Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Anpassar hajpad hälsodryck till svenska marknaden

David Amberton – här tillsammans med Mathias Erson – slutade som pr-expert och säljer numera kombucha, en dryck som görs på en bakterie- och jästkultur som får mogna i ekologiskt te.
David Amberton – här tillsammans med Mathias Erson – slutade som pr-expert och säljer numera kombucha, en dryck som görs på en bakterie- och jästkultur som får mogna i ekologiskt te. Foto: Anette Nantell

I en fabrikslokal i Årsta brygger David Amberton den jästa dryck som kallas kombucha. Efter att ha jobbat länge för andra ville han pröva sina egna vingar.

– Jag gillar nya utmaningar, och jag ville jobba med händerna och producera något unikt, säger David Amberton.

David Amberton har tidigare arbetat med reklam och marknadsföring inom modeindustin i New York och med pr i Sverige. Han är utbildad vid Fashion Institute of Technology, FIT, i New York, och det var också där han för första gången kom i kontakt med drycken kombucha.

– Där har det länge varit en jättestor trend. En av mina kompisar bryggde kombucha hemma. Det var det underligaste jag hade sett och jag blev fascinerad och nästan lite besatt av de där pannkakorna som flöt runt i ett gott te.

Kombucha är en dryck som görs på en bakterie- och jästkultur som får mogna i ett bryggt te i ett par dagar.

Läs mer: Fem anledningar till att dricka kaffe

– Nästan som en surdeg, säger David Amberton.

Att starta ett eget företag, med en produkt som var helt ny på marknaden, beskriver David Amberton som det bästa han någonsin gjort.

– Det känns som att hela tiden slå ner djungeln framför sig, jag måste ständigt hitta nya vägar och utvecklas. Det är otroligt roligt och utmanande.

För att kombucha skulle anpassas till svenska konsumenter valde David Amberton att göra den lite svagare i smaken än den är i USA.

Läs mer: Dryckestips till säsongens mat

– Men den är starkare än den man köper ute i Europa. Svensk kombucha hamnar smakmässigt någonstans mittemellan, säger han.

David Ambertons plan för sitt företag Svensk Kombucha är att expandera, både med nya smaker och ut i världen.

– Min idé var att börja i Sverige, och därefter ta det till andra europeiska länderna. Den här veckan har vi sålt till Finland och Berlin.

Hur når ni er målgrupp?

– Vår målgrupp är väldigt bred och hittar till oss för det mesta. Våra följare tycker om när vi spexar till det på sociala medier. Men vi annonserar inte för vår produkt, och det är ett medvetet val.

Fakta. Hajpad hälsodryck

Svensk Kombucha är ett exempel på en ny våg företag som satsar på hållbara, ekologiska produkter.

Grundades: 2011.

Anställda: Tre.

Vinst 2015: Drygt 2 miljoner kronor.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.