Barn & ung

Bortglömd fantasy får nytt liv

Irmelin Sandman Lilius, här med katten Casse Casimir, är en sant originell författare som alltför länge varit borta från butiks- och bibliotekshyllor. I hennes värld kämpar fattiga barn för sin överlevnad med magins hjälp.

Guessod Guireh Irmelin Sandman Lilius, här med katten Casse Casimir, är en sant originell författare som alltför länge varit borta från butiks- och bibliotekshyllor. I hennes värld kämpar fattiga barn för sin överlevnad med magins hjälp.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Irmelin Sandman Lilius

Född 1936 och bosatt i Hangö i Finland.

Debuterade 1955 med lyriksamlingen "Trollsång" och har sedan dess skrivit, och ofta också illustrerat, 49 böcker, både romaner, noveller, lyrik, reseskildringar och biografier, och för både barn, ungdomar och vuxna. Hon har fått ett otal pris och stipendier och är nominerad till Astrid Lindgren Memorial Award.

Hennes mest kända böcker är Fru Sola-trilogin, som ingår i Tulavallkrönikan om sammanlagt tjugofem barn-, ungdoms- och vuxenböcker. Hon har också skrivit flera böcker om flickorna Muddle och Rufa ("Enhörningen", "Maharadjan av Scha-scha-scha-slé", "Morgonlandet" och "Om Härligas Hus"), även de med fantastiska inslag.

Fru Sola-trilogin ges ut av Schildts förlag i Finland (www.schildts.fi), men kommer i Sverige att säljas av Wela Förlag. Se förlagets hemsida för mer information, www.wela.se.

Irmelin Sandman Lilius är recensent på Dagens Nyheter och i finlandssvenska Hufvudstadsbladet.

"Bonadea"
(1967)
Den första av böckerna som utspelar sig i Tulavall. I centrum står den självständiga och frihetslängtande flickan Bonadea som lämnar barnhemmet och bosätter sig med sin svarta höna på bagarens vind. Genom Bonadea introduceras sedan staden Tulavall och många av dess fantastiska personligheter. Här får man bland annat möta den gamla sjökaptenen, Joakim, som tillverkar drömskepp och själv får möjlighet att mönstra på ett. Underbar, mjuk fantasy.

"Gullkrona gränd"
(1969) Fru Sola del 1
Det blåser förändringens vindar i Tulavall. Ett mord sker och det går otäcka rykten om att den mystiske herr Turiam skulle vara alkemist och häxmästare. Mitt i allt detta finns Silja Halter, vars spirande förälskelse i den misstänkte mördarens son drar in henne i ett farligt dubbelspel. Familjen Halter lever under svåra förhållanden. Mamman sliter ut sig och pappan har råkat ut för en olycka. Han sitter inomhus hela dagarna. Det enda han förmår är att berätta märkliga sagor.

"Gripanderska gården"
(1970) Fru Sola del 2
Bonadea hålls inlåst av Turiam som använder henne som medhjälpare till sina förbjudna experiment. Djupt nere i källaren, under Gripanderska gården, reser nu Bonadea och Turiam flera gånger mellan världarna för att skaffa de föremål han behöver för att slutligen kunna fånga en stjärna. En ny och farligare kraft gömmer sig dock bakom Turiam, en destruktiv kraft som hotar hela stadens existens.

"Gångande grå"
(1971). Fru Sola del 3.
Rådmannen Klingkors försöker på alla sätt ta makten. Han börjar anlägga en krutfabrik mitt inne i Tulavall, hugger ned träd och förgiftar vattnet. När Silja Halter och Lasse försökt stoppa Klingkors planer kallar denne på beridna kosacker. Folket i Tulavall försöker göra uppror men slås brutalt ned och Lasse med flera fängslas. Det enda som nu kan rädda staden är Landets bevarare, en gammal hemlighet som ytterst få människor i Tulavall känner till.

"Mattan från Kars"
(1989)
Sandman Lilius kanske allra bästa fantasyberättelse och fristående fortsättning på "Kapten Grunnstedt" från 1974. Elvaåriga Anna Lina Apelman tar stort ansvar för hemmet och småsyskonen när pappan blir sjuk och föräldrarna tvingas resa bort. Hon har fått ärva en matta som drar in henne i minnen från förr, så att hon samtidigt lever i en annan tid, i Kaukasus. Där träffar hon pojken Demyun med vilken hon tvingas ut på en farlig quest som leder hela vägen tillbaka till Tulavall.

