Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Afrikanska trender lockar – men Ikea stänger dörren för nya butiker

Möbeljätten Ikea håller workshop i Kapstaden under konferensen Design Indaba. I samarbetet ingår förutom Ikeas egna designers tio personer från sju olika afrikanska länder. Målet med samarbetet är en Afrika-inspirerad kollektion som ska ha premiär i varuhusen under 2019. Hend Riad och Mariam Sherif från egyptiska Reform Studio har uppdaterat den klassiska blå nylonkassen.
Möbeljätten Ikea håller workshop i Kapstaden under konferensen Design Indaba. I samarbetet ingår förutom Ikeas egna designers tio personer från sju olika afrikanska länder. Målet med samarbetet är en Afrika-inspirerad kollektion som ska ha premiär i varuhusen under 2019. Hend Riad och Mariam Sherif från egyptiska Reform Studio har uppdaterat den klassiska blå nylonkassen. Foto: Erik Esbjörnsson

Ikea tar hjälp av tio afrikanska designers för att skapa en kollektion med planerad premiär i varuhusen under 2019. Men det lär dröja länge innan produkterna går att köpa söder om Sahara.

Marius, Dalfred och Knodd är på plats men en lampa från Ikeas PS-kollektion fastnade i tullen. En delegation från den svenska möbeljätten har rest med platta paket till Kapstaden för att hålla en workshop på konferensen Design Indaba.

Ikea samarbetar med tio designers från sju olika afrikanska länder i ett projekt som ska leda till färdiga produkter som kan skeppas ut till varuhusen om två år.

I kollektionen ingår både tyger och möbler men även en uppdaterad variant av den klassiska blå nylonpåsen. Den har blivit silvrigt glänsande genom att överflödet från produktionen av chipspåsar till varuhusen tagits tillvara och vävts in i nya säckar.

– Vi designar alltid med ett större syfte. Antingen ska våra produkter förbättra människors vardag eller så försöker vi skapa hållbara produkter, förklarar Hend Riad, som tillsammans med kollegan Mariam Sherif drivit designbyrån Reform Studio i Kairo sedan 2012.

Genom Design Indaba har de länkats ihop med Ikea som också bidrar med sina egna in house-formgivare i projektet. Samarbetet har löpt över en tid – deltagarna möttes första gången i Älmhult i oktober i fjol – men under konferensen i Kapstaden kan de öka utbytet och bokstavligt talat skruva på idéerna.

– Vi ska försöka med en annan typ av ben på den här bänken, förklarar Naeem Biviji som rest från Kenyas huvudstad Nairobi tillsammans med kollegan Bethan Rayner.

Bänken har sitt ursprung i swahilikulturens formspråk som återfinns längs hela Östafrikas kust mot Indiska oceanen. Men den har uppdaterats med en ram i böjd plywood och bomullstrådarna kommer att få ett något mindre intrikat mönster när produkten ska anpassas till massproduktion.

– Det är en sorts blandning av skandinaviskt böjt trä som möter en kenyansk swahilistil. Jag vill inte gärna romantisera den ”traditionella” stilen. Den här möbelns syfte är att folk ska sitta tillsammans och konversera. Om jag ändrar några detaljer här eller där och det innebär att fler människor kan mötas genom den här bänken, så är det en framgång, förklarar Biviji.

Marcus Engman, designchef på Ikea, värjer sig mot ”afrikansk design” som en enhetlig term. Invändningen är rimlig eftersom det handlar om en kontinent med drygt 1,2 miljarder invånare fördelade på 54 länder som tillsammans har en yta tre gånger så stor som Europa.

Mångfalden ger inspiration, enligt Engman.

– Det händer så mycket inom musik, film, mode och arkitektur. Se på urbaniseringen. Det är ett nyfiket sökande där vi utsätter oss för problem och friktion för att kunna hitta något nytt. Ju fler olikheter man kan stoppa in i en designprocess, desto bättre blir resultatet, säger Marcus Engman.

Foto: Erik EsbjörnssonMarcus Engman, designchef på Ikea. Foto: Erik Esbjörnsson.

Han talar gärna om skillnader och likheter mellan olika afrikanska uttryck och det formspråk som präglat bolaget historiskt. Ikea är tveklöst den största ambassadören för skandinavisk design i världen, men även om möblerna är stilrena i linjerna har de sällan den gråa och nedtonade färgskala som vi vanligtvis förknippar med våra inhemska producenter.

Under förmiddagen har in house-designern Johanna Jelinek kämpat med att avlägsna en rad textilprototyper från rullar som anlänt sent till Kapstaden. Ett tyg leker med mänskliga former och silhuetter av elefanter, ett annat söker uppenbar inspiration från den ghananska vävtraditionen kente.

Men i ärlighetens namn skulle flera av dem redan i dag kunna hänga på textilavdelningen i Barkarby. Det är delvis ett arv från mångåriga samarbetspartnern 10-gruppen som Ikea förvärvade för två år sedan.

Engman pekar ut tre nyckelidéer i Ikeas design som har bäring på Afrika.

– Produkter för en liten yta. Förvaring. Samt att leva med barn.

Lägg till den välkända prispressen och det låter som om Ikea inte bara borde söka inspiration utan även konsumenter i Afrika.

Men nej, såväl Engman som Jesper Brodin, vd på Ikea Range & Supply, avfärdar artigt men bestämt alla tankar på en expansion söder om Sahara (Ikea har ett varuhus i Marocko och ett i Egypten) inom en nära framtid.

Ju fler olikheter man kan stoppa in i en designprocess, desto bättre blir resultatet. 

Anledningarna är flera. Sett ur bolagets perspektiv kan man gissa att Ikea, som bara växer med egna medel, kommer att vara upptaget under en överskådlig framtid med östliga etableringar i nyckelländerna Ryssland, Kina och Indien.

De två återstående länderna i Brics – Brasilien och Sydafrika – lär få vänta.

Korruption, byråkrati och eftersatt infrastruktur har plågat mången global aktör i Afrika och kundunderlaget är väldigt svagt. I en kontinental kontext finns det en spirande medelklass men dess medlemmar är ytterst modesta i sin konsumtion.

Den globala medelklass, som med schweiziska storbanken Credit Suisses måttstock har tillgångar värda 50.000 dollar (450.000 kronor) och som Ikea måste förhålla sig till, omfattar bara 20 miljoner människor i Afrika vilket är mindre än 2 procent av befolkningen på kontinenten.

Utan en anpassad affärsmodell lär Afrika alltså förbli en vit fläck på Kamprads karta.

Issa Diabaté, arkitekt från Elfenbenskusten som deltar i samarbetet, tycker att det är Ikeas förlust.

– Jag tycker att bolaget är fascinerande därför att under tre, fyra decennier har det alltid legat i framkant men samtidigt inte. Jag ser i många afrikanska huvudstäder hur det finns en efterfrågan men när Ikea inte är där kommer andra aktörer in och fyller tomrummet, säger han.

Läs mer: Ikea varnar för falska mejl i sitt namn

Fakta. Ikeas Bricsexpansion
  • Ikea har funnits i Kina sedan 1998 då det första varuhuset i Shanghai slog upp portarna. Hongkong, som då var brittiskt, fick sitt första Ikea fem år tidigare.
  • I Ryssland har en expansion pågått sedan 2000 och i år får ett tredje Brics-land, Indien, sitt första varuhus i Hyderabad.
  • Totalt finns 392 varuhus i världen. Bara två av dessa återfinns i Afrika – i Casablanca (2016) och Kairo (2013).
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.