Ekonomi

Coop först ut med ”fula” frukter

Foto: Beatrice Lundborg

Nu blir det möjligt att köpa krokiga morötter och knöliga tomater i svenska affärer. I höst tar Coop som första livsmedelskedja in "fula" grönsaker, och de blir billigare för kunden.

Tonvis med fukt och grönsaker som odlats når aldrig fram till butiker och konsumenter eftersom de inte är perfekta i formen. Men från och med i höst kommer Coop att börja sälja grönsaker med annorlunda former.

– Hela 15-30 procent av frukt och grönt ratas redan i produktionsledet för att de inte är perfekta. Det tycker vi är tråkigt och onödigt. Vi har bestämt oss – en gång för alla – att det inte är ytan som räknas. På så sätt kan vi bidra till att minska svinnet, säger Louise König, hållbarhetschef Coop Sverige AB i ett pressmeddelande

Coop blir den första livsmedelskedjan i Sverige som börjar sälja krokiga morötter och knasiga äpplen. Som DN tidigare har berättat startade butikskedjor i Frankrike att sälja missformade grönsaker förra året. Försäljningen har blivit en succé och grönsakerna kallas ”Les gueules cassées”, förstörda ansikten, ett uttryck från första världskriget som syftar på ärrade hjältar från slagfältet.

Från mitten av oktober kommer de ärrade hjältarna från odlingsfälten att finnas i vissa av Coops butiker, och de kommer att säljas billigare än sina mer perfekta kamrater. Coop informera om matsvinn och vad konsumenter kan göra för att minska svinnet.

– Det som många konsumenter inte känner till är att när du kastar en avokado så kastar du samtidigt 200 liter vatten, det är den mängd som krävs för att producera avokadon, säger Louise König och fortsätter:

– FNs livsmedelsorganisation FAO räknar med att det går åt cirka 2000–5.000 liter vatten per dag för att producera mat till en person. Då år det ju oklokt att sortera bort frukter och grönsaker som inte håller sig till standardformen, säger Louise König.