Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Allt fler vågar handla mat på nätet

Hälften av matförsäljningen på nätet var färdiga matkassar och köp av specialvaror, medan den andra hälften var lösplock, enligt HUI.
Hälften av matförsäljningen på nätet var färdiga matkassar och köp av specialvaror, medan den andra hälften var lösplock, enligt HUI. Foto: TT

Svenskarna har tidigare varit försiktiga när det gäller att beställa matvaror från butiker på nätet. Men under fjolåret kom ett rejält lyft och i år kommer vi att köpa livsmedel på nätet för mer än fyra miljarder kronor.

Var fjärde konsument provade nätbutiker för livsmedel i fjol och e-handeln med livsmedel omsatte tre miljarder kronor. Det är en ökning med 41 procent från året dessförinnan, visar en ny rapport från Svensk digital handel.

Under 2010, när den första mätningen gjordes, hade var tionde konsument någon gång gjort det. I år väntas siffran öka ytterligare.

– Allt fler handlar mat digitalt och vi ser en stark ökning av köp via mobila enheter. Många köp görs på språng, på väg till och från arbete, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk digital handel.

De som handlar sin middagsmat digitalt anger att det sparar tid och är bekvämt. Men många konsumenter tvekar fortfarande inför att gå över till digital mathandel. Enligt rapporten vill de helst klämma, känna och själva välja ut varorna. De är också negativa till avgiften som e-handlarna tar för hemleveransen.

Av försäljningen under 2014 uppskattar handelns undersökningsföretag HUI att hälften var färdiga matkassar och köp av specialvaror, medan den andra hälften var lösplock.

Fakta: Livsmedelsförsäljning på nätet

Livsmedelsbranschen på nätet motsvarar drygt 1 procent av den totala livsmedelsförsäljningen. I år väntas försäljningen av livsmedel på nätet öka till 4,1 miljarder kronor. Så här har försäljningen sett ut tidigare år, anges i miljarder kronor:

2014: 3

2013: 2,1

2012: 1,6

2011: 1,3

2010: 800

2009: 600

Undersökningen har gjorts av HUI Research på uppdrag av Svensk digital handel. Den bygger på en webbenkät från maj 2015 med 2 047 personer i åldern 18–70 år.

Källa: Rapporten Digital mathandel 2015

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.