Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Amorteringsrekommendation kan bryta mot lagen

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Bankföreningens arbete med en ny rekommendation för amortering av bolån har nu stannat av. Konkurrensverket har nämligen inlett en utredning om rekommendationen kan strida mot konkurrenslagen.

– Vi gör vi en samhällsinsats genom att öka amorteringarna, säger Bankföreningens vd Thomas Östros.

För några veckor sedan beslöt Bankföreningen att utöka sin amorteringsrekommendation till bankerna. Den nya rekommendationen innebär att alla nya bostadslån med en belåningsgrad över 50 procent av bostadens marknadsvärde amorteras.

Konkurrensverket har nu på eget initiativ startat en utredning för att se om Bankföreningen genom rekommendationen kan ha överträtt reglerna om konkurrensbegränsande samarbete i konkurrenslagen samt artikel 101 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt.

– Branschorganisationer är ju viktiga på många sätt. Men eftersom en branschorganisation ofta är ett forum för flera konkurrerande företag kan det vara intressant om man rekommenderar saker som kan påverka konkurrensförutsättningarna på det ena eller andra sättet, säger Göran Karreskog, chef för enheten för karteller och förvärv på Konkurrensverket.

Vad är det som skulle kunna vara konkurrensbegränsande i amorteringsrekommendationerna?

– En rekommendation från en branschförening kan ju ses som ett avtal mellan en sammanslutning av företag i konkurrenslagens mening. Sedan är det naturligtvis en bedömningsfråga huruvida den sådan rekommendation leder till någon konkurrensbegränsning som också strider mot konkurrenslagen. Det är det vi nu ska utreda. Därför har vi nu ställt några frågor till Bankföreningen, säger Göran Karreskog

Bankföreningen har ju infört amorteringsrekommendationer tidigare, varför har ni inte utrett frågan då?

– Frågan på det sättet är inte ny, men vi valde efter den senaste skärpningen ta ett initiativ och ställa lite frågor om detta. Och nu inväntar vi svar innan vi bestämmer oss för eventuella fortsatta åtgärder i ärendet, säger Göran Karreskog.

Bankföreningens vd Thomas Östros har inget emot att Konkurrensverket tittar på frågan. Tvärtom.

– Jag tycker att det är naturligt och mycket bra. Vi satte i gång vår dialog om amorteringsrekommendationen med Finansinspektionen i augusti och jag bad dem då ta kontakt med Konkurrensverket och berätta att vi har den här dialogen. Det ska bli intressant att se vad Konkurrensverket kommer fram till. För oss är konkurrensen en mycket viktig aspekt, säger Thomas Östros.

På Finansinspektionen ser man inte heller något kontroversiellt i Konkurrensverkets utredning:

– Vår inställning är att det är naturligt att olika myndigheter kan vilja titta på samma fråga eftersom vi har olika uppdrag att leva upp till, säger Jonatan Holst, presschef på Finansinspektionen, i en kommentar.

Thomas Östros påpekar att myndigheter som Riksbank, Finansinspektionen och regeringen vill att människor ska amortera mera. Och att tunga aktörer som Riksbanken, Internationella valutafonden och EU-kommissionen tillmäter man Bankföreningens amorteringsrekommendation en stor betydelse när de analyserar svensk skuldsättning.

– Vi är beredda att ta ett samhällsansvar, men då är det bra om Konkurrensverket går igenom det ordentligt. Vi har redan fått återkopplingen att det här ser oproblematiskt ut, säger Thomas Östros.

Vad händer om Konkurrensverket ändå gör bedömningen att amorteringsrekommendationen strider mot konkurrenslagstiftningen?

– För oss är det ganska odramatiskt. Då avbryter vi arbetet med amorteringsrekommendationen, för vi är ju inte klara med det arbetet ännu, säger Thomas Östros.

Men han anser att det vore olyckligt om trycket på att öka amorteringsgraden i stället skulle leda till en lagstiftning på området.

– Lagstiftning är säkerligen än sämre metod för att öka amorteringarna än en rekommendation. Med lagstiftning får man inte den flexibilitet som mötet mellan bank och kund innebär till exempel vid sjukdom, arbetslöshet eller en skilsmässa, säger Tomas Östros.

Sådana situationer är svåra att lösa genom en lagstiftning, menar Thomas Östros.

– Det blir det trubbigt, lika för alla och oflexibelt, säger Thomas Östros.

Senast den 5 november ska Bankföreningen svara på Konkurrensverkets frågor.

– Nästa steg är att analyser svaren sedan ta ställning till om vi behöver mer information eller om vi kan göra en bedömning i sak. Det är en helt öppen fråga, säger Göran Karreskog på Konkurrensverket.