Nu släpper förlagen sina barn-appar

Rabén och Sjögrens mest avancerade app bygger på Martin Olczak och Anna Sandlers böcker om Megakillen och lanseras senare i höst.

Foto: Rabén & Sjögren Rabén och Sjögrens mest avancerade app bygger på Martin Olczak och Anna Sandlers böcker om Megakillen och lanseras senare i höst.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Förlagens satsningar på appar

• Fakta- och barnböcker är de två genrer som förlagen i första hand satsar på att göra om till applikationer för Iphone, Ipad och andra operativsystem. Fram till nu är det Iphone och Ipad som har gällt för förlagen, då det inte funnits bra sätt att ta betalt i operativsystem som Android.

• "Mulle Meck" lanseras så fort förlagets app godkänts av Apple och "Megakillen" släpps senare i höst.

• Inom en månad lanserar Bonniers Sarah Sheppards dinosaurieböcker för Ipad, en mer avancerad interaktiv produkt än Mulle Meck. De olika ambitionerna kommer också att avspegla sig i priset, cirka nio kronor för Mulle Meck medan Megakillen, som liksom dinosaurie-appen är mer avancerad, troligen hamnar en bit över hundralappen. En inte alltför avancerad pysselbok, som målarboken "Prinsessan", kostar omkring 39 kronor.

• Ytterligare några barnboksfigurer som lär dyka upp som appar framöver är "Halvan", "Knacka på"-böckerna, "Mumintrollet" och sångboken "Prästens lilla kråka".

Några vuxenböcker som lanseras som appar:

• Kokböcker satsar de flesta förlag på, exempelvis klassiska "Vår kokbok".
• Ordböcker: Norstedts är ett av förlagen som lanserat egna Iphone-appar, som nu anpassas för Ipad.
• "Paulúns GI-månad" finns redan som app för Iphone.
• Kurslitteratur.

Fakta/Appar

Det är de nya pekskärmsmobilerna som till exempel Apples Iphone som har fört in de så kallade apparna, en förkortning av "applikationer".

Varje användare väljer själv vilka appar den vill ladda ned från app-butikerna.

Vissa appar kostar, andra inte. Det finns till exempel appar för tv-kanaler, olika spel samt banktjänster.

Källa: TT

Mulle Meck, Prinsessan och Megakillen. I kampen om marknadsandelar i den digitala världen har barnen blivit den viktigaste genren att satsa på. Inför Sverigelanseringen av Apples Ipad ligger de svenska förlagen i startgroparna, och först ut är barnboksapplikationerna.

Mulle Meck, Prinsessan och Megakillen. I kampen om marknadsandelar i den digitala världen har barnen blivit den viktigaste genren att satsa på. Inför Sverigelanseringen av Apples Ipad ligger de svenska förlagen i startgroparna, och först ut är barnboksapplikationerna.

– Bilderböcker är som gjutna för att skapa mervärden kring. Det är en skattkista som bara väntar på att bli använd. Ser man hur barn interagerar med Iphone, Ipad och liknande produkter så ser man att det är helt rätt väg att gå, säger Klas Fjärstedt, webbansvarig på Norstedts, där Rabén och Sjögren ingår.

Före jul lanserar Rabén och Sjögren sin första barnbok för Ipad, med förhoppningen att den ska släppas samtidigt som Apples svenska lansering av Ipad. Det är barnböckerna om Megakillen, av Martin Olczak och Anna Sandler, som har fungerat som förlagets försöksprojekt.

Annons:

– Vi vill se vad som är möjligt att göra och Megakillen passade väldigt bra att utgå från, upphovsmännen har varit högst involverade. Det handlar inte om att göra en häftig app, utan om att bygga ett ramverk som vi kan applicera på fler böcker. Nu har vi utgått från Ipad, men vi kommer finnas för Android och andra operativsystem, säger Klas Fjärstedt.

– De mer avancerade apparna är en kännbar investering, vi kommer inte släppa massvis av dem. Enklare funktioner, som bilderböcker med ljud, kan vi göra både fler och billigare, säger Klas Fjärstedt.

Först ut att lanseras som app verkar Mulle Meck vara, en enkel digital version av bilderboken. Förlaget Natur och Kultur väntar just nu på Apples godkännande.
De mindre och mellanstora förlagen har hittills avvaktat utvecklingen. Nina Wadensjö, förlagschef på Alfabeta, berättar att förlagen noga följer de större aktörerna, inte minst vad gäller prissättning.

Bonniers Magnus Nytell är tveksam till om förlagen egentligen ska ägna sig åt att bygga dataspel, men vill inte riskera att hamna i bakvattnet.

– Det är fantastiskt hur man kan utveckla barnboken, men vi gör det med stor kluvenhet. Det kostar enorma pengar att bygga upp och ingen har en aning om förväntad försäljning, säger Magnus Nytell, VD på Bonnier Audio.

Att barnböckerna är viktiga i förlagens digitala satsningar beror inte enbart på att bilderboksvärlden är tacksam att utforska. På Apples försäljningslista dominerar program som riktar sig till barn. På Bonniers ser man den utländska marknaden som ett argument för att satsa på Ipad. När man inom kort lanserar sin första barn-app - baserad på Sarah Sheppards dinosaurieböcker - gör man det globalt.

– Det känns som att satsa pengar på ett kasino och hoppas på det bästa, säger Magnus Nytell.

0 . Per sida:

Andra har läst

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

marijuana_500
Foto:AP

 ”Smuggling ökar.” Grannstaterna har tröttnat på legaliseringsexperimentet.

putin_500
Foto:AP

 Rubelns fall. Befolkningen reagerar på rykten – banker tvingas dementera.

 Putins frågestund. Talade i tre timmar om Ukraina, rubeln – och kärleken.

 Fångades av civila. Efter attack i östra Kongo-Kinshasa.

Annons:
Kjellson500
Foto: Nicklas Thegerström, John Kjellström/TT

 Blev 91 år. Skådespelaren har avlidit efter en tids sjukdom.

Så fick det barrande, doftande trädet grepp om våra hjärtan.  Julgranens historia.

KlaGranen144
Foto: Alamy/All Over Press
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: