Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Budfirmor tjänar på trängselavgiften

Budfirmor och åkerier gör troligen en ekonomisk vinst på trängselavgifterna i Stockholm.Den mindre trängseln har redan gett kortare körtider vilket möjliggör fler körningar och kunder. – Då blir det självklart en förtjänst, säger Anders Bondestad på transportföretaget DHL.

Enligt branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag innebär trängselskatten ökade kostnader för kunder och åkare. I bland annat debattartiklar har organisationen skrivit att kostnaden till exempel kan bli en riktig rysare för enskilda firmor.

Men en rundringning till flera transportföretag ger en annan bild.
-Jag åkte i går själv in till city via Klarastrandsleden. Jag trodde det var lördag. Det var enormt, säger Anders Bondestad, som är platschef för DHL i Stockholm.

Att köerna är borta ger stora vins­ter. Följden blir att åkarna är klara tidigare på dagen och man hinner producera mer under samma arbetstid, säger han. DHL:s bilar kostar cirka 350 kronor i timmen och lönekostnaden på en distributionsbil är mer än hälften.

Med en avgift på 60 kronor krävs det inte speciellt många minuter för att tjäna in dem, säger han.
DHL har 170 bilar, varav 35 åker innanför tullarna.

Förutom inledningsproblem med transpondrar är DHL mycket nöjt med effekten av trängselavgifterna hittills.

Det går snabbare helt klart, det är inte samma huggsexor om lastzoner och tillgängligheten är bättre, säger chauffören Tony Olsson, som kör mitt i centrala Stockholm.

Svenska Posten är en av de största transportörerna i Sverige. Företaget har 130 fordon som åker in i Stockholm. Skulle detta över tiden hålla i sig så blir det lättare att komma fram, vilket är välkommet eftersom vi har ganska pressade tidsfönster, säger Postens vice vd Göran Sällqvist som också är chef för produktion och logistik.

Han berättar att trängselskatten kommer att kosta Posten ungefär 2,5 miljoner kronor under det dryga halvår försöket pågår. Det kan i sammanhanget ses som en liten kostnad, vi har flera miljarder i transportkostnader i Sverige.

Men ringar man in det i Stockholm är det ändå en betydande kostnad för Posten, säger Göran Sällqvist. Han säger också att om trängseln minskar kraftigt kan det innebära positiva ekonomiska effekter för Posten även om de inte sker under försökstiden.

Åkeriet Schenker har beställt 300 transpondrar till sina bilar. Företaget planerar att noga utvärdera vad försöket innebär ekonomiskt någon gång i mars-april. Våra gubbar som kör dessa tider är väldigt positiva. Om det blir bestående och det påverkar så vi kan komma fram fortare är det givet att det blir en effekt, säger åkerichefen i Stockholm, Bengt Appelqvist.
Däremot är han och många and-ra åkare irriterade över att det har varit problem med transpondrar inledningsvis.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.