Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Bankekonom: Sparskatten fördubblas

01:54. Höjd skatt på drivmedel, sänkta gränser för rut och rot samt höjd skatt för sparande. Det är några huvuddrag i regeringens förslag på skattepaket inför vårbudgeten den 15 april och den kommande höstbudgeten.

Om regeringens förslag på höjd skatt på sparande i ISK hade varit verklighet i dag hade skatten på sparandet varit dubbelt så hög.

Det menar Bodil Hallin, familjeekonom på Ikano Bank.

Bodil Hallin har räknat på effekterna av de skattehöjningar som regeringen presenterade vid lunchtid.

När det gäller bensinskatten så kommer den att framför allt påverka människor på landsbygden och mindre orter som är beroende av bilen. Men även vid ett normalt utnyttjande av bilen kommer kostnaden att märkas.

– För en familj som har en bil som drar 0,6 liter per mil och som kör 1 500 mil per år betyder det ungefär 500 kronor per år i högre kostnader, säger hon.

Men höjningen av skatten på ISK (investeringssparkonto) blir kraftig. Bodil Hallin har simulerat vad den skulle ha varit i år om förslaget hade varit verklighet nu.

– Skatten hade då legat på 0,5 procent av innehavet, säger hon.

I år är skatten 0,27 procent; höjningen innebär med andra ord en fördubbling på skatten på ett sparande som i ökande grad används för pensionssparande. Det tycker Bodil Hallin är trist.

– Jag tycker man ska stimulera till sparande. Men ISK är fortfarande ett attraktivt sparande, tillägger hon.

Maria Landeborn, privatekonom på Skandia, tror att om reglerna inte ändras skulle skatten på ISK ha blivit ännu lägre nästa år, kanske under 0,2 procent. Anledningen är att skatten beräknas efter statslåneräntan i november och som det ser ut nu kommer den att vara lägre i november, än vad den var i november i fjol.

Men den bonusen kommer nu spararna att mista och Maria Landeborn oroar sig för vad som kommer att hända den dagen räntorna, och därmed statslåneräntan, åter når mer normala nivåer.

– Då kommer ISK att framstå som mindre attraktivt och det tycker jag är synd. Vi behöver stimulera ett långsiktigt sparande, nu när avdragsrätten för privat pensionssparande avskaffas, säger hon.

Eftersom bensinskatten slår hårdast på landsbygden och småstäder där lönerna i allmänhet är lägre än i storstäderna, tycker hon också att den höjningen har en felaktig fördelningspolitisk profil.

– Ja, det tycker jag. Dessutom är man mer utlämnad till egen transport där än vad man är i storstäderna, säger Landeborn.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.