Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

38.000 dör varje år på grund av för höga utsläpp från dieselbilar

38 000 personer dör i förtid varje år på grund av för höga utsläpp från dieselbilar enligt en ny studie.
38 000 personer dör i förtid varje år på grund av för höga utsläpp från dieselbilar enligt en ny studie. Foto: TOMMY SVENSSON

För höga utsläpp från dieselbilar är ett allvarligt hälsoproblem. Varje år dör 38.000 personer i förtid på grund av för höga utsläpp av kväveoxid, enligt en ny studie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Nature.

För första gången har forskare gjort en global kartläggning av utsläppen av kväveoxid från dieselbilar och lastbilar. Enligt undersökningen där man kartlagt 11 av de stora bilmarknaderna leder för höga utsläppshalter från dieselbilar till att 38.000 personer dör i förtid varje år i hjärt- och lungsjukdomar och stroke. Studien publicerades i den vetenskapliga tidskriften Nature.

Överskottsutsläppen uppgick till 4,6 ton år 2015 enligt studien. De allra flesta dödsfallen skedde i Europa, Kina och Indien. Medan utsläpp från bilar stod för den största delen av Europas utsläpp, stod lastbilar för högst utsläpp i Kina och Indien, skriver The Guardian.

Enligt studien beror de 38.000 dödsfallen varje år enbart på de utsläpp som överskrider det tillåtna gränsvärdet. Studien visar att även om dieselbilarna skulle hålla sig inom utsläppsgränserna skulle fortfarande 70.000 personer dö i förtid varje år till följd av utsläppen av kväveoxid. Därför menar man att striktare regleringar av utsläppen behövs för att inte dödsfallen ska öka ännu mer. Om så inte sker beräknas att 174.000 personer kommer att dö i förtid på grund av utsläppen år 2040.

– Konsekvenserna av dieselns kväveoxidutsläpp för människors hälsa är slående, säger Susan Anenberg på amerikanska Environmental Health Analytics, en av forskarna bakom undersökningen, till The Guardian.

Den världsomspännande studien tar bara hänsyn till för tidiga dödsfall till följd av de partiklar och det marknära ozon som kväveoxiden bildar. Studien har inte tagit hänsyn till den direkta skadan som kväveoxid har på människors hälsa – något som man menar är svårare att mäta. Därför menar forskarna att faran med utsläppen kan vara ännu större än vad undersökningen kommer fram till, skriver The Guardian.

Enligt studien har många bilar större utsläpp i riktiga vägförhållanden än de har i de laboratoriemiljöer där de testas. I september 2015 avslöjades att Wolksvagen manipulerat tester av sina bilar för att de automatiskt skulle få mindre utsläpp vid laboratorietester.

Enligt Ray Minjares på organisationen International council of clean transportation (ICCT) som också varit delaktiga i den nya studien, finns liknande problem hos fler biltillverkare.

– I varierande grad använder alla biltillverkare tekniker och strategier för att stänga av utsläppskontrollsystem som de installerat på fordonen. Vi visar i den här undersökningen att det här problemet är globalt, säger Ray Minjares till The Guardian.

– Tillverkarna vet hur man gör bilarna rena och de väljer aktivt att inte göra det. De frågor som allmänheten måste ställa sig är: är vi bekväma med den här situationen? Varför väljer tillverkare som säljer fordon i Europa att ge Europa smutsigare versioner av deras bilar än de som säljs i USA? fortsätter han.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.