Erica Jong: ”Förföra demonen”

Erica Jong slog igenom i början av 1970-talet med ”Rädd att flyga”
och blev snabbt berömd. Under 80- och 90-talet fortsatte hon att skriva romaner och poesi. Nu kommer också hennes självbiografi ”Förföra demonen”.

Foto: Anders Wiklund Erica Jong slog igenom i början av 1970-talet med ”Rädd att flyga” och blev snabbt berömd. Under 80- och 90-talet fortsatte hon att skriva romaner och poesi. Nu kommer också hennes självbiografi ”Förföra demonen”.

Läsarreaktioner

Översättare: Annika Preis

Utgiven av: Norstedts

Skribent: Erica Jong

Titel: ”Förföra demonen”

Författare: Erica Jong

Titel: ”Rädd att flyga”

Översättare: Annika Preis

Förord: Maria Sveland

Utgiven av: Norstedts

Erica Jong fick världsrykte på 1970-talet för romanen ”Rädd att flyga”, som sågs som ett manifest för fri erotik och ”det knapplösa knullet”. Trettiosju år senare läser Malin Ullgren om den och finner en helt annan bok.

Hur gick det, hur blev det, vilket är bäst – livslånga relationer eller en man i varje hamn? Jag angriper Erica Jongs nu översatta självbiografi ”Förföra demonen” som om den innehöll Den Fullständiga Sanningen Om Västerländska Kvinnors Liv Efter Andra Världskriget.

För att travestera Edith Södergran kan man säga att jag sökte en kvinna och fann en författare. Blev jag besviken? Nej. Däremot, återigen, upplyst om hur somliga människor ingår oupplösliga förbund med fiktionen. En del av ansvaret för denna förväxling av liv och skrift får de själva ta, den andra delen får läsarna ta på sig. En tredje del av ansvaret är skrivandets egen och oundvikliga skuld.

Annons:

Att Erica Jong haft sin första romanhjältinna, Isadora Wing från ”Rädd att flyga” (1973), efter sig som en stalker har en lång rad sammantvinnade orsaker. Jong är en kvinnlig författare, och som sådan mycket lätt att göra kropp av snarare än att betrakta på håll som konstnär. Hon är en tydlig mediepersonlighet, och hon fick sitt genombrott i en tid som hungrade efter kvinnlig identifikation, feministisk text och hjälp till självhjälp.

Men att det finns orättvisor inbyggda i könens konstnärsroller betyder inte att man måste bli naiv. För visst är det naivt att försöka isolera författaren från hennes text, i ett slags jakt på en idealisk separation mellan människan och konsten. Frågan är snarare varför det biografiska och själsnära materialet skulle vara en sämre sorts skrivande. Den springande punkten är alltid hur bra materialet har använts, inte om det är hemgjort eller ej.

Erica Jong började som poet, men uppmuntrades snabbt av en förläggare att slå sig in på den mer lönsamma prosabanan. I ”Förföra demonen” försöker Erica Jong beskriva vad ”Rädd att flyga” gjorde med henne. Berömmelsens sötma hymlar hon inte med, däremot var det inte lika lustigt att sitta i tv-soffor och försvara sig mot anklagelser om ”manshat”, eller att snubbla in i Hollywood.

Erica Jong påpekar att en författare står sig själv närmast i sitt skrivande, vilket läsarna ofta glömmer och i stället tror att boken de läst är en avsiktlig gåva. Men det kommer ju ingen berättelse till någon, den kommer i första hand ur en människa. I en orakelaktig sentens slår Jong fast det enda vi kan veta om skönlitteratur och liv: ”Sanningen är att all självbiografi är fiktion och all fiktion är självbiografi.”

Ändå lyckas man som läsare ständigt göra författaren till en vän och samtidigt glömma av hennes mänsklighet. Själv blir jag förvånad när Erica Jong upprepar den skuldfyllda ramsa som är grunden i hennes skrivarvånda: ”Familjen säger: Var snäll nu. Skäm inte ut oss. Och framför allt – kom ihåg att tala väl om Israel!”

Att Erica Jong skulle lida av samma småborgerliga oro som alla andra? Hennes dessutom spetsad med ansvar för det judiska folkets framtid. Hon skriver att hon under hela sitt liv stridit både med demonen, hennes musa, som ger henne fri lejd, och med familjens behov av integritet och gott uppförande.

Även om Erica Jong inte är Isadora Wing så är denna småborgerliga oro, eller snarare stora skuldbenägenhet, det som berör starkast i ”Rädd att flyga”, som Norstedts snart ger ut på nytt. Jag hade inte läst romanen sedan tonåren, och var beredd på en fadd känsla av mazurka på sängkanten. Inte alls. ”Rädd att flyga” försvarar sin position som modern klassiker – för att det är en så sårbar text. En gång i tiden läste jag Jong för snuskets skull, nu är det skulden jag frossar i.

