Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Bilindustrin besviken på beslutsfattare

Fordonsindustrin är positiv till en fossilfri fordonsflotta, men bristen på bränslen gör det svårt att uppnå det, anser Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden.

– Problemet är att det inte finns bränslen i erforderlig mängd med en infrastruktur som fungerar och med konkurrenskraftiga priser, så frågan är, vad har vi för alternativ i dag?

Han är besviken på beslutsfattarna.

– Vad har regering och riksdag och EU gjort för att vi ska ha mer rapsolja, dimetyleter eller liknande. Vi är besvikna på myndigheterna. Vi är överens om att vi ska ha en fossiloberoende fordonsflotta 2030, vi har motorerna framme, etanolbilar känner vi väl till, vi tycker vi gjort en hemläxa när det gäller alternativa motorer som går på alternativa bränslen, men var är produktionskapaciteten och var är det konkurrenskraftiga priset?, säger Bertil Moldén.

Enligt honom finns det i USA undersökningar om moderna dieselmotorers effekt på hälsan som inte visar på någon ökad cancerrisk.

– Det är helt felaktigt, säger Per Gustavsson, professor i arbets- och miljömedicin, om slutsatserna i de amerikanska studierna, som gjorts inom projektet Aces som leds av Health effects institute.

Gustavsson har ingått i den expertgrupp som höjt riskklassificeringen för dieselavgaser. Gruppen anser inte att resultaten i Acesstudierna innebär att klassificeringen bör ändras.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.