Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

AB Volvo kör med brudar i Shanghai

När lastbilstillverkaren AB Volvo marknadsför sig i Kina kastas svenska jämställdhetsideal över ända. Framför Volvos lastbilar på bilsalongen i Shanghai står uppsminkade modeller i ärmlösa klänningar och i skyhöga klackar och ler mot fotograferna.

Pär Östberg, chef för koncernens lastbilsverksamhet i Asien, får frågan om vad de gör där säger han:

– De är våra nya lastbilschaufförer.

När skämtet inte går hem fortsätter han.

– Det verkar vara populärt i Kina.

Pär Östberg, som hållit en presentation om Volvokoncernen för mestadels kinesiska journalister, får plötsligt bråttom.

Han vill inte ställa sig bredvid de kvinnliga modellerna för ett foto. Och han är mycket besvärad över frågorna.

Du måste väl kunna förklara varför Volvo har valt att ha tjejer runt lastbilarna?

– Du får prata med kommunikationsavdelningen, säger han och börjar gå.

Men du är ju chef?

– Ja, ja.

Och kan stoppa det, kommenterar TT, varpå Per Östberg väljer att inte svara.

Är det så här Volvo vill sälja fler lastbilar i Kina?

Då lyfter Pär Östberg avvärjande handen, vinkar och säger:

– Ha det bra.

Sedan går han.

Dessförinnan har han hållit en presentation om Volvokoncernen för mestadels kinesiska journalister på onsdagsmorgonen, kinesisk tid. Han beskrev Volvos starka utveckling i Kina och att man tror på fortsatt ökad tillväxt på världens största marknad.

TT får en pratstund med honom efteråt och han tar god tid på sig att förklara Volvos olika samarbetsbolag i Kina, att Volvo inte känner någon press från den kinesiska regeringen att starta ett nytt lokalt märke som andra internationella tillverkare har gjort, och att Volvos varumärke inte alls påverkats av att Volvos personbilar numera ägs av kinesiska Geely.

När nyheten spridits om hur Volvos monter ser ut på bilsalongen i Shanghai väljer Pär Östberg att ringa upp TT.

– Jag ska ärligt säga att jag själv blev tagen på sängen av hur det såg ut. Så brukar det inte se ut och så ska det inte se ut.

– Volvo har samma kvinnosyn, oavsett var vi är i världen. Det här går över alla gränser och faller utanför våra riktlinjer. Det är inte något som vi ställer oss bakom som koncern.

Han har tagit reda på var det har brustit.

– Det är ett misstag som har begåtts av den lokala organisationen.

Modellerna får lämna montern med omedelbar verkan.

– Vi tar bort dem direkt. De hör inte hemma där, säger Pär Östberg.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.