Malin Persson Giolito: Störst av allt

En skolskjutning i Djursholm, och en rik tonårsflicka står inför rätta. Men vem är skyldig? Malin Persson Giolito berättar lysande om tilltrasslade relationer.

”Störst av allt”
Wahlström & Widstrand

Låt mig säga det från början: detta är en fruktansvärt bra bok, och det handlar inte i första hand om vad den handlar om och faktiskt inte ens om vad Malin Persson Giolito vill säga. Det är bara helt osannolikt skickligt berättat, med raseri i varenda mening och ett skrivet talspråk som är rakknivsvasst, snärtigt och så välformulerat att få författare kommer i närheten. Det är så här en bra bok ska se ut, så att man egentligen struntar i allt annat utom att njuta av läsningen.

Men den yttre handlingen är ju också spännande. Det har skett en svensk skolskjutning, Maja och Sebastian har skjutit ihjäl en lärare och flera elever i sin gymnasieklass i Djursholm. Maja har suttit länge i häkte, och nu har det blivit dags för rättegång.

Alltså vet vi vad som har hänt.

Fast det vet vi förstås inte, och redan där gör Malin Persson Giolito något annat. Jodå, det är en spänningsroman, men inte som de brukar vara. Ingenting är enkelt.

Rättegången ska utreda skuldfrågan. Det vill säga, i en rättegång handlar det om vem som är skickligast på att presentera sin version. Och självklart, Maja har fått de bästa advokaterna, hon är ju barn till rika föräldrar.

”Störst av allt” låter Maja berätta om tonårslivet fram till dödsskjutningarna: en avgångsklass, ett mindre gäng, förälskelser, lyxfester hemma hos Sebastian vars pappa är rikast av alla. Resor och lyxyachter, sprit och sex och droger.

Maktspelen som pågår under ytan framträder gradvis, och de trasiga familjerna som i viss mån skulle kunna vara var som helst i samhället. Fast det verkar vara lättare att förtränga de värsta problemen om man kan betala.

Är någon helt igenom skyldig? Är någon helt igenom oskyldig? Väven av relationer är så outhärdligt tilltrasslad, och skrämmande lätt att slita sönder.

8 x nya böcker

Kate Morton
”Huset vid sjön”
Övers. Louise Thulin
Forum

Jag älskade Kate Mortons ”Den glömda trädgården” (2009): anglofili, sagostämning och en bra historia. Sen dess har hon sorgligt nog inte varit riktigt lika bra. Förrän nu! Under en fest på midsommarafton i ett hus i Cornwall på trettiotalet försvinner en liten pojke spårlöst. Sjuttio år senare kommer en polis på tvångssemester och börjar rota i fallet. Fin miljöskildring, ett bra mysterium, en fiktiv deckarförfattare och en lika fiktiv gammal barnbok. Tyvärr ett lite för enkelt slut.

Jenny Colgan
”Sommar på strandpromenaden”
Övers. Birgitta Karlström
Massolit

Det började med ”Det lilla bageriet på strandpromenaden”, som är idyllisk Cornwallskildring, nybakt bröd, förälskelse, mycket vänlig humor och en bedårande lunnefågel. Det låter lite för enkelt, men den nya boken är nästan lika förtjusande. Den här gången hotas det lilla bageriet av Ond Stordrift och o ve, o fasa! Lunnefågeln blir attackerad av en katt. Dessutom ingår en bra skildring av depression.

Meg Rosoff
”Jonathan bortom all kontroll”
Övers. Molle Kanmert Sjölander
Massolit

Första vuxenboken från Alma-pristagaren Meg Rosoff är lätt i tonen, men lika existentiellt driven som hennes tidigare böcker. Jonathan bor i New York, jobbar på reklambyrå och har en blivande fru som frenetiskt planerar deras bröllop. Nästan allt verkar spikat för framtiden, så varför är Jonathan så olustig? Hans brors två hundar Sissy och Dante flyttar in, och blir en intressant spegel som talar mer sanning än Jonathan själv.

Eva Swedenmark
”Om ni inte börjar leva gör jag slut”
Ordberoende förlag

Fyra väninnor som är drygt sextio år gamla träffas som vanligt, men den här gången ledsnar en av dem på allas bortsipprande livslust. Livet behöver väl inte bara vara tristess? Alltså börjar de hjälpa varandra att förverkliga sina drömmar. Det är roligt och fyndigt, men efter ett tag börjar jag gräla lite med boken: nog borde det goda livet inte vara så ytligt som champagne, resor och pengar? För all del, det blir mera fart i historien än om de hade suttit still och utvecklat sina själar.

Petra Holst
”Bländad”
Forum

Liv bor med man och två tonårsdöttrar i ett radhusområde när hon får en ny granne som visar sig vara en gammal... vän. Men Malena är ingen hon vill träffa igen, så Liv håller sig undan. Det hände saker under deras gymnasietid som gör att Liv är minst sagt misstänksam. Malena, å sin sida, gör sitt bästa för att återuppta umgänget. Hur ska man hantera en riktigt manipulativ människa? När den man anklagar alltid ser lika oförstående och välvillig ut?

Åsa Hellberg
”Gloria”
Forum

Stockholmsoperan sätter upp ”Carmen”, och ska självfallet ha sin stora stjärna Gloria i titelrollen. Men som don José har de anlitat hennes ex Dominic, och för att krångla till det ytterligare medverkar ytterligare en gammal älskare i föreställningen. Gloria klagar för sin syster, flygkaptenen Agnes, som i sin tur just ska separera från sin man sen många år. Pigg relationsroman om medelålders kvinnor, med mycket Stockholmsmiljöer och nutidskänsla.

J Ryan Stradal
”Mat och kärlek i Minnesota”
Övers. Åsa Brolin
Printz

I början påminner det så mycket om Annie Proulx geniala ”Sjöfartsnytt” att jag blir misstänksam: Eva Thorvalds mamma överger familjen när hon är nyfödd, pappa Lars dör i hjärtinfarkt. Eva växer upp med släktingar och visar sig ha en märklig begåvning för matlagning. Men boken blir ett märkligt fascinerande lapptäcke av dels maträtter och matlagning, dels en rad olika människor.

James Rebanks
”Fårbondens dagbok”
Övers. Jessica Hallén
Brombergs

James Rebanks farfar köpte gården han bor på, i brittiska Lake District som ligger i nordvästra England. Ett oändligt vackert område, sexton miljoner turister kommer dit årligen. Och så finns de andra, de osynliga som bott i Lake District i tusentals år: bönderna. Han berättar om herdarnas konkreta arbete så att de plötsligt växer till symboler, jordens väktare. En sträv bok att läsa långsamt. Världen ser annorlunda ut efteråt.