Yrsa Sigurðardóttir: Ödemark"

Lotta Olsson tipsar om deckare. Yrsa Sigurðadóttirs deckare "Ödemark" utspelar sig på Grönland. Hon väver skickligt ihop myter och historia, förbannelser och verkliga faror. Spännande är det också.

Yrsa Sigurðardóttir
"Ödemark"
("Audnin"). Övers. Ingela Jansson. ­Modernista.
Förmodligen är min kärlek till polarvärldar Alistair MacLeans fel. Jag älskar hans "Station Zebra" från 1963, ni minns? I den boken tuffar en ubåt upp under den arktiska isen för att ta reda på varför den meteorologiska stationen Zebra inte svarar längre. Det blir något slags variant på det slutna rummet när en liten skara människor sitter instängda i en barack, omgivna av ett rytande isinferno.

Ett liknande upplägg använder sig isländska Yrsa Sigurðardóttir av i "Ödemark", fast långt mer intressant. Advokaten Thora Gudmundsdóttir får i uppdrag att besöka Grönlands otillgängliga östkust, där företaget Bergtaekni har en forskningsstation som de har förlorat kontakten med. Två borrtekniker fanns kvar, de andra som arbetade där har åkt hem till Island och vägrar återvända.

Det blir förstås läskigt omedelbart, Thoras lilla undersökningsexpedition kliver av i den närmaste inuitbyn där alla stänger dörrarna och vänder sig bort. Obegripligt. När de kommer till forskningsstationen är den lika öde som i en "Alien"-film, inte en borrtekniker så långt ögat når.

Tills de rörelsestyrda utomhuslamporna tänds, trots att alla är inomhus.

Det skulle ju räcka med detta för att göra en riktigt bra deckare med hårresande skräckstämning, men Yrsa Sigurðardóttir väver också skickligt ihop myter och historia, förbannelser och verkliga faror. Inuiternas gamla sätt att leva är nästan borta och många unga har fallit offer för alkoholen. Kvar i utkanten rör sig en gammal jägare, bitter och ensam. Hundarna ylar.

Det blir aldrig onödigt exotiserande. I stället lyfter Yrsa Sigurðardóttir fram det djupt mänskliga och berättar sakligt om oförståelse och missbruk, om kärlek och raseri och om hur illa människor kan bete sig i grupp. Alkoholen rinner snabbt och farligt genom hela boken, från de riktigt alkoholiserade till Thora själv som har packat helt fel saker eftersom hon blev full som ett ägg kvällen före resan.

Yrsa Sigurðardóttir är en ovanligt uppfriskande deckarförfattare, inte bara genom sina ämnesval utan även genom det överraskande rufsiga språket. Hennes "Eldnatt" som kom på svenska förra året är också bra.

4 x nya deckare

Katarina Wennstam
"Stenhjärtat"
Albert Bonniers förlag
En familj kommer med ett spädbarn till en akutmottagning, och barnet har blivit misshandlat: shaken baby syndrome, som det kallas. Men av vem? Polisen Charlotta Lugn utreder och målsägarbiträdet Shirin Sundin blandar sig förstås i alldeles för mycket, som vanligt. Katarina Wennstam berättar mycket om vanligt familje­liv med välpolerad yta, där den underliggande oron kan resultera i fruktansvärda konsekvenser.

Ninni Schulman
"Svara om du hör mig"
Forum
Jaktlaget är en oemotståndlig mordmiljö: en hoper beväpnade människor ute i ödemarken som till och med förväntas skjuta, om än kanske inte just på varandra. Polischefen Petra Wilander är en av de misstänkta och den föräldralediga journalisten Magdalena Hansson kan inte hålla sig borta. Bra vardagsdeckare, om man kan kalla det så: mycket privatlivsskildringar, men Ninni Schulman håller spänningen i ett hårt grepp.

Michael Mortimer
"Jungfrustenen"
Norstedts
Studenten Ida Nordlund blir bjuden till Nobelfesten av en pristagare, som ger henne ett Mystiskt Skrin och genast dör. Ida flyr norrut fort som ögat, undan polisen och ryska skurkar, i sällskap med sin fosterfar som vet massor men vägrar att berätta hur Idas bakgrund hänger ihop med Linnélärjungen Daniel Solanders mystiska upptäckt på Nya Zeeland 1760. Snårig intrig som slutar mitt i. Fler delar är att vänta.

Arnaldur Indriðason
"Den stora matchen"
("Einvigid"). Övers. Ylva Hellerud. Norstedts
Samtidigt som Bobby Fischer och Boris Spasskij utkämpar sitt legendariska schackparti i Reykjavik hösten 1972, utreder polisen Marion Briem ett mystiskt mord på en biograf. En ung pojke har blivit knivhuggen i mörkret under en föreställning, och gradvis inser ­Marion Briem att det har suttit några i närheten som inte har velat bli avslöjade. Inte en av Indridasons bästa, men intressant spel mellan USA och Sovjet.

4 x nya pocketdeckare

Andreas Norman
"En rasande eld"
Bonnier pocket
En av årets allra bästa deckare, dessutom av en debutant som behärskar både språk och intrig bättre än de flesta. En ung kvinna jobbar på utrikesdepartementet, mitt uppe i sin karriär, och råkar få ett dokument i sin hand. Hon vidarebefordrar slentrianmässigt till ansvariga – varpå hon förlorar sitt jobb och pojkvännen misstänks vara terrorist. Otäckt samtidsrealistiskt, ruggigt spännande och nästan inget blod.

Johan Theorin
"Skumtimmen"
Månpocket
Nyutgåva med film­omslag, förstås. Men boken är väl värd att läsa om, den första i Johan Theorins begåvade Ölandskvartett. Gerlof Davidsson är en lysande deckarhjälte: en eftertänksam gammal sjökapten på ett äldreboende i Marnäs. Hans barnbarn, en nioårig grabb, försvann på 1970-talet, och nu börjar Gerlof äntligen få korn på vad som har hänt. Gamla familjesorger och spökhistorier möts på ett ödsligt alvar.

Camilla Grebe och Åsa Träff
"Innan du dog"
Månpocket
De är lite ojämna, systrarna Grebe och Träff, i sina deckare om psykologen Siri Bergman. Men denna den tredje boken i serien är deras bästa. Siri är änka sedan några år efter makens självmord, men har träffat en ny man och fått sitt första barn. Under föräldraledigheten plockar hon lite i gamla papper och hittar en ledtråd till det förflutna. Varför tog maken livet av sig? Vad hände under hans gymnasietid på åttiotalet?

Rosamund Lupton
"Min syster"
("Sister"). Övers. Karin Andrae. Norstedts

Fin debutroman om en framgångsrik brittisk kvinna, Beatrice, som flyttat till New York. Men när hennes bohemiska konstnärssyster Tess försvinner i London åker hon hem, bor i Tess röriga lägenhet och försöker ta reda på vad som har hänt. Mångbottnad berättelse om systerskap, likheter och olikheter, men också om barn och graviditeter, medicinsk forskning och etiska val. Och jo, det är en deckare. Också.