Ekonomi

Bolagsverket sålde hans personnummer

Örjan Sahlin fick hem direktadresserad reklam om inkontinensskydd.
Örjan Sahlin fick hem direktadresserad reklam om inkontinensskydd. Foto: Anna-Lena Mattsson

Är du nybliven pensionär och har fått reklam för inkontinensskydd i brevlådan? Då kan det vara Bolagsverket som sålt ditt personnummer. Nu utreder Datainspektionen om myndigheten följer lagen.

Civilingenjören Örjan Sahlin, 62, från Sollentuna, har nyss nått pensionsåldern men är inte i behov av inkontinenshjälpmedel. Det trodde dock företaget som skickade hem reklam till honom.

”Bäste Örjan Thomas Helge Axel Sahlin, händer det att du måste gå upp på natten för att kissa? Saknar du helt enkelt en hel natts sammanhängande god sömn, eller känner du att du inte har samma tryck i strålen som förr?”

– Jag tycker det är ett jäkla påhopp. Jag är för ung för sådan här reklam, dessutom behöver jag inte inkontinenshjälpmedel, säger Örjan Sahlin.

Han ringde därför upp företaget och frågade var de hade fått tag på hans personuppgifter. Företaget svarade att de hade köpt uppgifterna av ett marknadsanalysbolag – Bisnode – som i sin tur köpt det av Bolagsverket. Örjan Sahlin ingår i myndighetens register i egenskap av enskild firmatecknare och styrelse­ledamot i ett aktiebolag.

– Jag tycker det är för jäkligt att Bolagsverket säljer personupp­gifter för direkt marknadsföring. Det var inte syftet med att regi­strera uppgifterna hos verket. Mina bolag har ingenting med reklam för inkontinensskydd att göra, säger Örjan Sahlin.

Han anmälde händelsen till Datainspektionen som nu öppnat ett tillsynsärende mot Bolagsverket.

– Vi vill utreda vad de har för stöd i lagen att lämna ut de här uppgifterna, säger tillsynschefen Britt-Marie Wester.

I ett yttrande till Datainspektionen svarar Bolagsverket att det ingår i deras uppdrag att lämna ut personuppgifter för reklam. Vid varje beställning prövas om uppgifterna efter utlämnandet kan behandlas i strid med personuppgiftslagen: ”Bolagsverket bedömer också om mottagarens ändamål med sin tilltänkta behandling är förenligt med det ursprungliga ändamålet med behandlingen av personuppgifterna.”­

På vilket sätt är den obligatoriska registreringen hos Bolagsverket förenlig med riktad reklam för inkontinenshjälpmedel?

– I det här fallet har vi sålt personuppgifterna till företaget Bisnode, som i sin tur sålt informationen vidare. Vi har inget ansvar för hur uppgifterna används i nästa led. Det är köparens ansvar, säger ­Bolagsverkets generaldirektör Annika Bränström.

Bolagsverket har ett löpande avtal med Bisnode som gör att uppgifter som verket registrerar automatiskt transporteras till Bisnodes datatjänst via en fil.

Känner allmänheten till detta?

– Jag tror inte gemene man känner till de här sakerna, men det är inte hemligt. Det är dock inget vi talar om eftersom vårt uppdrag är att lämna ut uppgifter, säger Annika Bränström.

Av yttrandet till Datainspektionen framgår att personer kan spärra sitt personnummer, ungefär som en NIX-tjänst. Men någon sådan information har aldrig Örjan Sahlin fått.

– Nej, tvärtom. När jag ringt och frågat hur det kommer sig att de har sålt mina personuppgifter till telefonförsäljare säger de bara att det är offentliga uppgifter som vem som helst kan få tillgång till på nätet. Ingen har sagt till mig att det går att bli spärrad.

Annika Bränström medger att de inte har upplyst företagare om detta.

– Just den här frågan om användningen av information har inte varit en stor sak tidigare men vi får se vad Datainspektionen säger när utredningen är klar.

Örjan Sahlin är rädd för att uppgifterna kan hamna i fel händer.

– Att jag fått den här reklamen kan ses som lustigt, men det allvarliga är att man lämnar ut personuppgifter i bulk utan kontroll och att de i förlängningen kan exponeras för exempelvis identitetsstöld eller cyberbrottslighet. Någon med brottsligt uppsåt kan till exempel registrera sig som ägare för mitt hus, ändra min postadress eller beställa varor på internet, säger han.

Datainspektionens beslut i frågan väntas senare i höst.

Fakta: Personuppgifter

Så fungerar pul, Bolagsverket och Datainspektionen

Personuppgiftslagen (pul) har till syfte att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks när personuppgifter behandlas. Begreppet ”behandlas” omfattar insamling, registrering, lagring, bearbetning, spridning, utplåning med mera.

Bolagsverket är en avgiftsfinansierad myndighet som registrerar företag och tar emot årsredovisningar och registerändringar för befintliga företag. Myndigheten tillhandahåller också företagsfakta.

Datainspektionen är en myndighet som genom sin tillsynsverksamhet ska bidra till att behandlingen av personuppgifter inte leder till otillbörliga intrång i enskilda individers personliga integritet.