Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

”Arlas prismodell bidrar till mjölkkrisen”

Foto: Fredrik Persson/TT

Att Arla med sin marknadsdominans nu hotar att stämma ett av landets minsta mejerier är ett försök att försvara en ensidig prismodell, anser KF:s vd Tommy Ohlström.

– Den är definitivt ett hot mot de svenska mjölkbönderna, säger han om prismodellen.

”Vi mjölkar kor, inte bönder”. Småländska Emåmejeriets reklamslogan blev för mycket för Arla som nu hotar stämma mejeriet. KF:s vd Tommy Ohlström har liksom många konsumenter reagerat på DN:s avslöjande.

Enligt KF-chefen måste det ligga något bakom Arlas starka reaktion på Emåmejeriets försök att bryta sig in på den blekingska mejerimarknaden.

– Det kan inte vara något annat än sin prismodell som Arla försöker försvara. säger Tommy Ohlström.

Arla betalar lika mycket för mjölken oavsett om den produceras i Tyskland, Tjeckien, Danmark eller Sverige. Det betyder enligt Tommy Ohlström att Arla inte tar hänsyn till klimat, politiska eller svenska kvalitetsambitioner (exempelvis mindre antibiotika) kring hur mjölken produceras.

– LRF slår sig för bröstet och säger att vi har världens bästa mjölk. Där håller KF med men hur kommer det sig och varför är framför allt Arla då inte beredd att betala för den bättre kvaliteten, säger Tommy Ohlström.

Han tror att Arla börjar känna att deras prismodell börjar vackla även när ett så litet lokalt mejeri som Emåmejeriet ger sig in på en begränsad marknad med bättre ersättning till mjölkbönderna även om det innebär ett högre pris ute i butikerna.

– Även om Arla gör en rad bra saker, har bra produktutveckling till exempel, är det deras prismodell som är problemet. Den är definitivt ett hot mot de svenska mjölkbönderna, konstaterar Tommy Ohlström.

Han anser att den prissättning som Arla tillämpar fungerar på mjölkpulver på en internationell marknad. När det gäller färskmjölk, ost och yoghurt som görs på svensk mjölk kan inte internationella priser vara styrande, enligt Tommy Ohlström.

– Där behöver det finnas ett eget svenskt pris.  

Vid sidan av Emåmejeriets satsning i södra Sverige har även ett antal butiker i Värmland precis börjat sälja lokalproducerad mjölk från Wermlands mejeri med framgång. Försäljningen inleddes i veckan och mjölken gick åt som smör i solsken rapporterar bland andra Nya Wermlandstidningen, NWT.

KF:s möjlighet att ändra på Arlas näst intill totala dominans på marknaden är genom opinionsbildning, enligt KF:s vd.

– Coop köper mycket av sin mjölk från Falköpings mejeri och har också utökat sitt samarbete med lokala mejerier som Gefleortens mejeri och Norrmejerier. Men att helt runda Arla med 72 procent av marknaden är omöjligt, säger Tommy Ohlström.