Kämpigt att tanka gas

Fredrik Funck

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

I tre år har DN-fotografen Fredrik Funck kört sin Volvo V70 Bi-Fuel som går att köra på gas eller bensin. Det har varit kämpiga år med en ständig, och många gånger resultatlös, jakt på den miljövänligare biogasen.

I tre år har DN-fotografen Fredrik Funck kört sin Volvo V70 Bi-Fuel som går att köra på gas eller bensin. Det har varit kämpiga år med en ständig, och många gånger resultatlös, jakt på den miljövänligare biogasen.

Fredrik Funck är en engagerad miljöbilsförare. Han valde Bi-Fuelbilen efter en tydlig miljöprioritering mellan bränslena etanol (E85) och biogas.

- Det känns mer rätt att köra på skit än på mat, säger han, och tillägger:

Annons:

- Jag trodde det var bäst för miljön.

Men det blev en problematisk tillvaro. Bilen fungerade bra. Men tankningarna...

- Tillgången på gas eller mackar som inte fungerar har varit problemet.

Det finns få mackar i regionen som det går att tanka gas på jämfört med de som finns för bensin, diesel och E85. När Shell vid Norra Bantorget stängdes i januari 2005 fick Lidingöbon Fredrik Funck det besvärligt att hitta någon mack som passade. OK-Q8 i Årsta eller Shell i Bromma blev de närmaste alternativen tills det öppnade en gaspump i Frihamnen.

- Min ambition har varit att köra på biogas. Men det har varit svårt att få tag på gas. I början åkte jag runt och letade gas. Det slutade jag snabbt med. Därför blev jag överlycklig när macken i Frihamnen öppnade. Men det har varit jätteproblem att få gas där.

Han har ringt leverantören AGA och de olika mackarna som erkänner att det finns problem i form av att det saknas gas, reservdelar till pumparna och att dessa är underdimensionerade vilket leder till att det ofta är för lågt tryck som resulterar i att man inte kan få full tank.

Fredrik Funck är kritisk till hur hela infrastrukturen för gasbilar skötts.

- De ansvariga har sumpat det här. Det har inte tagits hand om utan mest skötts som någon slags försöksverksamhet. Varför bryr sig ingen?

För de flesta är tankningar något nödvändigt ont som går utan mankemang. Den som tar del av Fredrik Funcks tankningsdagbok härintill ser att det för en gasbilsförare är mer tålamodsprövande än så.

Men det finns ljuspunkter också.

- Man blir glad när man får full tank!

Andra gasbilsförare på DN har resignerat och kört mest på bensin.

Nu i år när det var dags att använda en ny bil under fotouppdragen, fanns ingen gasbil som passade sedan Volvo slutat med tillverkningen. Han behöver en kombibil.

- Jag hade valt en Volvo igen om de byggt gasbilar. Det är en bättre lösning. Jag hade fortsatt kämpa.

I stället blev det en Flexifuelbil som går att köra på E85. Det har givit honom en enklare tillvaro.

- Det är fantastiskt att inte längre behöva åka och kolla morgon och kväll om det finns gas eller köa vid macken en halvtimme för att det är sopbilar före, säger Fredrik Funck.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

goranjohansson2-500
Foto:Joakim Roos

 Blev 69 år. Förre starke mannen i Göteborgspolitiken har avlidit. 7  2 tweets  5 rekommendationer  0 rekommendationer

goranfiskben
Foto:DN, TT

 Bildextra från hans långa karriär. ”En Göteborgsepok går i graven.”

 Enligt läkaren. Jean-Francois Payen träffar regelbundet den förre formel 1-stjärnan. 4  2 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

schumi-144
Foto:Witters
Annons:

 Från det spanska klädföretaget Mango. Skjortan har orsakat ett smärre oväder på sociala medier. 196  15 tweets  181 rekommendationer  0 rekommendationer

skjorta_144102
Skärmdump: Mango
rysk_500
Foto:AP

 Förslag i duman: Privatarmé ska slåss för ryska värderingar.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: