Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt
Sonya Hartnett har jämförts med bland andra John Steinbeck.

Foto: Scanpix Sonya Hartnett har jämförts med bland andra John Steinbeck.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0

Litteraturrecension

Utgiven av: Atrium förlag

Skribent: Sonya Hartnett

Titel: ”Torsdagsbarn”

Barn & ung

Sonya Hartnett: ”Torsdagsbarn”

Bokmärk artikel

Harper Flute heter huvudpersonen i ”Torsdagsbarn”. Bara hennes namn säger mycket om vad som är berättelsens innersta hemlighet. Det gömmer sig en musik i denna fantastiska roman.

Den australiska författaren Sonya Hartnett fick år 2008 Alma-priset till Astrid Lindgrens minne. ”Torsdagsbarn” kom ut i Australien år 2000 och belönades med Guardians barnbokspris 2002.

Nu finns den på svenska, och alla lovord är berättigade. Sonya Hartnett skriver för unga männi­skor men med en mättnad i språket och en tyngd i berättelsen som gör att hon jämförs med författare som William Faulkner och John Steinbeck, och hon har mycket gemensamt med dem bägge utan att förlora barnets blick på skeendet.

”Tordagsbarn” utspelar sig på den australiska landsbygden under 30-talets ekonomiska depression. Fattigdomen och föräldrarnas hjälp­lösa försök att bemästra den präglar de fyra syskonen Flutes uppväxt.

Mellanbrodern Tin flyr in i sin egen underjordiska värld, ett labyrintiskt tunnelsystem som han gräver åt sig under huset där de bor. Han är ”djurbarnet”, det som vuxenvärlden tappat, den mest övergivne och den som mest envetet och gripande försöker skydda sig mot familjens sönderfall. Berättelsen om honom lämnar realismen: hans bo under marken är en fantasyinspirerad bild av låtsasleken som tillflykt och förnekelse, men blir också metafor för hur vuxenvärldens oförmåga underminerar hela tillvaron, kanske världen. Tin är barnet som aldrig kommer in i livet. Vi ser honom genom systern Harpers ögon, hon som älskat honom mest och som kämpar hårdast för att hålla ihop familjen när slagen kommer.

”Torsdagsbarn” är en mörk hi­storia om svåra förhållanden. Men det bestående i Sonya Hartnetts berättelse är ljuset som sipprar in i den. Inte som tröst eller enkelt lyckliga lösningar, utan som ett hopp integrerat i själva sättet att berätta, inte minst i det språk hon ger åt Harper Flutes nyktra betraktelser. Det är rakt och obönhörligt, väjer för ingenting och genomlyses samtidigt av en lågmäld svindlande livskänsla som liknar musik. Storartat tillvaratagen i Helena Ridelbergs precisa, glimrande översättning.

Kommentarer (0)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

gisslan-puff
Foto:AFP

 IS tar på sig dådet. Dödade polischefen – höll sedan familjen fången.

DN granskar

Tipsa oss på DN

 Lämna ditt tips anonymt DN:s reportrar granskar jäv och korruption.