Succésuven

Publicerad 2008-05-30 19:41

Mikael Lindström

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Nissan Qashqai har blivit en succé. Suvkänsla till lågpris säljer. DN Motor tog den på långtur och lockas mer av konceptet än själva bilen.

Nissan Qashqai har blivit en succé. Suvkänsla till lågpris säljer. DN Motor tog den på långtur och lockas mer av konceptet än själva bilen.

Sedan lanseringen för ganska exakt ett år sedan har Nissan Qashqai sålt i omkring 130.000 exemplar i Europa. Ytterligare 223.000 bilar gick på export. Nyligen infördes treskift vid fabriken i brittiska Sunderland och 800 personer ska nyanställas.

Bilen är en typisk representant för den nya biltypen crossover; en stadsjeep (suv) med kombiliknande företräden. Dess relativt kompakta mått placerar den i den mindre suvklassen, där konkurrensen nu blir allt tuffare.

Den ser kaxig ut, med hög midjelinje, trubbig nos, 20 centimeters markfrigång och plastdetaljer.

Men den är alltså ingen riktig kombi. Den rymmer bara 410 liter. Ilyftet är högt och med extra tröskel. Det är alltför lätt att smutsa ner sig på den kraftiga kofångaren. Ryggstöden är fällbara (40/60), liksom hela bakre sittdynan om man behöver lasta mycket
Den är bara 4,315 meter lång, men har ändå en hyfsat lång hjulbas, 2,63 meter, vilket ger bra innerutrymmen - på längden.

På höjden är det sämre ställt, framförallt för långbenta framsätespassagerare. På förarsidan finns höj- och sänkbar stol som gör livet lite lättare för långbenta, men inte bra.

Framstolarnas sittdynor är för korta, men komforten räddas något av den bekväma sitthöjden - biltypens stora fördel, tillsammans med den goda trafiköverblicken.

Även baksätets sittdyna är kort, men benvinkeln kompenserar det bristande lårstödet.

I övrigt är sittställningen god och vilsam, reglagen sitter där man förväntar sig och bjuder på god känsla.

Stereon i den topputrustade Teknaversionen bjuder stort välljud.

Det behövs för att överrösta bullret från däcken, som väller fram från bakre delen av kupén och tröttar rejält på lång landsvägs- och motorvägsfärd. Vid DN:s första provkörning av bensinversionen var provbilen utrustad med dubbdäck (Michelin X-Ice North). Vid ett senare omtest, av dieselbilen, låg sommardäcken på. Då var bullernivån bättre, men långt ifrån bra.

Köper man bilen med bara framhjulsdrift får man en högbyggd liten kombi med hög markfrigång och offroadimage. Med den minsta bensinmotorn (1,6 liter, 115 hk) kommer man undan med 171.000 kronor, alltså ungefär som en Volkswagen Golf. Det blir mycket suvkänsla för pengarna.

Man kan också välja mellan en tvåliters bensinmotor och två dieslar (1,5 respektive 2 liter).

Vill man ha bättre skogs- och snöegenskaper kan man beställa Qashqai med en fyrhjulsdrift som griper in och tryggar vid behov. Den kan också låsas, men bara i låga farter.

För att få dessa terrängegenskaper måste man köpa någon av tvålitersmotorerna. I det fallet väljer de flesta köpare klokt nog dieseln. För bensinmotorn surrar ansträngt när den ska accelerera den tunga, lilla bilen.

Det märks också på törsten. Förbrukningen är långt ifrån den officiella (8,3 liter per 100 kilometer vid blandad körning). På motorväg låg förbrukningen på 10 liter och vid blandad körning drog den ungefär lika mycket.

Detsamma gällde tvålitersdieseln, som enligt officiella siffror ska dra 6,9 liter. Man får lägga på omkring 1 liter per 100 kilometer för att komma närmare sanningen.

Men den steglösa automatlådan är ett bra val. Den växlar lent och smidigt, både upp och ned. Framförallt trivs den med bensinmotorn. Dieseln är ljudlig och rå i låg fart och inte alls i samma harmoni med växellådan i stadstrafik.

Köregenskaperna imponerar inte. Styrningen är okänslig och drar sig likt en del modeller hos franska släktingen Renault ständigt tillbaka mot mittläget.

Fjädringen är aningen stum, framförallt upplevs den så tillsammans med testbilens 17-tumsfälgar (standard i Tekna-versionen). Det smäller rejält i fjädringen över gupp. I kombination med konstruktionens höga tyngdpunkt blir det en lätt orolig färd.

Men man köper förstås inte en crossover för körglädjen. Man köper den för den höga bekväma sittställningen, kupérymden och säkerheten.

Tyvärr erbjuder Qashqai egentligen bara det sistnämnda.

Tipsa via e-post
(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

Vägde bara 20 kilo. Argentinsk flicka räddad från garage efter nio år.

godis500
Foto:TT

Ikea exporterar även godisvanor. Kan ge ökad export av svenskt godis. 129  8 tweets  121 rekommendationer  0 rekommendationer

Hur ofta äter du lösgodis?

Annons:
Annons:
Annons: