Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

”3310 bra för digital detox”

Nokias Nordenchef Ossi Korpela.
Nokias Nordenchef Ossi Korpela. Foto: Pia Gripenberg

Med de nya Nokiamodellerna vill HMD Global skaka om den svenska mobilmarknaden. Och retromodellen 3310 passar den som vill ta en digital detox, anser Nordenchefen Ossi Korpela.

– Det där blir sommarens pryl att vifta med, utbrast en branschanalytiker som satt precis bakom mig när HMD Global höll presskonferens i Barcelona.

Han syftade förstås på färgglada 3310, mobilen som lär kosta mindre än 500 kronor (utan moms) när den hamnar i svenska butiker.

Gamla 3310 hade ingen kamera. Det har den här, två megapixel. Det går att surfa med den, men inte ladda ner appar. Men den har ett batteri som heter duga: 22 timmars samtalstid.

– Den ska nog främst ses som din sällskapsmobil. Kanske din digitala detox-mobil, säger Ossi Korpela, Nordenchef för HMD Global.

Han har haft motsvarande position tidigare när arbetsgivaren hette Nokia och senare Microsoft.

Alla modeller som HMD Global visade upp på söndagen kommer att börja säljas i Sverige under andra kvartalet. Exakt när är inte klart.

Vilka mål bolaget har för Nokiamobilerna när det gäller försäljning och marknadsandelar berättar man inte, mer än att de är högt ställda.

– Vi vill skaka om den svenska marknaden. Den är redo att förändras. Marknadskoncentrationen är större i Sverige, vilket gör den utmanande, men svenska konsumenter är krävande och älskar design, pålitlighet och starka varumärken, säger Ossi Korpela.

Norden är viktigt för HMD Global. Företaget ser det som sin hemmamarknad och man har haft många möten med nordiska operatörer.

– De är mycket intresserade, säger Ossi Korpela, utan att vilja gå in på vilka som planerar att lansera Nokiamobilerna i sina abonnemang.

HMD Global är fortfarande ett rätt hemligt bolag. Det är privatägt och samarbetar nära med taiwanesiska Foxconn, så många utgår från att det finns asiatiska ägarintressen i bakgrunden.

Nokia äger inga aktier i HMD Global, men eftersom Nokia säger varumärket har man en person i HMD:s styrelse.

Ossi Korpela vill inte heller berätta vilka ägarna är, men säger att det finns finansiell styrka bakom bolaget som gör att det klarar att lansera Nokiamobilerna.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.