Utgiven av: Norstedts

Skribent: Maria Sveland

Titel: "Bitterfittan"

Bild

Maria Sveland

Det bittra arvet. Maria Sveland tar upp jakten på jämlikheten..

Det viktigaste i Maria Svelands debutbok, saluförd som roman fast den liknar en hybrid mellan roman, självbiografi och reportage, står på omslaget. "Hur ska vi någonsin kunna få ett jämställt samhälle när vi inte ens klarar av att leva jämställt med den vi älskar?" Det är kärnfrågan i boken som anknyter till den viktiga genren av 70-talets feministiska romaner som förenade estetik med självbiografi och politik.

Maria Svelands huvudperson Sara drömde om ett vuxet kvinnoliv som det hon läste om i Erica Jongs och Suzanne Brøggers böcker: fyllt av glädje, frihet och knapplösa knull. Jong medgav att det är "sällsyntare än en enhörning", Brøgger skaffade en egen liten kärnfamilj, och Sara förvandlas av moderskap och giftermål till en bitterfitta, en sådan som motsvarar tillmälena mot en arg kvinna, hur ung hon än är. En bitter kvinna är det fulaste som finns.

Annons:

I furiös jakt på svaren går Svelands Sara och luktar kring golvlisterna i det moderna projektets hemtama ideal om familjen. Hon minns sin egen barndom i arbetarklassen som avger en doft av skam och revansch, bilder av mammas undfallande rygg, eksemhänderna diskande, ljudet av en hotfull pappa som gråter på natten, tystnaden som byggde hennes självbild. Arvet också en modern kvinna bär på: en "behagsjuk reflex, en förrädisk fjortislängtan efter att vara dyrkad".

Tystnaden fortsätter i det vuxna livet där kvinnor tiger inför varandra för att "vårda sina egna kärlekslögner" som består i att kvinnor gör mera än män för att vårda barn, hem och förhållande. Att föräldraskap för män är ett fritt val, för kvinnor att säga upp abonnemanget på en del av sig själv. Och att paren tillsammans döljer detta i en leende symbios. Den frivilliga underordningen när folk yrar om det "personliga val" de gjort att låta mamman vara hemma med barnen och inte låtsas om att det är en kopia av det stora mönstret, en härmning bara.

Missta inte detta som en bok om att kärlek inte finns, att barn är en black om den feministiska foten, och män ondsinta förhandlare. Den handlar om ensamheten som en ekande grotta inom den som ser orättvisor som förnekas. Männi­skor födda i överklassen förnekar klasskillnader, män förnekar oftast orättvisa könsskillnader. Det gör det svårt att definiera vad kärlek är när den ständigt döljs i ursäkter och drömmar om rosor.

Om vi såg kärlek som handling mer än känsla, skulle förpliktelserna kanske följa med den, hoppas Sara. "Behåll dina rosor/duka av bordet/i stället/behåll dina rosor/hör vad jag säger/i stället" skrev Märta Tikkanen i "Århundradets kärlekssaga". Och Nina Lekander i "Mun mot mun" från 1988, en föregångsbok till Svelands: "Inte bli cynisk men hård. Inte bitter men klarsynt."

Svelands stil svetsar ihop reportagets politiska överblick med det personligas urkunder. Jag hade före­dragit att hon skippat romanpretentionen, som ändå är tunn som shellack, men ämnet är känsligt. Den dåliga mamman en skugga som faller över den som ifrågasätter ideologierna, det politiska görs lätt personligt när man rör sig runt den oklara gränsen mellan samhället och våra intima liv.

Så det blev ingen enhörning, men en snygg skvader av politisk analys och kärleksbrev.

Digital prenumeration

grekland_1000