• 0
  • 0

Skribent: Tatiana de Rosnay

Titel: Huset du älskade

Översättare: Elisabeth Fredholm

Utgiven av: Sekwa

Hur såg det ut i Paris före de stora boulevardernas tid? Ett gytter av små mörka gator, tills Haussmann, en av 1800-talets snabbaste karriärister, blev stadsplanerare med fulla maktbefogenheter. Under åren 1852 till 1870 lät han riva 40 procent av husbeståndet i Paris. Han moderniserade staden, men till priset av ett ofantligt skuldberg och en brutal folkomflyttning. Tatiana de Rosnay skildrar i sin roman Huset du älskade Haussmanns projekt ur en drabbad individs synvinkel.

På gatstumpen Rue Childebert, intill kyrkan St Germain des Prés, där numera Rue de Rennes korsar Boulevard St Germain, lever Rose Bazelet i ett hus hon ärvt efter sin man. Rose har bestämt sig för att aldrig lämna det hus familjen ägt i generationer, hon börjar skriva brev till sin döde man om åren som gått och rivningsraseriet som hotar. Hon berättar om nya invånare i huset och om grannar som efterhand drivs bort. Hennes brev bekänner sig till ett liv som är dömt att gå under.

Tatiana de Rosnay har haft stora framgångar med några romaner som kretsar kring dolda familjehemligheter eller förträngda historiska händelser. Två av dem finns översatta till svenska, Bumerang och Saras nyckel. Den senare lever sig in i en ung kvinna som fängslas under den franska polisens massarrestering av judar i den så kallade Vel d’Hiv-räden under den nazistiska ockupationen, den blev en storsäljare och har även filmatiserats.

Även i Huset du älskade är inlevelse de Rosnays verktyg, hon frågar sig hur det kan ha känts att leva i Paris på Haussmanns tid, se det ena kvarteret efter det andra raseras och till slut mista sin egen bostad. Hon försöker rekonstruera en miljö med dess ljud och dofter. Men brevskriverskan Rose är trots den smidiga översättningen ingen stor stilist, hennes beskrivningar av människor, blommor och böcker är platta som bilder i en frökatalog och det hela blir inte djupare av att de Rosnay kompletterar beskrivningarna med ett melodramatiskt spår och redan på första sidorna flaggar för att en länge bevarad hemlighet kommer att avtäckas innan huset faller ner över sin ägarinna.

En bra bestseller skall hålla läsaren i ett fast grepp från första till sista sidan. I Huset du älskade är det mesta givet redan efter några sidor och intresset svalnar snabbt.

Digital prenumeration

gisslan-puff