Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

DN Debatt

”Vi ska nu börja med politisk reklam i teve”

Foto: Foto: Bertil Ericson
Kristdemokraternas ledare Göran Hägglund: Inför EU-valet i juni ska vi nå väljarna med reklam i TV 4. I TV 4:s reklampauser ska tittarna i slutet av maj kunna se Kristdemokraternas toppkandidat Ella Bohlin mana väljarna att rösta den 7 juni. Det blir första gången som man i svensk teve får se politisk reklam i rutan. Det utbredda ointresset för det viktiga valet till EU-parlamentet har gjort det nödvändigt att bryta det svenska tabut mot politiska reklambudskap i svenska tevekanaler. Om vi och andra partier följer en tydlig etik kan politisk tevereklam öka det politiska intresset, skriver Göran Hägglund partiledare och Cina Gerdin kommunikationschef för Kristdemokraterna.

Den senaste tiden har rapporterna haglat om att valet till Europaparlamentet inte direkt engagerar väljarna. Två av tre är ointresserade av valet, rapporterar Ekot. Tidningen Fokus skriver att bara var tredje väljare vet om att valet är i år.
Okunskapen är störst bland de yngsta väljarna. Förra EU-valet var det bara omkring 40 procent av väljarna som över huvud taget tog sig till vallokalerna. Inget tyder i dagsläget på att det blir fler i valet 2009.

När medborgarna väljer bort sin möjlighet att påverka samhällsutvecklingen är det ett demokratiproblem. Så kan vi inte ha det i längden. Partierna måste hitta nya sätt att nå väljarna för att presentera politiken. Få väljarna att tycka att valet berör deras trygghet och deras framtid. Att besluten som fattas i EU inte bara är beslut som berör Bryssel och politiker, utan faktiskt din och min vardag. Som politiska partier har vi ett ansvar att göra besluten i det stora begripliga i det lilla.

När Kristdemokraterna går till val gör vi det av en anledning. Vi vill vara med och skapa ett tryggt och medmänskligt Europa. Det handlar om säker mat och bättre märkning av livsmedel som är genmodifierade eller belastar klimatet onödigt mycket. Vi vill att EU ska göra mer för att stoppa den vidriga människohandeln med kvinnor och barn som pågår i medlemsländerna. Vi vill att EU tar ledningen i kampen för klimatet. Och är det inte rimligt att vi ändrar kvoten för införsel av alkohol, så att den inte är större än att flaskorna kan bäras med i en kasse över gränsen, i stället för att som i dag behöva en mindre lastbil?

När den ekonomiska krisen rasar i hela världen är det uppenbart att EU-länderna kan göra mer av gemensamma ansträngningar för att övervaka och ha långsiktigt trygga regelverk för de finansiella marknaderna. För att trygga jobben och välfärden. Kristdemokraterna är också ett parti som hyllar och värnar EU:s grunduppgift; att bevara freden i Europa.
Handen på hjärtat; är det här verkligen frågor som 60 procent av väljarna rycker på axlarna åt? Vi tror inte det.

Sedan TV 4 gick över till att sända i det digitala nätet finns inte längre förbudet mot att sända åsiktsreklam. Vi Kristdemokrater har bestämt oss för att som första svenska parti presentera vår politik och nå väljarna genom tv-sänd politisk information. Vi kommer att nyttja den möjlighet som TV 4 nu öppnat för. I reklampauserna i slutet av maj ser du Kristdemokraternas toppkandidat Ella Bohlin förklara vilka skäl hon tycker finns för att du ska rösta i valet den 7 juni. Och det finns alla skäl i världen att vara med och skapa ett tryggare Europa.

Vi antar att det kommer att reta en och annan. Vissa kommer hävda att vi nu bidrar till att förflacka den politiska debatten. Vi är övertygade om att de har fel.
Politiska budskap på detta sätt i tv-rutan har hittills varit tabu i Sverige. Vi är övertygade om att tiden är mogen att ge upp motståndet mot något som följer en naturlig utveckling. I grunden är det ingen större skillnad mellan att framföra sitt budskap i teve jämfört med ett flygblad, tidningsannonser, på en hemsida eller genom radioreklam.

Vi erkänner självklart att teve som medium har större genomslag än andra kanaler. Ljud, text och rörlig bild i kombination ger helt enkelt större intryck än att läsa en text under en stillbild. Det ska man ha respekt för.
Man ska också ha respekt för den oro som finns att tv-sända politiska budskap ska fördumma den politiska debatten eller leda till negativa kampanjbudskap. Eller att det bara är de stora och rika partierna som kan betala för tv-tid. Oron är dock överdriven. Vi tror inte att svenskarnas politiska kultur tillåter ett parti att bedriva smutsiga kampanjer. Och Kristdemokraterna ser möjligheterna att ge väljarna en god bild av vad partiet står för genom tv-mediet.

Genom att vara först ut tar vi möjligen en politisk risk. Ingen vet hur väljarkåren reagerar på politisk reklam i teve. Motståndet kommer som sagt att på sina håll vara stort. Det är ingenting vi räds. I stället vill vi som de pionjärer vi är sätta en standard för våra efterföljare, för sådana är vi övertygade kommer att komma. Vår partistyrelse har därför beslutat att följa en rad etiska riktlinjer, som vi valt att formulera så här:

• All reklam ska vara sann.
• All reklam ska vara saklig.
• All reklam ska vara informativ.
• Avsändaren, det politiska partiet, måste vara tydlig. Det får aldrig råda tvivel om vem som köpt reklamen.
• Det politiska partiet måste vara öppet med hur många väljare det förväntas nå.
• Reklam får aldrig sändas i anslutning till nyhetsprogram eller aktualitetsprogram.
• Reklamen får inte vara vilseledande, stötande eller osaklig.
• Reklamen får inte spela på rädsla eller fruktan eller utnyttja olycka eller lidande.
• Reklamen får inte misskreditera person, grupp, organisation eller annat politiskt parti genom framställning som är ägnad att väcka förakt eller löje.

Om vi och andra partier som vill använda oss av teve för att kommunicera med väljarna följer en tydlig och begriplig etik, ökar möjligheterna för att politisk tv-reklam hjälper det politiska intresset på traven och berikar det demokratiska samtalet.
Valet till Europaparlamentet är viktigt. Därför är det dags att höja temperaturen i debatten. Vi tar det på allvar, och prövar mer än gärna de nya kanaler som står till buds, må det vara teve eller sociala medier på internet.

Vårt budskap kommer förstås att vara självklart: Rösta på Kristdemokraterna den 7 juni.

 

Göran Hägglund
Cina Gerdin

Åsiktsreklam

Tevebolaget TV 4 har tagit kontakt med samtliga riksdagspartier för att sälja ­reklamtid. Miljöpartiet har reagerat med att föreslå en bred överenskommelse om att partierna ska avstå från tevereklam under valrörelserna 2009 och 2010.
Det tidigare förbudet mot åsiktsreklam i svensk teve gällde bara de kanaler som hade krav på opartiskhet, det vill säga i praktiken enbart TV 4. Förbudet försvann därför i och med utformningen av tillstånden för sändningar i det digitala marknätet.