Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
DN Debatt

”Vi kan inte tolka lagen annorlunda”

Foto: Scanpix
Vår debattartikel i DN 25/11 om skolans möjligheter att vara i kyrkan i advent har som väntat väckt starka reaktioner. Skolverket måste utgå från lagen och dess förarbeten när vi tar fram en juridisk vägledning. Det är vi som statlig myndighet som ansvarar för att ge skolorna vägledning utifrån lagstiftningen, skriver företrädare för Skolverket.

I skollagens första kapitel står att ”Utbildningen vid en skolenhet eller förskoleenhet med offentlig huvudman ska vara icke-konfessionell”. 

Vi kan inte komma fram till någon annan slutsats än att bön, välsignelse, trosbekännelse, predikan och annan religiös utövning måste betraktas som konfessionella inslag.

Samtidigt säger vi att det är möjligt att samlas i kyrkan, att prästen kan medverka och att man kan sjunga någon enstaka psalm som starkt förknippas med traditionen. Det är en viktig tradition för många att kunna vara i kyrkan i advent och på skolavslutningar.

Skolavslutningar och samlingar vid exempelvis advent är en del av skolans utbildning. Det är därför inte frivilligt att delta i skolans samling även när den hålls i kyrkan. Eleverna ska lära sig om religioner i skolan enligt läroplanen. Det kan till exempel ske genom studiebesök i kyrkor och andra religiösa byggnader under lärares ledning. Men att skolorna samlas i kyrkan i advent, vid samma tid varje år i grundskolan kan inte betraktas som en del av undervisningen. Samlingar i kyrkan i samband med högtider eller avslutningar kan vara en del av skolans verksamhet men inte en del av undervisningen. Även undervisningen ska enligt skollagen vara icke-konfessionell och präglas av saklighet och allsidighet.

Vissa tycker att vi är för strikta i vår tolkning och andra tycker att vi går kyrkans ärenden när vi överhuvudtaget tillåter skolan att vara i kyrkan. Reaktionerna på vår debattartikel illustrerar hur svår den här frågan är och att det är ett problem att inte skollagen definierar vad konfessionella inslag är. Så länge lagen är skriven som den är kan vi inte göra någon annan tolkning än den vi gör. Sedan är det upp till våra folkvalda att avgöra om lagen behöver ses över.

Anna Ekström, generaldirektör Skolverket

Claes-Göran Aggebo, undervisningsråd Skolverket

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.