Mats Berggren skriver varsamt och engagerande om det outhärdliga. Foto: Peder Lingden

Förorten. Hoppfullt om deformerad syn på skuld och skam.

UNGDOMSBOK
Mats Berggren

”Din syster måste dö”
Opal

I böckerna ”Onsdag kväll strax före sju”, och i nyutkomna ”Din syster måste dö”, tar Mats Berggren oss med till Alsta, en fiktiv plats med verkligheten som mall. Vi skulle kunna vara i Husby, Alby, i Rosengård eller Bergsjön. Var som helst i en förort där många människor förlorat hoppet om att få ett schysst jobb, orka klara en utbildning, bli någon att lyssna till och räkna med och, som så ofta, känner sig fullkomligt utan fäste i ett samhälle som tuggar och spottar ut.

I Alsta bor unga, sköra Evin, flickan som familjen håller så hårt. Varje steg registreras och när hon på minuten anländer hem efter skolan, går den arbetslöse fadern minutiöst igenom hennes väska, mobil och kläder för att få kontroll. Här bor också Evins bror Khabat. Han har däremot den frihet många flickor och kvinnor berövas. Men ibland, om än motsträvigt, hjälper han Evin med en nödlögn.

I Alsta lever också Abdi, han som valt bort att ”kniva och baxa” för att i stället skriva sina svidande rap-texter som ger honom skjuts framåt och vidare. Abdi och Evin blir förälskade. Vi kan tycka att deras relation är oskyldig; blickar, snabba möten, kyssar. Men överallt finns ögon och telefonen hos Evins föräldrar går varm. Släktingar och bekanta talar om skam. Snart krävs ett offer.

”Din syster måste dö” är en fruktansvärd men också hoppingivande skildring om hur deformerade begrepp om skuld och skam krymper människor. Här blir det också uppenbart att faktiska bojor kan vara mindre svåra att slita sig lös ur än de psykologiska band, vanor och föreställningar som gror i isolering av människor, åsikter och liv. Men det finns utvägar.

”Din syster måste dö” slutar inte med löften om evig lycka, ändå anas en strimma ljus. Romanen är en dörr in mot delar av en kultur som är stängd för många. Visst är det enkelt att ta avstånd, men tillvaron är betydligt mer komplicerad än så. Vi måste se och inse för att reagera. Men vi måste ändå, och samtidigt, behålla vår analys och medmänsklighet. Just det ger Mats Berggren utsökt prov på med sitt varsamt engagerande sätt att beskriva det outhärdliga. Respekt.