Ekonomi

Butikerna vinner mest på ditt medlemskap

Medlemsklubbarna ger företagen värdefull information om sina kunder.
Medlemsklubbarna ger företagen värdefull information om sina kunder. Foto: Christine Olsson/TT

Sockrade erbjudanden lockar allt fler att bli medlemmar i butikskedjor. Men den stora vinnaren är företagen som får värdefull information om dig som kund.

Är du medlem? Frågan dyker upp vid snart vartenda butiksbesök. Kundklubbar är inget nytt fenomen, men blir allt vanligare.

Det som tidigare främst handlade om att få kundernas lojalitet handlar nu om något annat.

– Framför allt är det tillgång till mer kunskap om kunden som är vinsten för företagen, säger Ulrika Holmberg, forskare i företagsekonomi vid Göteborgs universitet.

Plastmedlemskorten börjar försvinna och ofta räcker det med att endast uppge sina personuppgifter till butikspersonalen. På så sätt bygger företagen upp kunddatabaser som gör det enklare för dem att komma i kontakt med kunderna.

Både Ulrika Holmberg liksom Magnus Söderlund, professor i marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm, tycker att det finns anledning att fundera en extra gång innan man accepterar ett medlemskap.

– Man ska tänka på vad man gör när man går med eftersom man då accepterar vissa olika förfaranden från företagets synvinkel. Informationen du lämnar ifrån dig har ett värde, säger Magnus Söderlund.

– Du kanske tycker att det känns ok på ett visst ställe. Men om företaget ingår i en koncern med många olika delar har de ofta rätt att dela informationen mellan sig, säger Ulrika Holmberg.

Att information registreras är ett faktum.

– Det finns en integritetsaspekt. Om det går att göra avancerade analyser av det här kommer det att gå att säga väldigt mycket om en enskild kund till slut, säger Söderlund.

Vilken information som företagen registrerar om dig, och vad de använder informationen till, kan fortfarande skilja sig mycket åt.

En del butiker registrerar endast vilken summa du har handlat för och möjligtvis i vilken butik. Andra, till exempel vissa livsmedelskedjor, registrerar information om kundernas köp för att anpassa sina erbjudanden.

Flera av företagen uppger att endast ett fåtal personer inom företaget har tillgång till den information som samlas in om kunderna via medlemskapet.

Enligt Magnus Söderlund är det fortfarande ganska svårt för företagen att göra långtgående analyser utifrån stora databaser med köpinformation. Frågan är, menar han, vad informationen kommer att användas till i framtiden eller om den hamnar i orätta händer.

Magnus Söderlund berättar om exempel på hur företag i till exempel USA har använt köpinformation om sina kunder.

När en man stämde en butikskedja efter att ha halkat på butiksgolvet tog företagets jurister hjälp av information om mannens köp. De konstaterade att han handlade mycket alkohol och hävdade att han måste ha varit full när han halkade.

– Hittills har vi inte haft så många skandaler i Sverige. Men det som kan verka oskyldigt på ett kvitto kanske inte blir det samlat, och i händerna på någon annan, säger Magnus Söderlund.

Fakta. Att tänka på vid medlemskap

När du blir medlem i en butikskedja registreras dina personuppgifter hos företaget.

Du godkänner vissa förehavanden från företagens sida när du säger ja till ett medlemskap.

Om företaget ingår i en koncern tar de sig ofta rätten att dela med sig av information inom koncernen.

Om du inte vill bli kontaktad av företaget bör du vara noga med att säga till om det.

När ditt medlemskort dras, eller du uppger ditt personnummer, i samband med köpet registreras uppgifter om ditt köp hos företaget.

Källa: Göteborgs universitet, Handelshögskolan i Stockholm