Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

”Att strunta i rättigheter kan bli dyrt”

Mänskliga rättigheter väger emellanåt lätt när snabbväxande marknader hägrar för företagen. Men risken för bakslag är stor, vilket Telia Sonera nu märker av.

En av grundbultarna i regeringens handelspolitik är att handel gynnar mänskliga rättigheter. Tv-programmet ”Uppdrag gransknings” exempel från delstatliga Telia Soneras verksamheter i bland annat Azerbajdzjan och Vitryssland visar att det kan vara precis tvärtom.

Telias dotterbolag Azercell förefaller ha låtit landets säkerhetstjänst ha närmast fri tillgång till mobilnätet. Ett mått på det är att personer som sms-röstade på ”fel” land i schlagerfestivalen (Armenien) fick påhälsning av säkerhetstjänsten.

Nu är mänskliga rättigheter så mycket större än rätten att rösta på vilket land man vill i en sångtävling. Men när inte ens det är möjligt bör ett företag som fastslår att det är av yttersta vikt att skydda kundernas integritet överväga om man alls ska göra affärer i till exempel Azerbajdzjan.

Den regionen, där Kazakstan, Uzbekistan och så vidare ingår, är ekonomiskt viktig för Telia. När tillväxten stagnerar i Norden är det i bland annat de här länderna som framtiden finns. Det mest kontroversiella landet, Vitryssland, verkar dock företaget inte lägre vilja bli förknippat med. Operatören där heter Life och fanns angivet som ett intressebolag i gamla årsredovisningar.

I årsredovisningen för 2011 nämns inte Life över huvud taget.

Korruption, miljöfrågor och arbetarnas rättigheter är viktiga för alla företag som verkar i så kallade problematiska länder, där man inte ska glömma bort att jättelandet Kina ingår.

För dem som sysslar med kommunikation tillkommer integritetsfrågorna. Det berör även Tele2, som finns i Kazakstan, och på sin hemsida anger att man har en kraftfull hållning till mänskliga rättigheter.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.