Hedvig Ljungar debuterar.

Barn & ung

Hedvig Ljungar: ”På spaning med Hedvig”

Publicerad 2012-03-19 10:49

”Jag är intresserad av varför det är så viktigt för oss att vara tjejer och killar. Jag undrar varför vi är som vi är. Mot varandra och mot oss själva.” Så skriver tjugoåriga Hedvig Ljungar i inledningen till sin debutbok ”På spaning med Hedvig – frihet, jämlikhet och rakade ben”. I en blandning av dagboksliknande texter, debattinlägg, faktarutor, citat och fotografier spanar Ljungar på de maktstrukturer som finns överallt omkring oss, och ger därmed en inblick i hur det kan vara att som ung orientera sig ideologiskt i Sverige i dag.

Med ett klart och tydligt språk uttrycks den feministiska utgångspunkten: ”Det som kallas för könsroller formar osynliga regler för hur kvinnor och män ska vara och se ut. /…/ I verkligheten är Sverige inte fritt. Därför finns feminismen. Feminismen vill spränga ofriheten.”

”På spaning med Hedvig” ifrågasätter bland annat skönhetsideal och funderar över ätstörningar och olika övergrepp. Författaren berättar om att alliera sig med en stark kompis, läsa böcker och att stolt iklä sig guldklänning. Men också om känslan av otillräcklighet när teori och praktik inte tycks gå ihop. Många kan nog känna igen sig. Varför känns det så viktigt att en kille tycker hon är snygg? Är det okej att som feminist välja att raka benen? Och går det egentligen att tala om fria val om vi inte är jämlika? Snarare än att ge några entydiga svar ställer texterna öppna frågor att diskutera och fundera över.

Jag minns när jag som fjortonåring läste ”Ett hjärta av jeans och andra texter av tjejer om tjejers grejer” i slutet av 90-talet. Det var en befriande läsning, inte minst för att det blev tydligt att jag inte var ensam om att inte vara bekväm med allt det som tjejrollen innebar. Det är så klart sorgligt att det är en problematik som ännu kvarstår. Därför är Ljungars bok viktig, både för tjejer och killar som längtar ut från de trånga könsrollerna.

Tipsa via e-post

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)