Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
DN Bok

Alldeles nya böcker reas ut

Majgull Axelssons ”Jag heter inte Miriam” kom ut 2014 och finns bland årets reafynd.
Majgull Axelssons ”Jag heter inte Miriam” kom ut 2014 och finns bland årets reafynd. Foto: Beatrice Lundborg

På onsdag i nästa vecka startar bokrean, sedan länge en folklig läsfest. Men vad gör egentligen rean med vår syn på litteraturen – har bra litteratur blivit lika med pinfärsk litteratur?

En återkommande klassiker under bokåret är bokrean. Det fanns en svacka i försäljningen mellan 2006 och 2013 men nu ser branschen ut att ha återhämtat sig och den totala bokförsäljningen ökade under 2015. Samtidigt som försäljningen ökat har ruljangsen för nya böcker blivit allt snabbare och det går ofta fort från att en bok är ny och spännande till att den hamnar på reahyllan.

Majgull Axelssons kritikerrosade roman ”Jag heter inte Miriam”, släpptes 2014 och är en av böckerna som reas ut i år.

– Den är två år gammal, så det får man acceptera. Villkoren i branschen ser ut så här och böcker blir mer och mer en färskvara. På vissa sätt är det synd, för jag upptäcker själv att det är många bra böcker jag missar på grund av hastigheten, säger Majgull Axelsson.

1989 romandebuterade Majgull Axelsson med den dokumentära ”Rosario är död” och hon har sett hur bokbranschen har förändrats med tiden.

– Jag har en idealiserad bild av hur det såg ut förr, när bokhandlarna hade flera års upplagor i lager, men jag förstår att det inte ser ut så längre, säger hon.

Amanda Svenssons tredje roman ”Allt det där jag sa var sant” kom också ut 2014 och fick ett fint mottagande och är även den en av böckerna i årets reakatalog.

– Det är ett väldigt stort fokus på nya böcker, och man går snabbt från ny och het till att folk inte vill ta i ens bok med tång för att den är hopplöst ute. Jag vet att det är spelets regler, så det får man väl anpassa sig efter, säger hon.

Hur känns det att se sin roman på bokrean ganska kort tid efter utgivningen?

– Ja, vad ska man säga? Det känns inte så mycket alls. Jag vet att säsongen när något är nytt är väldigt kort, säger Amanda Svensson.

Johan Svedjedal, professor i litteratursociologi förklarar att förlagen vill ha större rotation för att kunna komma ut med nyheter, och att cirkulationstiden från att en bok är nyutgiven tills att den hamnar på reahyllan har accelererat.

– För några decennier sen var cirkulationstiden tre till fyra år, nu är den ett år och kanske ännu mindre. Pressen på återförsäljarsystemet ökar eftersom bokutgivningen hela tiden ökar, då kan allt färre titlar komma fram. Om bokhandlarna har begränsat hyllutrymme så kan smala titlar trängas ut snabbare av nya, säger han.

Läs mer: Bästa fynden på bokrean – DN:s kritiker tipsar

Bokrean är den viktigaste händelsen vid sidan av julhandeln för Akademibokhandeln. Sedan 2010 har de märkt en uppgång i försäljningen, något de hoppas ska hålla i sig även under 2016.

– Utbudsmässigt är vi lite starkare i år, titlarna är mer aktuella och vi har ett bra utbud av klassiker, säger Esbjörn Knutsson, Akademibokhandels produktchef för skönlitteratur och pocket.

På Akademibokhandeln har man i år även kunnat förhandla fram ett förmånligt pris från förlagen på böcker som inte finns i den officiella reakatalogen, och som är så nya att de kom ut på marknaden i september 2015.

Sådana förhandlingar är inget mindre bokhandlar kan konkurrera om. Mia Sandell har drivit Äppelvikens bokhandel i Bromma i fem års tid, och har försökt prova lite olika grepp för att locka kunderna till bokrean.

– Bokrean spelar ingen roll alls för mig. Jag säljer bara marginellt mycket mer. Jag brukar sätta alla böcker i butiken på rea under första veckan, sen får det räcka, säger Mia Sandell.