Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Allt fler butiker vägrar ta kontanter

Ann-Charlotte Granfeldt skulle köpa en telefon. Men när hon inte kunde betala med kort blev det nobben. Telia är ett av många företag som numera nekar att ta emot kontant betalning av kunderna.
Ann-Charlotte Granfeldt skulle köpa en telefon. Men när hon inte kunde betala med kort blev det nobben. Telia är ett av många företag som numera nekar att ta emot kontant betalning av kunderna. Foto: Lotta Härdelin

Hundratals butiker i flera kedjor accepterar bara kort och nobbar numera kontanter. Telia, 3-butikerna och Kungsängen är några av dem. Det stora skiftet av tusenlappar som inleds i höst kan skynda på utvecklingen.

Anne-Charlotte Granfeldt hade åkt runt till ett par Teliabutiker i jakten på en telefon. Men hon fick inte betala kontant och blev därför arg.

– Fast inte på expediten, det var en rar pojke som hjälpte mig att lösa problemet. Han betalade med sitt eget kort, och fick kontanter av mig, berättar Anne-Charlotte Granfeldt, som inte vill använda kort.

– Varför ska alla tvingas in i ett sådant system? Min pappa sa alltid att man ska skriva när man vill göra sin vilja hörd. Så jag skrev ett brev till Teliachefen Marie Ehrling.

Sedan förra hösten har utvecklingen mot helt kontantlösa butiker tagit fart ordentligt. Hittills är det framför allt mobilbranschen som har gått före. Telias över 80 butiker slopade kontanthanteringen som en följd av värdetransportbolaget Panaxias konkurs.

– Vi hade prövat kontantlöst tidigare under 2012 i några butiker, och när vi fick problem med att få kassorna hämtade så införde vi kontantlöst överallt, säger Marcus Haglund, pressansvarig på Telia.

Även Telenor, Tele2, Tre, säng­företaget Kungsängen och nu senast datorförsäljaren Digital Inn, återförsäljare av Appleprodukter, har infört kontantlösa butiker.

– Våra kunder betalar mest med kort i alla fall. Vi har inte fått några negativa reaktioner, men vi kan erbjuda betalning mot faktura eller annan finansiering, om man bara är kreditvärdig, säger vd Magnus Penker.

Även Telia erbjuder den typen av lösningar.

Men även i branscher där det handlar om mindre belopp börjar kontantlösa butiker ge sig till känna. Till exempel Lekeryds Pizzeria utanför Jönköping.

I höst börjar det stora skiftet av sedlar, omkring 13 miljarder i gamla tusen- och femtiolappar som folk har undanstoppade måste växlas in, eftersom de blir ogiltiga till årsskiftet. Värdetransportörerna har redan flaggat för att de kommer att höja taxorna eftersom skiftet leder till dyrare hantering.

Bengt Nilervall, betalansvarig på Svensk Handel, tror att det kan leda till att fler butiker skyndar på övergången.

– Det finns handlare som har uppåt 90 procent av försäljningen mot kunder som betalar med kort. För dem blir det relativt sett en mycket stor kostnad att hantera kontanterna, säger han.

Anne-Charlotte Granfeldt fick svar från Telia – inte från vd Marie Ehrling, men väl från marknadsavdelningen.

– De beklagade att de orsakat mig besvär, och bjöd mig på en bordstelefon som ersättning, säger Anne-Charlotte Granfeldt, som inte tror på kontantfria butiker.

– Det betyder bara att villa- och bostadsinbrotten kommer att öka i stället. Är det bättre? säger hon.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.