Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

DN Debatt

"Sveriges småföretagare ser det växande problemet med bluffakturor"

På DN Debatt den 20 juni visar regeringen för första gången att de över huvud taget ser problemet. Det är bra, men än bättre hade det varit om regeringen också hade föreslagit möjliga lösningar.

Vi är många som länge arbetat för att få upp frågan på den politiska dagordningen, men mötts av passivitet och ointresse. Det är sorgligt att ännu en sommar ska gå då skyddet mot bluffakturor är allt för svagt. Semestertider är högsäsong för just dessa bedrägerier.

Det är ett stort problem att engagerade människor som valt att starta eget trakasseras och under hot skräms att betala. En enda bluffaktura kan få enorma konsekvenser för det enskilda företaget och för den enskilde företagaren. Rädslan för en betalningsanmärkning, med följden att kreditvärdigheten sjunker och företaget äventyras, gör att många småföretagare betalar för något de bevisligen inte beställt. Det handlar om grova bedrägerier och organiserad brottslighet.

Regeringens fokus i debattartikeln ligger på att lagföra förbrytare. Det är en självklarhet att brott ska beivras och att polis och rättsväsende behöver resurser för detta. Här är jag och regeringen eniga. Jag är heller inte främmande för att se över straffskalorna. Men det räcker inte.

Många små- och enmansföretag är lika sårbara som enskilda konsumenter. Därför är jag beredd att diskutera ett skydd för småföretagare som liknar det konsumentskydd som redan finns för privatpersoner.

Ofta hänvisar blufföretag till påstått inspelade telefonsamtal. Osäkerheten är idag stor. Ibland uppkommer frågan om man överhuvudtaget ska våga handla på telefon. Möjliga lösningar man bör titta på här är ångervecka för små företag och krav på skriftlig bekräftelse vid telefon- och distansköp. Det vore bra för konsumenter, småföretagare och seriösa telefonförsäljare. Jag tycker också det finns skäl att se över tillsynen av inkassoverksamheten.

Det är viktigt att utveckla den svenska lagstiftningen så att den blir mer tillämpbar för små företag. Idag ser skyddet för den enskilde företagaren likadant ut som för multinationella börsbolag med hela avdelningar som hanterar fakturafrågor. Det är inte rimligt. Landets småföretagare förtjänar ett bättre skydd för att kunna driva och utveckla sin verksamhet.

Veronica Palm (S), ordförande i riksdagens civilutskott

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.