Lotta Olsson tipsar om panik på chartern och andra bilderböcker

Mari Kanstad Johnsen fångar strandens kaos på kornet.

Bilderbok

Mari Kanstad Johnsen
”Livrädd på playan”
Svensk text: Barbro Lindgren, Rabén & Sjögren, 3–6 år

Semester! Hurra! Pappa reser med Maja till ett badstrandsliv där det är fullt med folk, swimmingpool, folk, vulkaner, folk och ett stort hav. ”Tänk att vi ska vara här en hel vecka, Maja!” Pappa är så entusiastisk, vill äta bläckfisk, gör en trippel salto från trampolinen. Maja vill hellre läsa vid bassängkanten.

Mari Kanstad Johnsen gör stora, störiga bilder med en jättepappa som tar upp all plats och en liten, liten Maja som knappast syns. Hon försvinner nästan i den röriga kön till glasskiosken, man får leta i bilden. Men hon ger upp innan hon har lyckats köpa glass, det är för många stora barn i vägen. Och pappa ville testa dykkonster och följde inte med.

Sen går pappa och Maja till djurparken och pappa hittar alla möjliga spännande djur, medan Maja också hittar en själsfrände, en skygg sköldpaddsunge som har gått vilse. Och medan hon pysslar med sköldpaddan försvinner pappa! ”Maja är alldeles ensam med vilda djur, vilda barn och främmande vuxna.”

Det hinner bli panik: först ett uppslag med förtvivlade små Major som springer runt och ropar mellan inhägnaderna, och pappa långt bort märker ingenting och inte hittar de varandra. På nästa uppslag har pappa insett att Maja är försvunnen och springer i sin tur i allt mer förskräckta serierutor mellan krokodiler och flodhästar.

Stora, starka pappa krymper allt mer i sin oro, medan Maja å sin sida lugnar ner sig och växer. Hon blir så modig att hon till och med går och köper en glass. Även små människor kan joxa sig fram mellan de stora kropparna. Och si! Vem ser hon i strandkanten? Pappa förstås, liten och ynklig av förtvivlad skräck. Och så blir allt bra igen och pappa växer sig stor och stadig medan han och Maja äter hamburgare.

Berättelsen är enkel, men norska Mari Kanstad Johnsens bildberättande är så uttrycksfullt att den ändå känns ny, med genomtänkt symbolik. Chartermiljöerna är fångade på kornet, den vimlande svettiga trängseln som är så kaotisk när man är liten och ny och ordningen som gradvis lägger sig.

Och i grunden ligger den oroande frågan: de där välplanerade semestrarna, är de till för barnen eller för de vuxna?

8 x nya bilderböcker:

Maria Nilsson Thore
”Livet på en pinne”
Bonnier Carlsen, 3-6 år
Enkelt men effektivt rimmad bok om fågelliv, från äggets första försiktiga knak i skalet till den vuxna fågelns längtan efter bobyggande. Oemotståndligt roliga fågelbilder med lätt igenkännbara existentiella grubblerier. Äta andra djur? Dela med sig? Umgås i grupp eller med en enda, utvald vän? ”Jag vill bo i djupa skogen/skaffa ägg och bygga bo./Nu är jag och tiden mogen./Finns det någon där, hoho?”

Cornelia Funke
”Månskensdraken”
Ill. Annette Swoboda, övers. Solveig ­Rasmussen, Opal, 3-6 år­
Det är mycket text i denna bok, så läs den helst för äldre förskolebarn eller lågstadiebarn. Underbar saga om Filip som vaknar en natt av att en högst verklig liten drake kommer ut ur en bok. Men den är inte farlig, utan tvärtom en förskräckt liten drake som jagas av en vit riddare. Som tur är har Filip en leksaksriddarborg där draken kan förskansa sig. Lite Nils Karlsson Pyssling, lite Bläckhjärta.

Lisen Adbåge
”Koko och Bosse hinner inte!”
Natur & Kultur
Sommarbok i Koko-och-Bosse-serien, med vuxne Bosse och barnet Koko som stressar för att hinna till stranden. De hinner inte ens vänta på hissen! ”Vi ska ju till stranden och mysa!” Allt är i vägen, grannar och försvunna badbyxor och en fin snigel, trots att allt ska gå fort-fort-fort. Bilderna är roligt spattiga med tydliga linjer och detaljer i nära-inpå-perspektiv, och mjukare färger och former i bakgrunden.

Jenny Wik
”Bosses promenad”
Kabusa böcker, 3-6 år
Enkel pekboksberättelse som kom i våras, men som går lika bra att läsa inför en sommarpromenad. Bosse och hans katt går ut och luktar på en blomma, tittar på fåglar och insekter. Bosse är konstant komiskt storögd och de egensinniga naturbilderna är något utöver det vanliga. Jenny Wik målar pastellbakgrund med noggranna bilder av djuren, och konstfullt utformade fjärilar som inte går att sluta titta på.

