Ekonomi

Barnfamiljer låter julen bli allt dyrare

Grafik: Jonas Backlund

Barnen är julens vinnare – särskilt i år. Enligt en undersökning kommer svenska föräldrar att lägga i snitt 4 000 kronor på julklappar. Det är en ökning med drygt 10 procent jämfört med i fjol.

Generellt planerar varje svensk att lägga ungefär 3 200 kronor på julklappar i år. Det är i stort sett samma belopp som förra året.

Föräldrar med barn i hushållet kommer däremot att utöka klappbudgeten. Förra året köpte barn­familjerna julklappar för i genomsnitt 3.600 kronor. I år kommer siffran att öka till 4.000 kronor. Det visar en undersökning som TNS Gallup gjort för Nordeas räkning.

– En familj där båda föräldrarna haft två inkomster under många år har fått en förbättrad ekonomi. Och barnen är de som får ta del av ett eventuellt överskott. Över tid ser vi att föräldrar lägger allt mer pengar på julklappar till barnen. Det blir särskilt tydligt i år, säger Ingela Gabrielsson, privatekonom på Nordea.

Utöver klappar medför julen också ett antal övriga utgifter. Det handlar främst om mat, men också om pynt, kläder och diverse juliga aktiviteter. Även på detta område kommer barnfamiljerna att lägga mer pengar än i fjol. I genomsnitt kommer att utgifterna för övriga kostnader att uppgå till 2.400 kronor.

Vidare visar undersökningen att det framför allt är kvinnor som står för julklappsinköpen.

– Av tradition så har kvinnor ansvaret för att komma ihåg. Männen köper julens tillbehör, som mat, säger Ingela Gabrielsson.

Att barnfamiljer lägger mer pengar på julklappar är en logisk följd av den generella konsumtionstrend som råder i samhället, säger Erika Pahne, chef för Institutet för privatekonomi på Swedbank.

– Sedan början av 1970-talet har konsumtionen fördubblats. De senaste åren har det dessutom blivit mer okej att konsumera på ett socialt plan. Men det finns också tecken som tyder på en viss konsumtionsmättnad. Vissa har börjat ställa sig frågan om julen verkligen blir mer lyckad om vi köper fler julklappar, säger Erika Pahne.

Enligt Ulrika Holmberg, föreståndare för Centrum för konsumtionsvetenskap vid Handelshögskolan i Göteborg, finns det ett antal bakom­liggande orsaker av mer psykologisk natur till föräldrarnas köpbeteende.

– Delvis används nog julklapparna för att döva ett dåligt samvete. Du kanske upplever att du lägger för lite tid på barnen. Dessutom före­kommer det säkert förhoppningar om att barnen ska kunna berätta för sina kamrater om allt fint de fått när de kommer tillbaka till skolan. Att köpa julklappar ingår i bilden av att vara en god förälder. Det finns många faktorer som driver upp beloppen, säger Ulrika Holmberg.

Hon påpekar också att barn tenderar att få ett allt större inflytande över familjens köpbeslut.

– Barn är mer medvetna konsumenter i dag och de ställer specifika krav.

Varumärkesmedvetandet går ned i åldrarna. Finsk forskning har visat att önskelistor blir mer och mer detaljerade på produktnivå, säger Ulrika Holmberg.
På HUI Research bedömer man att årets julhandel i stort kommer att öka med 1,5 procent jämfört med förra året.

– Då landar vi totalt sett på 65,6 miljarder kronor. Vi tror att förutsättningarna för ett rekord är goda. Hushållen är köpstarka. Inflationen är låg, liksom räntan. Sparandet är på rekordhöga nivåer. Mest positivt är att konsumentförtroendet är uppe på normala nivåer igen, säger Elin Gabrielsson, konsult på HUI.

 

Följ gärna @DNEkonomi på Twitter!