Grundstoryn är välkänd vid det här laget: Isadora Wing, judisk familjeflicka från New York och poet i vardande, åker med sin man psykiatern på Freudkongress till Wien. Hon är i fiendeland, och åkallar snabbt minnet av mormoderns svarta ordlek när hon tvättade bort ”nassesmutsen” från barnbarnets händer.

Av någon anledning försvinner hela tiden den där oroliga påminnelsen om att återvända till ett land av svek när ”Rädd att flyga” diskuteras. Jong använder mycket tydligt Österrike och den fördrivne Freud som en parallellberättelse om sanningsflykt och skuld.

Isadora blir mjuk i knäna av lust till makens analytikerkollega Adrian, men så jävla roligt är det egentligen inte: ”Du är en puritan, sa han, och av den värsta sorten. Du gör allt du vill göra, men du har så dåligt samvete att du inte kan njuta av det.”

Det känns som om jag någonstans borde skriva att Isadora kämpar för det knapplösa knullet, mot skräcken för att vara hora. Ändå är det inte så jag läser ”Rädd att flyga” i dag, inte i första hand. Hennes samtid är kvinnofientlig, men inte så farligt sipp. Skulden handlar mindre om att vara kåt i sig och mer om att stå ut med att göra illa för att få det man vill ha, det vill säga konsekvensen av att lämna en människa för en annan.

Genom Isadora sätter Erica Jong fingret på en smärtpunkt i feminismens relationshistoria – vad händer med revolten efter den emanciperade förförelsen? ”När preludierna är över och jag är ensam med en man i flera dagar, inser jag på allvar hur lite frigjord jag är. Min naturliga impuls är att fjäska. Allt mitt högljudda uppror är bara en reaktion på min djupa underdånighet.”

Hon talar inte om att skura golv, hon talar om en underkastelse som går mycket djupare än så, som når ner till osäkerheten på vad en kvinna utan manligt godkännande är. Om hon fortfarande är en männi­ska eller bara en misslyckad representant för kvinnokönet.

Erica Jongs egen sexuella historia, så som den skildras i ”Förföra demonen”, är inte en studie i skuld, men i kärvt intressanta erfarenheter. En laddad brevväxling med en ”sexig brittisk poet” slutar i att hon låter honom ”knulla mig en gång – av rent medlidande – för att få slut på eländet”. Han är hyperstressad över att bedra sin fru, Jong misstänker att han är antisemit, men till slut är det gjort och av den brevskrivande demonen blev det en ”papperscasanova”.

Det är något omedelbart tilltalande med den fullvuxna kvinnans erotiska katalog. Allt sådant, som när man är mitt i det ter sig så livsavgörande, blir en solkigt rolig anekdot i memoarerna. Särskilt som Jong inte backar för att vara en krass tant som slår fastän män alltför ofta är töntar i sängen. Den sortens bredbenta kommentarer är den förtrycktas privilegium; ett ”Ja, se karlar”, byggt av lika delar överseende och bitterhet över den relativa maktlösheten.

Den målmedvetna användningen av andra liv och andra männi­skor problematiseras inte på djupet, trots att Jong inte bangar för att namnge dåliga älskare och deras jobbiga fruar (hej, Martha Stewart). Hon berättar om sin författande dotter Molly Jong-Fasts cold turkey-ångest på ett behandlingshem, och nämner att dottern själv skrivit om hur mamma Erica under tiden var i Europa. Till synes generöst skriver Jong om hur författarens sanning är sann i hennes skrivande, men inte nödvändigtvis i realiteten. Ett plötsligt behov av tillrättaläggande, när författarkannibalen själv blir knaprad på?

”Förföra demonen” är pralinläsning för hennes fans, för historierna, för kändisarna, för de amerikanska 1970- och 80-tal som flimrar förbi. För hennes ställföreträdande utlevelse.

Boken pendlar mellan intellektuell närvaro och en viss slöhet i berättandet. Men jag har svårt att hålla det där ibland ofokuserade emot henne. Även om Erica Jong hela tiden återkommer till den fördömda självkritiken i skrivandet så har hon ett grandiost anslag som blir bra text. Hon är uppfylld av sin författargärning, och utgår från att hennes skrivande liv är betydelsefullt. Där får hon med sig mig på ren auktoritet, och jag nickar stumt till hennes visheter. I efterhand kryper sig känslan på av att vissa spår inte alls höll måttet. Men då har ”Förföra demonen” haft mig i sitt grepp, och då är det så dags att bli misstänksam.

Så hur var det då med kärleken, vilken sort var bäst? Frågan är varför så många kvinnogenerationer varit inställda på att använda Isadora Wing och Erica Jong som facit. En delförklaring finns i ”Rädd att flyga”: vår innerliga längtan efter ett liv utan pinsamheter, ansvar och skuld. ”Förföra demonen” påminner om att ett sådant liv inte är möjligt.

På måndag besöker Erica Jongh Kulturhuset i Stockholm, Hörsalen kl 19.

0 . Per sida:

Andra har läst