Constanze v Kitzing
”Kurragömma”
Övers. Björn Eklund, Karneval förlag
En enkel var-är-djuren-pekbok, men med mjuka, vackert dova kritbilder. ”Jag ska fånga dig”, säger en gosesöt lejonunge och sticker upp sin vänligt lekfulla trubbnos i närheten av ett antal olika djur, som alla blir vederbörligen förfärade, utnyttjar sina kamouflagefärger och gömmer sig: ”Du kan inte ta mig!” En snopen lejonunge tappar bort dem allesammans, utom en… men den kanske han inte hade velat jaga.

Åsa Lind och Per Gustavsson
”Äskil äter träd”
Rabén & Sjögren, 3-6 år
En nutida släkting till Larserik Erikssons klassiker ”Hus är gott, sa Oskar” från 1970, fast med mer fiberrik kost. Äskil upptäcker redan som tvååring hur gott det är med björkar, och äter sen sälg och gran och ”almar, asp och lindar/och gärna kådrik tall”. Sprallig, rolig rimmad bok där text och bild samspelar ovanligt väl, med slingrigt växande bladrika träd och versfötter som stundtals hoppar jämfota.

Oscar K och Dorte Karrebaek
”Biblia pauperum nova – ny bibel för de fattiga i anden”
Övers. Marie Norin, Lindskog förlag
Bibeln i synnerligen fri tolkning. De egensinniga danska bilderboksskaparna Oscar K och Dorte Karrebaek är provocerande, oroande men oavlåtligt intressanta i denna udda dramatisering: Nya testamentet spelas upp i 40 scener, med evangelisterna som regissörer. Det är fullt av återblickar och associationer till Gamla testamentet, Shakespeare, Mäster Eckhart, Monty Python, Nietzsche och allt möjligt annat.

Stina Wirsén
”Liten”
Bonnier Carlsen
En nödvändig men otäck bok. Tänk på att det är bra kunskap även för alldeles trygga och lyckliga barn – alla barn behöver kunna hjälpa de vänner som är rädda hemma (och det brukar finnas en del, tyvärr). Brottsoffermyndigheten har producerat boken om familjen där alla bråk blir alldeles för stora och ingen orkar ta hand om Liten. Stina Wirsén skildrar inte våld utan känslor, i en saklig och rak berättelse.

Lotta ­Olsson: Bilder är ­första mötet med litteratur

Vi läser bilder långt tidigare än vi börjar läsa text, och när jag ser första avsnittet av teveserien ”Wolf Hall” (baserad på Hilary Mantels böcker) finns det just en sådan scen: dottern Grace som sitter i knät på pappa ­ Thomas Cromwell och med fingret långsamt följer linjerna i en vacker boks illuminationer. Det är så man ska börja sitt umgänge med litteraturen.

Jag skulle kunna läsa danska Oscar K:s och Dorte Karrebaeks vackra, stora ”Biblia pauperum nova” just så med ett barn, själv läsa texterna och låta barnet fundera över bilderna. Eller vänta nu – skulle jag låta ett barn se Dorte Karrebaeks bilder av korsfästelsen, demoner och döskallar?

Det beror naturligtvis på vilket barn det gäller. En del barn skulle förmodligen inte vara intresserade, andra skulle börja skratta, och några skulle bli rädda. De flesta skulle ha sett betydligt otäckare bilder flimra förbi i tv-nyheter och tidningar, men en del skulle bli illa till mods av Dorte Karrebaeks förmåga att göra bilder som smyger sig in i fantasin.

”Biblia pauperum nova” kan vara lämplig redan för ett ganska litet barn, och sedan finnas med i bakgrunden; en bok att bläddra i då och då. Så småningom skulle barnet kunna läsa själv och gradvis hitta nya nivåer, kanske till och med känna igen inledningscitatet om apostlarna från rockoperan ”Jesus Christ superstar” och Eric Idles sång ”Always look on the bright side of life” från Monty Pythons ”Life of Brian”.

Det är en bilderbok med ekon från många sekler, och för alla åldrar – men, som de flesta böcker, inte för alla människor. Just därför behövs det så många olika sorters bilderböcker när man är barn, med ett spektrum från det vardagliga till det högtidliga, från det konkreta till det sublima. Bilderböckerna är fönster mot världen, och man behöver mycket utsikt redan som liten.

Levande lek i strandberättelseGlöm
Sida ur ”Livrädd på playan” av Mari Kanstad Johnsen.

Levande lek i strandberättelse

Glöm inte heller förra årets ­finaste sommarbilderbok, Karin Cyréns ”Strandstaden” (Alfabeta), en underbar strandlekberättelse som lyfter fram hur levande leken blir: om ett barn som börjar bygga en stad i sanden och plötsligt omges av en mycket liten, men krävande befolkning.