Läsarreaktioner

Skribent: Julian Assange

Titel: ”Memoarer är prostitution.” En omtvistad självbiografi.

Översättare: Patrik Hammarsten och Johan Sjöstrand

Utgiven av: Norstedts

Julian Assanges biografi börjar som en normal levnadsteckning men övergår snart i ett genant babbel, skriver Jens Liljestrand.

Den verkligt geniala komiken i BBC:s redan klassiska humorserie ”The office” uppstår inte i de scener där David Brent interagerar, utan där han är ensam. Den sjukligt narcissistiske chefen Brent (Ricky Gervais) sitter bakom sitt skrivbord och pratar i plågsamt utdragna tagningar rakt in i kameran. Ingen avbryter, ingen klipper, ingen annan syns i bild. Tittaren möter David Brent ofiltrerad, naken, framställd precis så som han vill framstå. Det på samma gång hjärtskärande och sinnessjukt roliga ligger därför inte i det han säger, utan i att han säger det; i Brents naiva omedvetenhet om att det som kameralinsen registrerar inte är en självsäker och dynamisk chef, utan en odräglig, pompös idiot.

Att jag gång på gång under läsningen av Julian Assanges självbiografi ”Memoarer är prostitution” får David Brents malande röst i huvudet, är knappast ett gott tecken.

Annons:

Det finns många åsikter om Assange, den fyrtioårige australiske programmeraren och internet­aktivisten som blev världsberömd över en natt i egenskap av grundare och talesman för Wikileaks. När jag talar med personer inom den internetaktivistiska rörelsen får jag bilden av en man vars rockstjärnestatus – på sistone i kraftigt dalande – främst blåstes upp av kändisfixerade ”gammelmedier”. Medan han alltid har setts med viss skepsis av dem som snarare velat fokusera på Wikileaks och den nya tidsanda av information, transparens och demokrati som det manifesterar.

Det är lönlöst att på det här utrymmet försöka reda ut den komplicerade härvan kring Assange och hans organisation. Den får nya dimensioner varje vecka, nu senast med det påstådda hotet om att läcka komprometterande uppgifter om utrikesminister Carl Bildt och Expressens uppgifter om att Wikileaks har kartlagt svenska journalister.

Till raden av de paradoxer som omger berättelsen om Julian Assange kan nu läggas hans självbiografi, som når offentligheten i form av – vad annars! – en piratkopia. Assange ska ha skrivit kontrakt på boken för ett mångmiljonbelopp i syfte att lösa skulderna till sina advokater och låtit sig intervjuas av spökskrivaren Andrew O’Hagan (som dock inte finns omnämnd någonstans i den svenska utgåvan). Sedan går uppgifterna isär om vad som inträffat; klart är dock att Assange inte har godkänt den utgivna versionen och med juridiska medel har försökt stoppa den. ”Memoarer är prostitution” är alltså något för genren så ovanligt som en icke-auktoriserad självbiografi.

Den relativt tunna och snabblästa boken är i ungefär hundra sidor en ganska traditionell levnadsteckning, där huvudpersonens barndom och uppväxt i Australien skildras flyhänt och engagerande. Pojken växte upp hos sin mamma och lärde först senare känna sin far. En av mammans pojkvänner, med vilken hon fick sitt andra barn, var medlem i en galen sekt och började jaga familjen. Berättelsen om hur den lilla familjen tvingades bila kors och tvärs över kontinenten, på flykt undan den stalkande expojkvännen, blir en på sätt och vis gripande prolog till den senare historien om den vuxne Assanges nomadtillvaro.

Den unge mannen växer på 80-talet upp till en duktig programmerare och hackare, döms för dataintrång, blir tidigt pappa och hamnar i vårdnadstvist, pluggar som ung medelålders fysik och matematik och startar som trettiofemåring Wikileaks. Men historien om den förföljande styvfadern fortsätter eka genom boken, där stråken av auktoritetshat, paranoia och flyktbehov för varje sida växer sig starkare.

Det som börjar som en ganska alldaglig självbiografi glider helt enkelt över – det finns inget snällare sätt att säga det på – i rättshaveristiskt babbel. Det är, och har alltid varit, fruktansvärt synd om Julian Assange. Det finns till slut nästan ingen som inte har svikit honom, ingen som inte är korrumperad av makten, ingen som ger honom den uppskattning han förtjänar.

Ett exempel: i ett tidigt skede avslöjade Wikileaks dokument som visar på korruption och maktmissbruk i Kenya. För denna berömvärda gärning fick de ett fint pris av Amnesty. Detta pris nämns endast i förbigående, på en rad. I stället väljer Assange att gräva ner sig i det otroligt irriterande faktum att författaren Michaela Wrong, författare till en regimkritisk reportagebok om Kenya, hade mage att känna sig förolämpad när Wikileaks utan att fråga lade upp en pdf på hennes bok på sin hemsida.

Särskilt starkt är hatet mot tidningen The Guardian, vars förräderi ägnas ett helt kapitel. ”Jag föraktar dem inte”, skriver Assange om journalisterna (efter att några rader tidigare ha jämfört dem med horor). ”Däremot sörjer jag, och hoppas de gör detsamma, över hur deras övertygelsers ljus slocknar i ett sista försök att brinna.”

Just så uppskruvat patetisk är tonen. Den uppenbart litteraturintresserade Assange citerar såväl Shakespeare (”det är i vildmarken som ett djur lär känna sina verkliga vänner”) och Milton, och hänvisar flera gånger till Solzjenitsyn, i den grandiosa framställningen av sig själv som en förföljd visionär, omgiven av fega uslingar vars otacksamhet är bottenlös.

Sin tydligaste referenspunkt har han dock i Bibeln: ”Den ende Jesus jag bryr mig om är han som förbereder sitt uppror genom att äta bär i fyrtio dagar och stirra djävulens frestelser i ansiktet”, heter det på ett ställe. När New York Times chefredaktör Bill Keller förråder och smutskastar Wikileaks inför publiceringen av Irakloggarna, likställs han med en lärjunge som svikit sin Messias – ”Tuppen gol tre gånger”, konstaterar författaren sorgset.

Och våldtäktsanklagelserna? I beskrivningen av händelserna i Sverige i augusti 2010 är det i ena stunden en konspiration av CIA som ligger bakom, i nästa ”statsfeminismen”, som kopplas till det svenska beslutet att skicka trupper till Afghanistan på grund av talibanernas behandling av kvinnor. Det politiska är alltid personligt för stackars kärlekstörstande Assange, som ju bara ville vara med om ”något fint nu när allt annat var så dystert”.

Med denna märkliga, lika fascinerande som genanta bok, blir det tydligt att Assange är en djupt problematisk person. Att han har försökt stoppa utgivningen är i sammanhanget ett friskhetstecken. Att han misslyckats och nu står lika naken som de makthavare han velat avslöja, är själva definitionen av poetisk rättvisa.

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).