Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
DN Bok

Norstedts går från förlust till vinst

Otto Sjöberg, vd på Norstedts förlag.
Otto Sjöberg, vd på Norstedts förlag. Foto: Henrik Montgomery / TT

Norstedts förlagsgrupp har vänt de röda siffrorna – inte bara på grund av tillfälliga storsäljare. Nedskärningarna har också gett resultat.

Under senare år har Norstedts förlagsgrupp brottats med stora lönsamhetsproblem sedan royaltyintäkterna för Millenniumtrilogin klingat av. Förlaget har tvingats till flera stora kostnadsbesparingar, inte minst under hösten 2014 då var femte anställd tvingades gå.

Nu tycks trenden ha vänt. Under 2015 gjorde förlagsgruppen en vinst på drygt 37 miljoner kronor och en resultatförbättring på nästan 70 miljoner kronor. Det kan jämföras med rekordförlusten 2014 på 32 miljoner kronor – samma år som förlagsgruppens nuvarande vd Otto Sjöberg tillträdde.

— Såsom intäkterna utvecklades då hade vi alldeles för höga kostnader och vi behövde snabbt göra något åt det. Mitt första år handlade mycket om att få ordning och reda i verksamheten.

David Lagercrantz fjärde Millennium-bok och succétitlar som ”Grey” (E L James), ”De underkända” (Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt) och Kristina Sandbergs trilogi om hemmafrun Maj har alla bidragit till framgångarna men även att förlaget under hösten sålde Ordbok till Nationalencyklopedin.

— Försäljningen till NE var en engångsintäkt som så klart spelar in, precis som de många fenomentitlar vi hade under året. Men hade vi inte gjort det stora arbetet med att sänka våra kostnader under 2014 hade vi aldrig sett de här siffrorna. Nu har vi en helt annan strukturell balans.

Även förlag som Rabén & Sjögren och Norstedts Illustrerad fakta, som ingår i förlagsgruppen, gör sina bästa resultat på flera år.

— Vi har tidigare varit beroende av skönlitteraturens framgångar och, ska sägas, har varit duktiga på att nosa upp stora försäljningsframgångar. Men branschen är en bergochdalbana. I dag har vi helt andra förutsättningar för att ta oss an de mer långsiktiga utmaningarna. Även om inte utgivningsåret 2016 tycks bli lika starkt kommersiellt sett, har jag stor tilltro till att vi kommer att klara det på ett helt annat sätt än tidigare.