Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Bonnierägda SF köper Sandrew Metronome

Affären innebär färre biosalonger.. Sveriges båda ledande biografkedjor får samma ägare. SF Bio köper Sandrew Metronomes biografer i Sverige. Säljare är norska mediekoncernen Schibsted.

SF Bio, som ägs av familjen Bonnier, köper Sandrew Metronomes biografkedja i Sverige.

Affären innebär att SF Bio i praktiken får monopol på marknaden för de svenska biosalongerna.

Enligt SF Bios vd Jan Bernhardsson kommer varumärket Sandrew Metronome att försvinna från de svenska biograferna.

- Självklart kommer vi att slå ihop rörelserna. Det handlar om att göra synergivinster, säger han.

Jan Bernhardsson beskriver en utveckling över hela världen där biograferna tappar marknadsandelar i filmvisandet till andra distributionsformer som dvd och tv, en konkurrens om filmpubliken snarare än en tävlan om biobesökarna.

För att möta hotet från andra visningsformer gäller det ta till vara stordriftsfördelar, exempelvis när det ledningsfunktioner och datasystem, säger han.

- Genom att gå ihop med Sandrew Metronome kan vi göra upphandlingsvinster. Nu är det ett auktionsartat förfarande när man ska köpa rättigheterna till visning av en film. Det driver upp priserna, säger Jan Bernhardsson.

Han menar att kunderna märker detta i dyra biobiljetter, men kan inte lova billigare biobesök efter sammanslagningen. Möjligen kan den leda till en dämpning av prisökningstakten.

Biobesökarna kommer dock att märka att de tu blivit ett genom nedlagda biosalonger.

- I städer där det finns "dubbelbeläggning", och där de båda biograferna inte har en tillfredsställande beläggning, kommer det att bara bli en kvar, säger Jan Bernhardsson.

Bakom Sandrew Metronomes försäljning ligger en svag lönsamhet i biograferna under många år. Och Kjell Aamot, vd för norska Schibsted, som förutom ägandet i Bonnierkonkurrenterna Aftonbladet och Svenska Dagbladet kontrollerar hälften av biografkedjan, har i inte gjort någon hemlighet av att han velat sälja.

- Men det var först nu som de kom till oss, säger Jan Bernhardsson.

Medan vinstmarginalen legat på minus för Sandrew Metronome nådde SF Bios upp till 6,5 procent i fjol.

Affären omfattar endast biografkedjans verksamhet i Sverige. Sandrew Metronome driver också biografer i Danmark och Finland.

Och följden blir inte bara att namnet Sandrew försvinner från biobiljetterna, som funnits där sedan 1926 då Anders Sandrew öppnade biografen Metropol i Stockholm. Finansmannen Erik Penser, styrelseledamot i Sandrew Metronome, förlorar också sitt eventuella inflytande över vad som ska visas på biodukarna.

I ett gemensamt pressmeddelande skriver SF Bio och Sandrew Metronome att affären dock förutsätter ett godkännande av Konkurrensverket.

Enligt Konkurrensverkets pressansvarige Jimmy Dominius är det omöjligt att uttala sig om hur myndigheten bedömer affären.

Priset som SF Bio betalar Sandrew Metronome är 100 miljoner kronor, vilket inkluderar ett eget kapital på 40 miljoner kronor.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.