Ekonomi

Bankkunderna något nöjdare

I fjol fick de svenska bankerna det sämsta betyget på tio år av sina kunder. I år är kunderna något nöjdare, enligt Svensk Kvalitetsindex. Däremot har inte lojaliteten ökat — kunderna skaffar sig fler banker för att täcka alla sina behov.

De nöjdaste kunderna på privatmarknaden har Handelsbanken och Länsförsäkringar och bland företagskunderna Handelsbanken och Danske Bank.

Svensk Kvalitetsindex konstaterar att appar och andra tekniska lösningar inte är det som väger tyngst i valet av bank, utan en hög servicenivå.

Kundnöjdheten bland privatkunderna uppmättes i år till 69,0, jämfört med 68,7 i fjol. På företagssidan ökade nöjdheten mer – från 67,5 till 70,5.

Studien bygger på drygt 11.600 telefonintervjuer.

--------

Swedbank får lägst betyg
Privatkundernas betyg på bankerna, enligt Svenskt Kvalitetsindex. Baseras på 11.606 intervjuer genomförda i augusti–september. Betygsskalan är mellan 0 och 100. Ett betyg under 60 indikerar missnöjda kunder.

Bank                                   2012    2013    2014

Danske bank                        71,4    67,3    65,4
Handelsbanken                    75,2    74,2    74,3
ICA Banken                         78,5    79,0    73,1
Länsförsäkringar Bank        79,5    74,3    74,4
Nordea                                 66,4    64,1    64,5
SEB                                      67,7    66,2    69,6
Skandia                                74,6    75,1    69,8
Sparbanken Skåne                                     69,1
Sparbankerna                       75,3    74,6    74,1
Swedbank                            66,7    65,2    64,0

Branschen                            69,7    68,7    69,0

Källa: SKI (TT)