Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Användare förstör Iphones efter fejkad reklam

Tim Cook pratar om iOS 7 som alltså inte innehåller en vattentålighetsfunktion
Tim Cook pratar om iOS 7 som alltså inte innehåller en vattentålighetsfunktion Foto: Eric Risberg/AP

En fabricerad Apple-reklam har ställt till det för vissa Iphone-användare. I tron att telefonen blivit vattentålig har användarna lagt telefonener i vatten och förstört dem. Nu vädras deras missnöje på Twitter.

”Uppdatera din iphone till IOS7 och telefonen blir vattentålig”, säger reklamen.

I fejkade den reklamen uppges att en smart strömbrytare känner av nödsituationer och att den då stänger av strömkomponenterna i telefonen. På så sätt räddas telefonen, enligt reklamen. Längst ner står det att vattenskyddet omfattas av Apples garantiavtal.

Bilden har spridits både på Facebook och Twitter, men informationen i reklamen stämmer givetvis inte. Operativsystemet gör inte telefonen vattentålig.

Flera användare har svurit åt skämtet på Twitter.

”Whoever said ios7 was waterproof **** you”, skrev en användare på twitter.
”Wtf iOs7 isn’t waterproof!! Now my phone’s at the bottom of the river” skrev en annan.

Skämtet ska enligt The Telegraph ha startats av användare på det kontroversiella forumet 4Chan, som har en historia av att ha producerat fejkat material och spridit det på nätet.

Förra året fick hemsidan kritik efter att ha manipulerat skärmdumpar som påstods komma från Adam Lanza innan han attackerade skolan Sandy Hook Elementary School.

IOS 7 släpptes av Apple i onsdags och har varit vida omdebatterat sedan dess. Kritiker menar att det nya operativsystemet inte håller samma nivå som tidigare operativsystem. Vissa är mer positiva och menar att det är ett steg framåt för teknikföretaget.

Här kan du se en bild på den fabricerade reklamen.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.