"Hästen hemma"
(1991)
Hemkommen från sin tidsresa till Kaukasus upptäcker Anna Lina Apelman en dag att även Demyun rest i tiden och kommit till henne i Tulavall. Detta visar sig bli ett besök som får konsekvenser i den lilla etnocentriska staden. I "Hästen hemma" skriver Irmelin Sandman Lilius osentimentalt om främlingsfientlighet, fördomar, mobbning och utanförskap men också om Anna Linas komplicerade kärlek till Demyun och en mor-dotterrelation när de inte är som bäst.

"Korpfolksungen"
(1994)
Tolvåriga Hannafia Alle väljer att gå till sjöss för att komma hem­ifrån och för att rädda korpfolksungen Telit, en magisk skogsvarelse. De får på skeppet "Sydväst" uppleva mängder med äventyr tillsammans med de mest färgstarka karaktärerna i Tulavallböckerna: kapten Rhodo, skeppspojken Tuspuru Schando, katten Fransiska och Jockum Jirumshopp med sin älskade, sjöjungfrun Unnula. Den sista av Tulavallböckerna är den allra sorgligaste med många uppbrott och avsked.

Irmelin Sandman Lilius har skapat en helt egen fantasyvärld, långt från de vanliga drakarna och demonerna. I Fru Sola-trilogin skriver hon om fattigflickan Silja i staden Tulavall, som dras in i en kamp mellan hårdföra industrialister och landets gamla naturväsen. Nu är nyutgåvan äntligen här.

Irmelin Sandman Lilius har skapat en helt egen fantasyvärld, långt från de vanliga drakarna och demonerna. I Fru Sola-trilogin skriver hon om fattigflickan Silja i staden Tulavall, som dras in i en kamp mellan hårdföra industrialister och landets gamla naturväsen. Nu är nyutgåvan äntligen här.

Tre av Irmelin Sandman Lilius böcker kommer nu i nytryck. Det handlar om Fru Sola-trilogin ("Gullkrona gränd", 1969, "Gripanderska gården", 1970, och "Gångande grå", 1971), en märklig blandning av fantasy och stenhård realism i den fiktiva, men lika verkliga staden Tulavall. Den fattiga flickan Silja dras in i händelser som hotar hela staden. Det handlar om maktgalna alkemister och ond bråd död. Men det handlar också om Siljas spirande förälskelse och hennes familjs desperata situation i fattigdomens 1800-tal.

Vi har under modern tid bara haft fyra riktigt framstående författare av fantastisk litteratur på svenska: Astrid Lindgren, Tove Jansson, Maria Gripe och Irmelin Sandman Lilius. Medan de tre förstnämnda ständigt funnits i tryck har detta av någon anledning inte gällt den sista. De flesta av hennes böcker har med tiden blivit riktigt sällsynta fåglar på bokhimlen. Man kan verkligen fråga sig varför.

Annons:

Irmelin Sandman Lilius har nämligen med sina böcker om staden Tulavall skapat det ingen annan svenskspråkig författare dittills och hittills klarat av. Hon har skapat ett slags finlandssvensk/nordisk ursprungsmyt som i sin rikedom och komplexitet helt saknar motstycke. Och hon gör det utan att snegla på de uppenbara förebilderna inom den fantastiska litteraturen; antingen stereotypa nordiska vikingar och gudar eller det anglosaxiska Tolkienkeltiska mytstoffet vars ok belastar så många av dagens svenska fantasyförfattare. Irmelin Sandman Lilius Tulavallböcker är i sina stunder kanske de mest originella fantasyberättelser som getts ut på svenska. Och det verkar ha gått de allra flesta förståsigpåare förbi.

Att kliva in i Tulavallkrönikan är att resa i tiden. Hjärtat i berättelserna är människorna i det lilla finlandssvenska kustsamhället Tulavall i slutet av 1800-talet. Men här återfinns också berättelserna om Kung Tulle och hur de första människorna under den våldsamma folkvandringstiden grundade Tulavall ("Kung Tulle", 1972; "Tulles resa sunnantill", 1975; "Svanarna", 1977). Här blandas fantastiska resor på verkliga och magiska hav ("Barbidels hav", 1986, och "Korpfolksungen", 1994) med den fantastiska trilogin om Anna Lina Apelman ("Kapten Grunnstedt", 1974; Mattan från Kars", 1989 och "Hästen hemma", 1991) som genom den döende äventyraren Grunnstedts minnen förflyttas till spännande äventyr i Kaukasus och tillbaka igen.

Forntiden och nutiden samspelar och samexisterar på flera plan. Ibland griper de in i varandra och människor förflyttas till främmande världar, länder och tider. Men magin och mysteriet finns ändå hela tiden närvarande i Tulavall. Utan att folket i staden egentligen vet om det, eller kanske vill veta om det, finns urgamla varelser och personer vilka är knutna till Tulavall genom sina öden och sina handlingar.

