Ekonomi

Biltillverkare avråder kunder från att tanka diesel hos OKQ8

Biltillverkaren Kia varnar i brev sina kunder från att tanka diesel på OKQ8. Bränslefiltret kan täppas igen med följd att bilen tappar kraft. Det kan bli ytterst kritiskt vid en acceleration, ­varnar Bil Sweden.

Bilbranschen ligger i öppen strid med drivmedelskedjan OKQ8. Bakgrunden är att ett onormalt stort antal bilar, till synes oförklarligt, fått bränslefiltren igensatta.

Kia hävdar att felet finns i bränslet och att det började sedan OKQ8 lanserade sin Diesel Bio+ med en högre andel RME (rapsmetylester) som är ett biodrivmedel.

Uppfattningen delas av Bertil ­Modén, vd på Bil Sweden, som ­pekar på att det inte bara är bilar från Kia som berörs:

– Omfattningen kan visa sig vara mycket stor. Totalt gäller det sju före­tag, däribland Volvo och Ford.

Han kan inte svara på frågan om hur många bilägare som drabbats, utan hänvisar till respektive märke.

– Problemet med igensatta bränslefilter är som störst när det regnar eller snöar och med temperaturer kring noll.

Kia hänvisar sina kunder andra bränslebolag än OKQ8. De kunder som fått problem får sina filter utbytta på verkstad utan kostnad.

Frågan är mycket känslig, både hos Kia som hänskjutit den vidare till branschföreningen Bil Sweden, och hos OKQ8, som kopplat in branschföreningen för drivmedelsbolag, SPBI.

I ett kundbrev skriver Kias servicemarknadschef Louise Westman: ”Flera av varandra oberoende laboratorier har lämnat liktydiga svar som säger att det är oxiderad RME som har satt igen bränslefiltren.”

På OKQ8 tillbakavisar man ­kritiken.

– Det finns inga bevis att vår diesel är orsaken. Kunder som tankar vår diesel kan vara helt trygga, säger Camilla Slunge Dowling, direktör för hållbarhet på OKQ8.

OKQ8 ifrågasätter hur testerna gjorts och menar att det saknas grund för att peka ut just deras bränsle.

– Finns sådana problem är vi lika angelägna som någon annan att lösa dem. Men vi vet inte orsaken till att filtren täpps igen – det finns inga bevis. Vår diesel Bio+ följer den svenska och europeiska standarden EN590 för diesel. Den har tagits fram av fordons­till­verkare, myndigheter och drivmedelstillverkare, säger Camilla Slunge ­Dowling.

– När Kia nu pekar på eventuella säkerhetsrisker med några av deras modeller har vi valt att sänka andelen RME från sju till fem procent tills problemet är klarlagt, säger hon.

Även övriga drivmedelsstationer har RME inblandat i sin diesel, men utan att det gett bilägarna några problem, enligt Bil Sweden.

– Jag är ingen bränsleexpert, men vad vi förstår är skillnaden att konkurrenterna har tillsatser för att förhindra att biodrivmedlet geggar ihop sig, säger Bertil Moldén.

Det tillbakavisas av Camilla Slunge Dowling:

–  Vår diesel har samma specifikationer som övriga bolags bränslen och uppfyller standarden EN590, säger hon.

På Volvo Car Sverige är frågan extra känslig eftersom OKQ8 är huvudleverantör av diesel till Volvohandels bränslekedja Tanka.

Presschefen Bjarne Darwall:

– Vi har ett antal bilar med igensatta filter. Men vi har inte fog för att peka ut någon särskild bränsle­leverantör, säger han.

Fråga & svar. Är du drabbad?

Vilka bilmärken är berörda?

Hyundai, Jaguar, Ford, Kia, Land Rover, Opel och Volvo är hittills upptäckta.

Vilka Kiamotorer gäller det?

Bilar som har motorer av typen 1,1 l CRDi, 1,4 l CRDi, 1,6 l CRDi samt 1,7 l CRDi.

Varför drabbas inte alla dieslar?

Det beror på bränslesystemets utformning. Bilar som suger bränslet genom filtret är mer utsatta än de som trycker bränslet genom filtret.

Hur vet jag om bilen är ­drabbad?

Motorn blir kraftlös. Slutligen vill den inte starta.

Vad gör verkstaden då?

Byter filter.

Får jag betala själv?

Det varierar från märke till märke. Kia tar inte betalt, men det gör Ford.

Hur undviker jag problem?

Tanka inte på OKQ8 enligt Kia, men det rådet står inte Volvo och Ford bakom.

Källa: Bil Sweden, Kia med flera.