Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Böcker

”Hög moms hindrar e-boken”

Litteraturens distribution förändras men arbetet bakom en ny bok är det samma.
Litteraturens distribution förändras men arbetet bakom en ny bok är det samma. Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

En ny e-bok ska inte behöva kosta mer än 99 kronor, hävdade Adlibris nya vd Johan Kleberg nyligen i en artikel i Svensk Bokhandel. Kleberg kritiserar förlagens prissättning och säger att ”en sjuåring kan lista ut att det är billigare att producera en e-bok än en tryckt bok”.

För några veckor sedan satte EU-domstolen stopp för Luxemburgs och Frankrikes användande av samma låga moms för e-böcker som för traditionella böcker. I EU:s momsdirektiv står det: ”De reducerade skattesatserna får inte tillämpas på tjänster som tillhandahålls på elektronisk väg.”

En fysisk bok har reducerad momssats på 6 procent medan e-boken har 25 procent. Kristina Ahlinder på Svenska förläggare­föreningen tycker att momsen på e-böcker ligger för högt.

– Det är ett stort arbete som pågår bland medlemsländerna i EU nu. Det där är ju en orättvisa som stör. Vi har bett att få träffa finansdepartementet. Jag skulle säga att det finns politisk konsensus för att den modernaste boken också ska få omfattas av det här i Sverige, säger hon.

Håkan Rudels, vd för Bonnierförlagen, är också inne på att den 25-procentiga momsen på e-böcker är ett stort problem.

– Vi har väntat på att momssänkningen skulle komma, som i så fall skulle ge en prissänkning på 15 procent ungefär. Men med EU och en regering som håller EU i handen lär det ju inte inträffa inom överskådlig tid.

På Johan Klebergs uttalande svarar han:

– Adlibris kan gärna sälja nya e-böcker för 99 kronor. Det kan de göra nu på en gång. Vi kontrollerar ju inte konsumentpris på e-böcker.

Han tycker det är ett missförstånd att förlagen sätter pris efter tryck och distribution.

– Det som kostar pengar är ju ungefär som på en tidning. Det är kunskap, tid och människor som i det här fallet jobbar länge med att utveckla en berättelse. Och det är ju ingen större skillnad om du trycker eller gör en e-bok av det.

Men Håkan Rudels håller ändå med Johan Kleberg om att priset på nya titlar bör sänkas.

– E-böcker är lite dyrt om man tar nyheter, men inte om man tittar på äldre titlar. 100 kronor för en ny titel tycker jag är rimligt. Så om man räknar bort egenutgivning skulle man ha ett spann på 40 till 100 kronor.

 

Det är förenklat att säga att det inte kostar något att göra en e-bok. Det kostar att göra bok, punkt.

 

Bonnierförlagen ökade förra året sin e-bokhandel med 50 procent och förväntar sig att nå samma resultat i år. Men Håkan Rudels menar att det fortfarande rör sig om låga siffror.

– Det blir så fjuttigt allting så det är svårt att dra några slutsatser. Den digitala ljudboksmarknaden är mycket större. Och där är Sverige lite speciellt, så ser det inte ut normalt.

Eva Gedin, förlagschef på Norstedts, tycker att Johan Kleberg ger en något förenklad bild i Svensk Bokhandels artikel.

– Det är förenklat att säga att det inte kostar något att göra en e-bok. Det kostar att göra bok, punkt. Sedan kommer ju den boken ut i en massa olika format. Att momsen för e-böcker är för hög håller hon med om.

– Momsen på 25 procent är ju ett otyg och väldigt ologisk faktiskt.

Hon säger att Norstedts prissättning på e-böcker i stora drag följer pappersbokens olika steg – från inbunden nyutgiven bok till pocket.

– Jag tror att man måste sätta ett e-bokspris som är i nivå med det som konsumenten är beredd att betala, och det är förstås ett pris som är lägre än pappersboken. Samtidigt är det viktigt att inte devalvera bokens värde. Prissättningen på e-böcker kommer vara mycket mer dynamisk, man ändrar pris upp och ner mycket oftare än på andra format.

– Men priset för e-böcker i Sverige är väldigt outvecklat, så långt kan jag hålla med Johan Kleberg.

Gunnar Ardelius, ordförande på Författarförbundet, skrev nyligen i en debattartikel i Dagens Nyheter om hur nätbutiken Amazon utgör ett stort hot mot författarna. Förra året tecknade företaget ett avtal med Bokrondellen vilket betyder att Amazon kan sälja svenska böcker på alla sina sajter.

– Det är ju rimligt att e-boken kommer att ligga lägre än en tryckt bok. Men problemet just nu är att eftersom det inte finns någon fungerande, kommersiell marknad så vill många dumpa priserna för att sätta i gång den. Så har till exempel Amazon gjort. Jag tror att det är farligt. Då skapar man ett visst konsumentmönster där författarnas insats utgör riskkapitalet. Det är viktigt att stå upp för bokens värde.

Oavsett hur en bok ges ut tycker Gunnar Ardelius att en författare bör få rimligt betalt.

– Det litterära ekosystemet står i förändring. Det gäller att se till att inte sälja ut sig för billigt och hålla uppe bokens värde. Oberoende av formatet tar det lika lång tid för en författare att skriva en bok.

– Det pågår ett arbete inom EU. Men känslan är att vi kommer se ett resultat först inom ett till två år, säger Mikaela Sonnerby på finansdepartementet.

Fördjupning. Mer om e-böcker

• Krönika. Lotta Olsson: Spridningen av e-boken är inget mindre än en fråga om demokrati. ”Att läsa böcker på skärm kan bland annat vara ett bra alternativ för människor med läs- och skrivsvårigheter.” Läs krönikan

• Debatt. ”Författarna utnyttjas när bokbranschen blir digital”. ”Amazons syn på boken som en vara bland andra hotar författarnas försörjning och är en ödesfråga för litteraturen”, skrev Gunnar Ardelius och Jan Constantine för Sveriges och USA:s författarbund 24 januari. Läs debattartikeln

• Tidigare rapportering. Väntetiden bort på lån av nya e-böcker. Förlagsbranschen tar bort bibliotekskarensen på nya e-böcker. Böcker från bland andra Bonniers, Norstedts och Natur & Kultur kan därmed lånas ut elektroniskt samtidigt som de ges ut i tryck form. Läs artikeln

• Tidigare rapportering. MP öppnar för sänkning av digital mediemoms: MP öppnar för en radikal sänkning av den kritiserade digitalmomsen under 2015, från 25 till 6 procent. Papperstidningar och digitala utgåvor skulle därmed få samma momssats. Läs artikeln

• Tidigare rapportering. Dyrare utlåning hotar e-böcker. Digitala e-böcker skulle revolutionera biblioteken och öka läsningen. Men nu tycks den explosionsartade utvecklingen stanna av. Höga kostnader, krångliga system och ett dåligt utbud tros ligga bakom. Läs artikeln

Läs intervjun med Adlibris vd Johan Kleberg i Svensk bokhandel här