Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Berätta hur det står till med Saab!

Tala om att sänka varumärket Saab! Brist på information från Saab öppnar för allsköns rykten. Det var tydligt redan i måndags att företagsledningen inte tog informationsbehovet på allvar.

Saabs vårsalong lockade ekonomijournalister från både svenska och utländska medier. Alla väntade på att få veta hur det står till med Saab.

I stället för riklig och precis information om Saabekonomin fick vi hålla till godo med att veta att situationen är "tillfredsställande" om än likviditeten något "tajt".

Produktionsstoppen bortförklarades med att det var vanligt med stopp. Nonsens. Det görs när man skiftar mellan modeller, byter pressverktyg samt gör underhåll med mera.

Oenigheten med underleverantörerna presenteras som missförstånd. Ett samtal med vd för underleverantörernas förening avslöjade att det inte är så. Det finns en djup misstro hos dem som ska ge leveranskrediter till Saab.

Under gårdagen skylldes informationsbristen på att Spyker, som äger Saab Automobile, finns på Amsterdambörsen.

På aktiebörser ställs normalt krav på samtidig informationsgivning. Detta för att ingen aktör ska få ett informationsövertag. Inget hindrar Saab Automobile från att berätta om sin ekonomi. Bara det sker under kontrollerade former.

Dimridåer och felaktigheter bygger inte förtroende för varumärket Saab. Vad ska vi då tro? Att det tillfälliga produktionsstoppet blir permanent?

Det vet vi inte. För vi får inget veta.

Då måste underleverantörer fråga sig: Vågar vi leverera komponenter och tjänster till Saab? Får vi betalt?

Företags- och privatkunder måste fråga sig om de vågar köpa en ny modell från ett bilmärke som kanske är på väg att lämna marknaden.

Återförsäljarna måste fråga sig om de kan och vill satsa på ett bilmärke som kanske upphör.

Berätta hur det står till med Saab Automobile!

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.