Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Alkoholfritt flödar i Almedalen

Alkoholfria alternativ ökar mest i popularitet under Almedalsveckan
Alkoholfria alternativ ökar mest i popularitet under Almedalsveckan Other: Foto: TT

Antalet tillfälliga alkoholtillstånd som ges ut i samband med Almedalsveckan har ökat med över 50 procent de senaste fem åren. Men dryckerna som ökar mest i popularitet är av svagare karaktär.

För två år sedan tyckte en tredjedel av besökarna att det dracks för mycket alkohol under Almedalsveckan. Det visade en undersökning som tidningen Accent gjort med hjälp av en panel som bestod av 100 personer. I år ser det ut som om trenden har vänt.

Arrangemanget i Almedalen växer varje år och i takt med det antalet tillfälliga alkoholtillstånd som delas ut. För fem år sedan delades 40 tillstånd ut. Förra året var man uppe i 65 och i år väntas det bli ungefär lika många.

– Handläggarna skriver tillstånd så att pennorna glöder men jag tror inte att det blir fler än förra året, säger Anders Buskas, enhetschef på Region Gotland.

Trots att antalet tillstånd har ökat upplever han att inte att det dricks mer alkohol än tidigare under den politiktäta veckan.

– Det är inte konstigt att antalet tillstånd ökar eftersom arrangemanget har växt. Jag tycker snarare att fler verkar ha fått upp ögonen för att alkohol på mingel inte behövs.

Samma tendens ser Markus Wahlström som är butikschef för Systembolaget i Visby.

– De varor som ökat mest i popularitet är alkoholfria alternativ. Jag fick precis en beställning från ett mingel som ville ha 50 procent alkoholfria drycker. Mest populärt är en alkoholfri äppelmust men jag har tagit in extra av alltifrån alkoholfri öl, till vitt vin, rosé och bubbel. Det röda alkoholfria vinet går däremot inte lika bra, säger han och fortsätter:

– Almedalen är inte den där personalfesten som det har varit tidigare. Eftersom arrangemanget har blivit så stort går besökarna kanske på två till tre mingel per dag. Har man druckit vin vid varje mingel är det kanske inte så kul att träffa sin chef efteråt.

Även Johnny Foglander som är presschef på IOGTNTO tycker sig se en attitydförändring till alkohol under Almedalsveckan.

– Arrangemanget har blivit mer proffsigt och jag tror att fler ser det som en arbetsplats, säger han.

Alkoholhandläggarna på Region Gotland kommer precis som tidigare år att kraftsamla inför Almedalen och försöka hinna med så många inspektioner som möjligt.

– Vi kommer bland annat att titta på om minderåriga serveras, om det finns bra alkoholfria alternativ och vilken typ av mat som erbjuds. Det räcker inte med snittar. Vi gör även ett försök där vissa krogar får ha öppet till tre i stället för två. Där ska vi kontrollera att allt går bra, säger Anders Buskas.

Statistik

Antal utdelade alkoholtillstånd under Almedalsveckan de senaste åren:

2010: c:a 40

2011: c:a 45

2012: c:a 55

2013: c:a 65

2014: Statistiken är inte för i år men tendensen är att det blir ungefär lika många som ifjol.

Antal besökare i Almedalen de senaste åren:

2010: 11.000

2011: 14.000

2012: 17.000

2013: 20.000

2014: Prognos: 25.000

Försäljningen på Systembolaget:

Förra året såldes mer än på midsommar men mindre än under vecka 27, 28, 29, 30 och 31,

För 4-5 år sedan syntes däremot en ökning av försäljning under Almedalsveckan.

De drycker som ökat mest i popularitet är alkoholfria alternativ.

Källa: Almedalsveckan.info, Region Gotland, Systembolaget

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.