Här finns bland andra de fem hästarna som är Landets bevarare, den kloka gumman Klockarback-lill-Fia, Svarta Havets matros, Valle Väderhatt och den föräldralösa flickan Bonadea, som samtliga förekommer i flera av böckerna. Dessa personer (och hästar) är på något sätt tidlösa. De tillhör tiden och historien, men är ändå fria från den. Ibland är de målmedvetna hamnbytare, ibland utan att alls förstå sin verkliga betydelse för Tulavall.

Samtidigt som Tulavall är en idyll värd att kämpa för och bevara är det också en stenhård verklighet för många av dess invånare. Sandman Lilius beskriver utan någon som helst sentimentalitet hur bedrövligt det fattiga livet kunde vara för många familjer i slutet av 1800-talet. Inte sällan lämnas barnen att ta hand om sig själva när föräldrarna inte längre orkar eller förmår. Det är endast leken och fantasin som räddar barnen i allt elände.
Vuxenvärlden är obegriplig och fylld med värk, tvång och suckar. Att vara barn innebär en fruktansvärd utsatthet men även en överlevnadsstrategi. För barnen är den närvarande magin en naturlig kraftkälla. Sällan så för de vuxna.

Tulavall är som ett Fylke som trots all mänsklig avundsjuka, skvaller, inskränkthet och sociala klyftor ändå är något som måste skyddas från andra större krafter. Civilisationskritiken är konstant närvarande i Sandman Lilius texter. I Fru Sola-böckerna bygger exempelvis uppkomlingen Klingkors en stinkande krutfabrik mitt i staden och vill med våld riva Tulavall och bygga upp den igen, med raka gator och hus av sten. Även i "Korpfolksungen" ger hon sin syn på denna sorts framsteg och modernism. Den lilla korpfolksungen försöker där förgäves övertala sågverksägaren att inte såga ned den gamla magiska skogen där hennes folk har levt i århundraden. Sågverksägaren förklarar dock: "Du kan tala som du gör för att du lever utanför civilisationen. Men civilisationen är en mäktig kraft, den kan inte hejdas, den kräver förändring." Till vilket korpfolksungen svarar: "Vi förlorar. Och ni förlorar också. Längre fram."

Så åter till frågan varför inte Tulavallböckerna finns upptagna på samtliga ungdomslitteraturkurser i landet och i varje bokhandel. Kanske ligger det något i att hennes fantasy inte passade 70-talets brinnande och dogmatiska socialrealism och därför puttades ut i kylan. Men hennes osentimentala beskrivningar av det fattiga livet på 1800-talet borde väl ändå ha gjort det? Var det kanske också så att hennes utpräglade originalitet inte heller riktigt passade in i 80- och 90-talets strömlinjeformade anglosaxiska mainstream-fantasy? Att hon helt enkelt inte kunde kategoriseras så lätt? Varken socialrealism eller high fantasy. Hennes böcker verkar i alla fall ha legat en bit vid sidan av de stora allfarvägarna, skönt befriade från tillfälliga trender.

En annan del i förklaringen är naturligtvis tillgången. Finns det inga böcker att köpa och har biblioteken för länge sedan gallrat ut "gamla böcker" för att få plats med del femtioelva av en ny jaga-runt-på-kartan-fantasyserie, så bidrar det också till problemet.

Att nu Fru Sola-trilogin äntligen ges ut på nytt är alltså riktigt roligt och jag förutsätter (i all ödmjukhet) att utgivningen även fortsätter med de övriga centrala böckerna i serien. Det är sannerligen på tiden att nya läsare får chansen att stifta bekantskap med något av det mest fascinerande och originella som skrivits i genren på våra breddgrader. Den dagen Unesco även världsarvsnominerar magiska platser för deras stora betydelse för människans fantasi kommer Tulavall att vara en av de första på listan.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

Ebola-500
Foto:AFP

 Hade symptom under resan. ”Många kan ha utsatts för smittorisk.” 1  0 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

starwars
Foto:Alamy

 ”Jediismen”. 400.000 personer uppger att de bekänner sig till religionen – bara i Storbritannien.

 Skrek ”Sieg Heil”. Tros ha bett bekanta misshandla några ungdomar.

Annons:

 En extra timme. Men vad är skälet till att vi ställer om klockan? 35  8 tweets  26 rekommendationer  1 rekommendationer

Dygn-klocka-244
Foto:All over press

Vad för tid vill du ha?

bankpuff
Foto:Frank Rumpenhorst/AFP

 Sverige kan drabbas. Trots starka svenska banker. 124  15 tweets  109 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: