildningsarbete att göra från Svenska kyrkans sida.

Om inte den kyrkoledning som driver fram och genom sitt agerande legitimerar dessa uppfattningar förstår allvaret är det alarmerande.

Rättelse 2015-02-07 13:25
I en tidigare version av artikeln var i ingressen fel dag för Mitri Rahebs predikan angiven.